September 5, 2001
Är så att ajg kör med 3st Samsung diskar i min HTPC som förövrigt är ett Silverstone LC-17 chassi. Kopplar jag ur 2st så är datorn faktiskt rätt så tyst, problemen kommer när jag kopplar in samtliga och datorn börjar dåna ordentligt. Har funderat på att eventuellt bygga en server eller liknande men tycker det blir både dyrt och omständigt. Enda kraven jag har är att det skall vara SATA2 och inte låta allt för mycket. Finns det någon NAS server kanske som kan passa till detta för inte allt för dyr peng eller har ni något förslag på hur man kan göra för att åtgärda detta?
Gummiupphänging är tyvärr inte att tänka på då mitt chassi är fyllt till bristningsgränsen med kablar och drit.
March 10, 2003
Tja, det fungerar det med. Men Freenas är lika enkelt som att konfa en router. Ubuntu kräver mer utrymme och är lite struligare att ställa in (inte mycket men ändå).
Fördelen med Linux är att man kan få mer möjligheter om man vill göra något FreeNAS inte stödjer eller om någon hårdvara inte fungerar med FreeNAS.
Du kan köra från usb pinne, men en gammal P3 är inte alltid den klarar boota från usb.
Kör en hårddisk men en FreeNAS partition istället, bootar så extremt mycket snabbare.
(Dvs freenas bygger 2 partitioner en för operativet och en till lagring)
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
2 partitioner då operativet är 40mb och använder ett unix system som inte windows kan läsa.
Dumt att använda en hel hårddisk till ett 40mb operativ.
Sata stödjs av Freenas, vet att vissa hårdvaror inte fungerar, men de flesta vanliga är det inga problem med.
Det är ju fortfarande bara beta (version 0.684b är senaste).
Freenas har inte BitTorrent inbyggt, men kan hända att det kommer i senare versioner när andra fuktioner som har prioritet fungerar som de skall.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)