Tips på reparatör önskas.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på reparatör önskas.
Bettys Bop
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 26, 2007 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ett DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert som vägrar att fungera och som inte omfattas av garantin 🙁
Vem/vilka kan jag vända mig till här i Sverige som ev. kan felsöka/ge kostnadsförslag och förhoppningsvis laga det?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1120985
February 27, 2007 - 1:52 am
sp_Permalink sp_Print

Det låter som ett kort som är äldre än två år då konsumentköplagen tvingar 2 års garanti. (Har själv en skadad skrivare som jag tappade i golvet, som bara har 1 års fabriksgaranti men dom reparerar den iaf eftersom jag är privatkund.) Det går inte att avvisa 2 års garanti då det är tvingande i lagen genemot privatkunder.

Vad är det för socket på moderkortet, kanske har ett liggande. Att reparera kortet är jag ganska säker på att det inte går eller att det kostar mer än vad ett nytt kort kostar. Är det ett 754/939 kort lönar det sig nog att köpa ett nytt eller begangnat då du förmodligen får ett sådant kort med "allt" för ett lågt pris.

Bettys Bop
Medlem
1121069
February 27, 2007 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är socket 939 och det är köpt utomlands men mitt namn står inte på kvittot så då gäller inte heller RMA... har provat wink
Köpte tillbehören (karjan, sli-brygga, sata o ide kablar mm.) för lite o inget och då fick jag med kortet för det var ändå trasigt, så på den vägen är det.
Känns bara lite synd att slänga ett kort som inte ens fyllt ett år utan att en fackman har tittat på det.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1121136
February 27, 2007 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där beror lite på hur pass trasigt kortet är, är det bara en kondensator eller liknade skulle en tekniker som tex lagar förstärkare eller tv-aparater kunna fixa det för några hundringar.

Är det däremot ett chip eller en korslutning så innebär det att man får demontera kortet på varje lödning vilket innebär att det är dyrare än kortet. En kostnad över 1000 kr lönar sig inte.

Är det en chip som gått sönder så är det i princip omöjligt att fixa utan att köpa det från tillverkaren av kortet. Vilket är ganska svårt.

Datorbutiken det för 1.645 kr.

Det jag kan tänka mig är att om det är något som är svårare att fixa än en enkel lödning eller liknade kan kostnaden dra iväg ganska rejält.

http://www.datorbutiken.com/ho.....TNF4SLIE-F

Bettys Bop
Medlem
1121257
February 28, 2007 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det som du säger risk för ett rep pris på runt 1000 lappen så är det väl bara att skänka det till återvinningen cry

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 291
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL