February 17, 2004
Letar efter ett nytt nätagg och undrar vilka som är värda att satsa på. Gör gärna en topp 3 lista på de bästa och mest prisvärda. Har följande krav:
* Inte för högt pris (max 800kr)
* Tystgående
* Bra spänningar
Har tittat lite på en Atrix 500/520W som jag har fastnat för då den är billig och har bra spänningar. Dock vet jag inte om den är tystgående, i full och i idle. Någon som har ett sådant och vet?
Annars verkar Levicom 500W vara bra, svår att få tag i bara 🙄
/Dani
May 8, 2001
Seasonic S12 430W?
EDIT: Kostar nog en femtiolapp mer dock, iaf på Webhallen som jag kolla på.
EDIT 2: Länkt till recension -> http://www.silentpcreview.com/.....page1.html
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
February 17, 2004
jonaz wrote: Seasonic S12 430W?
EDIT 2: Länkt till recension -> http://www.silentpcreview.com/.....page1.html
En motivering varför jag ska välja ett nätagg för 850:- jämfört med ett för 350kr, då de har liknande spänningar på +3,3V, +5V och +12V?
Atrix 520W:
Voltage 230V
+3,3V 28A
+5V 35A
+12V1 25A
-5V 0,5A
-12V 0,8A
+5VSB 2,5A
Det sägs vara extremt tyst också men inget jag har sett specificerat.
/Dani
February 17, 2004
Delph1 wrote: Atrix och extremt tyst? Var läste du det?! 😀
//Andreas
Nää som sagt, inget jag har läst, utan hört från butik :P. Därför frågar jag de som har hört agget, vad det ligger på i full load och i idle.
Han i butiken påstod att det inte gicka att höra agget ens, ingen ide lyssna på det... 🙄
/Dani
November 27, 2003
Dani wrote: [quote=Delph1]Atrix och extremt tyst? Var läste du det?! 😀
//Andreas
Nää som sagt, inget jag har läst, utan hört från butik :P. Därför frågar jag de som har hört agget, vad det ligger på i full load och i idle.
Han i butiken påstod att det inte gicka att höra agget ens, ingen ide lyssna på det... 🙄
/Dani
Atrix har jag aldrig hört någon beskriva som tyst förut nämligen 😉
Mycket för pengarna däremot.
//Andreas
May 8, 2001
Dani wrote: [quote=jonaz]Seasonic S12 430W?
EDIT 2: Länkt till recension -> http://www.silentpcreview.com/article226-page1.html
En motivering varför jag ska välja ett nätagg för 850:- jämfört med ett för 350kr, då de har liknande spänningar på +3,3V, +5V och +12V?
Atrix 520W:
Voltage 230V
+3,3V 28A
+5V 35A
+12V1 25A
-5V 0,5A
-12V 0,8A
+5VSB 2,5A
Det sägs vara extremt tyst också men inget jag har sett specificerat.
/Dani
Jag har bara ett argument och det är att du har svart på vitt att det är ett bra nätagg! Hittar du någon person (vars omdöme du kan lita på) eller recension som säger att Atrix-agget uppfyller dina krav så är det ju jättebra! Det VERKAR dock misstänkt billigt men om det är bra så är det ju perfekt!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
February 17, 2004
jonaz wrote: Jag har bara ett argument och det är att du har svart på vitt att det är ett bra nätagg! Hittar du någon person (vars omdöme du kan lita på) eller recension som säger att Atrix-agget uppfyller dina krav så är det ju jättebra! Det VERKAR dock misstänkt billigt men om det är bra så är det ju perfekt!
Håller faktiskt med lite där. Men hos flera butiker är de slut vilket visar att de är populära. Sen kanske det inte håller lika länge som tex ett Tagan el Antec. Sen är det ljudnivån som jag har nada koll på. Tror den ligger strax över 20dB och det är ju helt OK.
