May 1, 2003
Behöver lite hjälp med tv-out.
Jag får bara ut svatvit bild.. har kollat tipsen men jag hittar ingen lösning.
Tror att jag har fel grejer kanske.
Jah har 2 st Winfast PX6800TDH i SLI... fast om jag ska ha tv-out kör jag bara ett kort.
En adapter följde med. Fyra kablar får man åt av den, en blå, en grön och en röd och en S-video.
Har scart ingång i tv:n.. har en s-video kabel jag testat med men jag får som sagt bara svart vit bild med den.
Någon som vet vad jag bör inhandla?
Tack på förhand.
October 15, 2005
Hej alla,
Har ett litet problem. Min TV OUT kontakt på mitt GeForce Ti4800 har hål för nio stift. Medan TVn och framförallt kabeln hane-hane har 4 stift. Såvitt jag vet och förstår är väl svhs-kabeln utrustad med fyra stift. Vad är det för kontakt som sitter på grafikkortet? Hur löser man dator -> tv i det här fallet? Finns det "9->4" kablar"?
Som så många andra ytterst tacksam för hjälp.
/Robert
December 27, 2004
Provar här istället då. Vilken sladd eller omkopplare ska jag ha till mitt gamla rage lt pro med tv ut? Så att det blir komposit istället för svideo. Sen undrar jag om det finns ett program liknande tvtool för ati kort, så man kan tvinga kortet att skicka kompostsignaler?
September 13, 2002
funderar på å köpa ett 7800GT kort snart..
hur får ja in bilden på min stenåldersTV med enbart en SCART kontakt? för vad jag fattat har 7800 bara nån hokuspokus HDTVkontakt??
så en svideo utgång med konverter hade varit å föredra. eller är de jag som inte fattat allt
November 5, 2005
heimdal wrote: hur får ja in bilden på min stenåldersTV med enbart en SCART kontakt? för vad jag fattat har 7800 bara nån hokuspokus HDTVkontakt??
Du kan nog vara lugn. På baksidan av korten sitter det en specialkontakt (det kanske är den du kallar HDTV?). Den delas sedan upp i komposit, S-video och RGB-komponent av en sladd eller dosa som följer med kortet.
Jag har visserligen sett ett kort som hade HDMI-kontakt men kolla vad det är du köper så är det inga problem.
September 13, 2002
tekman wrote: [quote=heimdal]hur får ja in bilden på min stenåldersTV med enbart en SCART kontakt? för vad jag fattat har 7800 bara nån hokuspokus HDTVkontakt??
Du kan nog vara lugn. På baksidan av korten sitter det en specialkontakt (det kanske är den du kallar HDTV?). Den delas sedan upp i komposit, S-video och RGB-komponent av en sladd eller dosa som följer med kortet.
Jag har visserligen sett ett kort som hade HDMI-kontakt men kolla vad det är du köper så är det inga problem.
det blev ett x1800xl kort istället.. men de e ett demoex, så de förljer inte med nåra sladdar, men vad jag såg på tillverkarens hemsida, så följde de med en svideo->komposit adapter, så de borde ju finnas en Svideoutgång
http://www.powercolor.com/global/main_product_detail.asp?id=85
så de ser ju ut som om de utg¨r fr¨n en svideo...
vad är en vivo kabel?
är de så man kan köra video in å ut samtidigt?
November 5, 2005
heimdal wrote: det blev ett x1800xl kort istället.. men de e ett demoex, så de förljer inte med nåra sladdar, men vad jag såg på tillverkarens hemsida, så följde de med en svideo->komposit adapter, så de borde ju finnas en Svideoutgång
http://www.powercolor.com/glob......asp?id=85
så de ser ju ut som om de utg¨r fr¨n en svideo...
De utgår precis som jag sa ifrån en specialkontakt som man sedan i deras fall antingen sätter på en HDTV-sladd (RGB komponentvideo ut) eller en VIVO-sladd (Video In - Video Out, precis som du skriver). I ditt fall vill du ha en VIVO-sladd och sedan stoppa in S-video i din scart-adapter. Den kan finnas att köpa lös.
September 13, 2002
nu exploderar jag snart...
X1800 XL
snodde polarens VIVO kabel som har både composit/svideo in/ut
funkar inte.. hitta rinte ens TVn.. när ja väljer "force detection" i CCC (som förövrigt är de sämsta jag vart med om) så hittas den, men de går lixom inte göra nått mer.
tog fram den gamla videout kontakten jag fick med mitt 9700 .. å nu hittar den TVn utan å bli tvingad, jag kan använda TVn som primär bildskärm om jag använder "snabbinställnings wizarden" .
de jag vill göra är att ha en klonad bild av skrivbordet på TVn så ja kan glo film.. att de ska va så svårt.. använder samma kablar å allt som till de gamla 9700.
tvn är ett gammalt as till 28" utan s-videokapacitet.
har provat de sätt jag kan komma på för att få de å funka.
förklarande bild http://www.sporthoj.com/forum/.....tid=130666
February 3, 2002
jahapp
Nu är ja förbannad också
HAr ett par S-video kablar liggandes här hemma!
som passat i alla mina gamla grafikkort.
