October 20, 2001
Lite kluven om vart jag skulle placera denna tråd, vi testar
Är alltså på jakt efter en 2.5" hdd extern och som jag har förståt det är det väldigt viktigt att den inte bara tar ström från USB men att den ska vara på 5V, 500mA
Tycker det är lite svårt att bedöma då jag kollat på komplett och db utan resultat vad gäller exakt strömkälla.
Någon som har koll på en 2.5", 160-300gb hyffsat liten till storleken? Vad gäller söktider så har jag sett vissa som reagerar över hur segt det går när man byter från en musikvideo till en annan. Är det enbart beroende utav stereons möjligheter eller spelar söktid/cache någon större roll på den externa disken också?
Tacksam för svar!
March 14, 2001
Vad jag vet så finns inga externa 2.5" diskar som behöver separat strömförsörjning, om inte annat så är det väldigt onödigt om det nu skulle finnas.
Det känns som att det är stereons fel om det går segt, då både disken söktid och övrig prestanda är tillräcklig för byta mellan musikvideor utan längre uppehåll.
March 14, 2001
Det är inga problem eftersom USB porten i en datorn ger max 500mA.
Vill man omvandla 12V DC till 5V DC går det inte med en transformator, eller jo det går men det finns betydligt mycket bättre och enklare sätt, så som att använda en linjär spänningsregulator ex 7805 som klarar runt 1.5-2A.
October 20, 2001
Så i stort sett så funkar vilken extern 2.5" som hellst då, det jag var orolig över var efter att jag läst att alla diskar inte går igång genom stereons usb.
Grabben kanske hade taskig stereo eller så var det helt enkelt en för lång kabel eller glapp i den...
Ja, tycker själv att dom flesta hdd borde vara snabbare än en stereo och att problemet borde ligga där om det går segt, tänkte kolla om det var som jag själv tänkte och det verkar vara så 🙂
Tack för all feedback
2 Guest(s)