/Dani
May 8, 2001
Kollade lite snabbt efter data om detta agg men hittade inget bra. Dock hittade jag detta om 550W modellen:
http://www.directron.com/psax550blk.html
Observera "Efficiency: 70%(min.) at full load"
Det är inte speciellt bra... Det är ett minimum-värde men ändå. 70% effektivitet betyder att 30% av effekten går förlorad i värme. Detta kanske inte är ett perfekt mått på hur bra ett nätagg är men det kanske ändå är det bästa att titta på när man läser spec. Ett bra nätagg har ofta en effektivitet på nära eller över 80%! Det Seasonic som jag rekommenderade ligger runt 80% (78-83% beroende på belastning).
Detta kanske kan vara något, har dock ingen aning om det är verkligen är bra eller ej.
http://www.webhallen.com/prod......p?id=62353
EDIT: Rättstavning
October 18, 2006
Med en dåres envishet så fortsätter jag att förespråka FSP.
Deras Blue storm-serie är inte alls dum och rätt prisvärd.
http://www.prisjakt.se/produkt.....hp?p=46110
July 21, 2006
Som jag redan nämnt i en annan tråd så är vi ute på praktik från skolan just nu, jag jobbar i en datorbutik i stan, senast igår installerade jag ett Atrix 520W, eller vilken modell det nu var... hursomhelst så tyckte jag inte att det agget var speciellt tyst heller, redan när man nyss startat burken o var i BIOSen, mera idle kan väl inte hitta, då kan man ju undra hur det är vid belastning... O ett agg som kostar 350 kronor skulle jag inte lita speciellt mkt på heller.
Som du ser i min sign så har jag ett Hiper, den har en 120mm o en 80mm, o den är tyst, både CPU eller GPU fläkten har mera ljud än agget, då har jag ändå en Zalman på båda, inställt på minimum varvtal. Den är ju dyrare dock, men jag gillar den, enda negativa enligt min åsikt är att det lyser, men man kan ju byta fläktar i den om man vill.
Minns jag inte fel så hade Atrix 1 års garanti, men Hiper har 3 års "RTB Warranty" enligt manualen, vad som menas med RTB vet jag inte riktigt vad som menas med, tyvärr.
Citat ur manualen gällande strömeffektiviteten:
"Type-R 580W provides an average efficiency of 76% when measured at full load under 115V/60Hz and 230V/50Hz condition."
För de som inte förstod: 76% effektivitet i medeltal under full belastning, det innebär att 24% omvandlas till värme, men personligen vet jag inte hur mkt man skall lita på tillverkarna, enligt vad jag hört (från min lärare), sett och läst, så är det i de flesta fall lägre effektivitet än så.
Många gillar också Tagans agg har jag hört, men de kan jag inte säga nåt om då jag aldrig haft ett, aldrig ens sett förutom på bild heller, jag tror inte att de säljs i Finland heller, isf endast i ngn lokalbutik, inte i ngn nätbutik. Ngn som vet hur mkt de kostar?
Mitt Hiper kostade iaf ca 1000kr, o det var nog billigare än en del andra högkvalité agg.
Hursomhelst så tycker jag att Hipers agg är bra, +poäng för priset också, så det rekommenderar jag.
February 12, 2003
Och i vanlig ordning kommer jag in och höjer ett varningens finger för Hiper. Har haft ett gäng själv, och det har dels varit de mest högljudda sakerna jag varit i kontakt med, och dessutom låter de riktigt irriterande när datorn är avstängd, fast brytaren på agget fortfarande är i påsatt läge. Vidare är även felfrekvensen på Type R-aggen fruktansvärt hög, om de inte smällde i fabrik så lär de smälla så fort du kopplar 230V till den, eller i bästa fall efter någon vecka. Sen att agget faller som ett korthus när man belastar det ordentligt gör inte saken bättre.
Nä, jag skulle säga FSP, Seasonic, Tagan eller ens NesteQ. Annars vill jag minnas att OCZ Modstream såldes för typ 700:-, det hade jag nog kört på. 🙂
July 21, 2006
Mean Machine wrote: Och i vanlig ordning kommer jag in och höjer ett varningens finger för Hiper. Har haft ett gäng själv, och det har dels varit de mest högljudda sakerna jag varit i kontakt med, och dessutom låter de riktigt irriterande när datorn är avstängd, fast brytaren på agget fortfarande är i påsatt läge. Vidare är även felfrekvensen på Type R-aggen fruktansvärt hög, om de inte smällde i fabrik så lär de smälla så fort du kopplar 230V till den, eller i bästa fall efter någon vecka. Sen att agget faller som ett korthus när man belastar det ordentligt gör inte saken bättre.