Men nu äger jag ett 6800GS kort och det kortet ska ha "alla" pins..
Alla jag har sett är ju 4Pins + en plastplugg!
Nu sitter ju jag och funderar. Varför har dom gjort såhär?
Enda svaret ja kan komma på är att de gör det för att retas.
finns ingen annan förklaring då det inte kan ge bättre kvalitet då det ändå är en standard kontakt i andra änden..
Så nu?! hur fasen ska ja få tag på en lång sådan kabel som har olika kontakter i ändarna. Fyfan att företag aldrig kan hålla sig till standarder. det är ju skrämmande
January 8, 2001
dhega wrote: jahapp
Nu är ja förbannad ocksåHAr ett par S-video kablar liggandes här hemma!
som passat i alla mina gamla grafikkort.Men nu äger jag ett 6800GS kort och det kortet ska ha "alla" pins..
Alla jag har sett är ju 4Pins + en plastplugg!Nu sitter ju jag och funderar. Varför har dom gjort såhär?
Enda svaret ja kan komma på är att de gör det för att retas.
finns ingen annan förklaring då det inte kan ge bättre kvalitet då det ändå är en standard kontakt i andra änden..Så nu?! hur fasen ska ja få tag på en lång sådan kabel som har olika kontakter i ändarna. Fyfan att företag aldrig kan hålla sig till standarder. det är ju skrämmande
följde det inte med en liten adapterkabeldongelsnutt?
Jag har fått med en liten kabelsnutt med en dågnel i andra änden där det är en uppsjö olika kontakter(5 iaf, komposit och y/c och y/Pb/Pn) att välja på.
därför det är många stift i kontakten på kortet för att de använder en och samma sladd oberoende på vilken kabeltyp du vill dra till teven
February 3, 2002
PaPPa wrote:
följde det inte med en liten adapterkabeldongelsnutt?
Jag har fått med en liten kabelsnutt med en dågnel i andra änden där det är en uppsjö olika kontakter(5 iaf, komposit och y/c och y/Pb/Pn) att välja på.därför det är många stift i kontakten på kortet för att de använder en och samma sladd oberoende på vilken kabeltyp du vill dra till teven
Nej. då hade jag inte klagat.
Fick med den där standard som gör om till Komposit. men det vägrar jag använda mig av
May 2, 2006
Jag får stötar från kabeln som går in i tv. Har använt och funkar bra till min bärbara dator men i rädsla för att den ska förstöra grafikkortet så har jag inte satt den på min stationära, det innebära att jag måste streama filmerna över nätverket vilket jag helst undviker. Kan det vara skadligt för grafikortet?
November 29, 2001
Jag har ett ganska skumt problem, har samma tv och samma kablar som jag alltid haft. Men ett nytt grafikkort. Det förra jag hade var en GF Ti4600.
Nu har jag uppgraderat till PCI-E och ett GF 7900GT men jag får bara svart/vit bild. Och jag har samma inställningar på det nya grafikkortet som jag hade på det gamla när det gäller PAL osv.
Frågan är vad sjutton det kan vara som gör att jag bara får svartvit bild?
January 29, 2002
Har samma problem som föregående, men i mitt fall är det inte nytt grafikkort som är skillnaden, utan att teven bytt plats. Från Sthlm till Uppsala. (Jag har alltså flyttat.) Alla inställningar var så som de var förut, men ändå blev det bara svartvitt. Nu har jag installerat ny drivrutin för att se om det hjälper och jag får perfekt bild på teven. Men fortfarande svartvit.
Grafikkortet är ett gammalt Nvidia GeForce2 MX 400 och jag kör med s-video. Allt har ju funkat förut, så jag fattar inte vad det är som är skillnaden nu??? Har ju inte rört en enda inställning...
Tips någon?
February 3, 2002
Efter att ha suttit precis hela förmiddagen med svartvit tvout på nvidia 6800 kort så tänkte ja skriva min lösning, jag vet hur frustrerande det är.
Först och främst behöver mitt grafikkort en SVIDEO kabel med 7 pins, som man sedan konverterar till den vanliga typen med en plastpigg i,
Jag testade ALLT, körde SVIDEO sladden till en scart som ja även lödde om, (lödde ihop pin 15 och 20) ingenting fungerade.
inte ens när ja kopplade svideo > svideo direkt i tv:n.
Efter ungefär 5 timmars pillrande, testade ja det som kom att bli lösningen, jag drog ur konvertern i datorn. o tänkte "vafan om jag blir förbannad och fixar bort plastpluggen i svideo kabeln går det ju ialf att köra in den i datorn "
När ja gjorde detta fick ja färg i svideo uttaget i tv.n samt även på scarten.
Felet för mig var nog att Konverter sladden var kass!
Nu är jag ialf lycklig.
Hoppas det löser sig för er andra också
1 Guest(s)