Nä, jag skulle säga FSP, Seasonic, Tagan eller ens NesteQ. Annars vill jag minnas att OCZ Modstream såldes för typ 700:-, det hade jag nog kört på. 🙂
Okeeeej.... var ska jag börja....högljudda, inte min åtminstone, har ungefär lika mkt ljud som en ADDA fläkt, belastat det riktigt ordentligt har jag aldrig lyckats med, men pga den nedersta fläkten i chassit så tror jag inte agget varvar upp sina egna fläktar så mkt heller, varvtalet ändras väl beroende på tempen i agget (temperatorstyrning), så det kan vara därför. Dessutom drar väl mitt system i sign inte så riktigt mkt heller.
Låter riktigt irriterande när datorn är avstängd?!?! Jag vet att fläktarna snurrar ett par minuter efter att man stängt av burken, men det är ju bara för att få kylt ner komponenterna i agget o burken, för även om man stängt av datorn så finns det ju fortfarande en hel del värme kvar i lådan, också många komponenter fortsätter ju att avge värme efter att de blivit avstängda, tex CPUn... men att den har ett irriterande ljud har jag då aldrig märkt... kan du förklara det lite bättre?
Men vad menar du med att "felfrekvensen är för hög"? Förstod inte alls vad du menade, var vänlig o specifiera detta ordentligt 🙂
February 12, 2003
Fläktarna skiter jag i om de går eller inte när datorn är av (så länge de är tyst), men det låter som om agget försökte gå igång, typ varannan sekund, det fick man lösa genom att stänga av strömmen till det. Går inte att göra felet rättvisa genom ord, men om vi säger att det är bra jävla påfrestande att lyssna på, så kanske du får en bild av det.
Med felfrekvensen menar jag att alldeles för många agg är antingen trasiga när de kommer fram, eller att de är mer eller mindre defekta på andra sätt. Helt enkelt för många måndagsex.
January 2, 2004
En polare till mig sitter/satt på atrix 520w kan väl inte säga att det är särskilt tyst, p4 950d @ 3.8ghz 2gb ram 2st hdd 7800gtx efter 3 veckor dog agget poff sa det o det började lukta bränt, i min mening verkar det inte va så bra, han kör nu med seasonic s12 430w o e supernöjd
Har kört med ett Hiper 480watt Low Noise en stund nu, och det har funkat perfa, låter just inget.
Men snubblade över ett Hiper Type-M HPU-4M530 (530watt) för 586:- på demoavd. på komplett, vilket gav upphov till "vill ha". Så nu har grabben 480wattsagget, och jag ett 530, och båda dessa agg låter ungefär lika högt, dvs knappt hörbart.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
En liten reservation för det där Hiper 530watt kanske är på sin plats.. Fick alltså hem det i fredags, men alldeles nyssens när jag startade om datorn så "poffade" det till och agget dog.
🙁
Skitkul nu före jul, lär ta evigheter innan man får ett annat som ersättning.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
ilg@dd wrote: En liten reservation för det där Hiper 530watt kanske är på sin plats.. Fick alltså hem det i fredags, men alldeles nyssens när jag startade om datorn så "poffade" det till och agget dog.
🙁
Säg inte att jag inte varnat för Hiper. 😉
Mean Machine wrote: [quote=ilg@dd]En liten reservation för det där Hiper 530watt kanske är på sin plats.. Fick alltså hem det i fredags, men alldeles nyssens när jag startade om datorn så "poffade" det till och agget dog.
🙁
Säg inte att jag inte varnat för Hiper. 😉
Varför har du inte varnat mej för Hiperaggen??
😛
Näe, men jag tyckte att för 568:- kunde jag inte låta bli, och 480wattarn jag kört med tidigare har gått felfritt och tyst i ett halvår nu ungefär.
Men men, garantin lär ju täcka det där, det eländiga är att det hände nu strax före jul..Lär ta ett tag innan man får ett nytt.
1 Guest(s)