July 6, 2006
Yo peeps 🙂
Av olika skäl funderar jag på att gå över till en dedikerad systemdisk. Jag hoppas kunna få några tips på diskar som ni har själva och är nöjda med.
Jag tänker mig nåt av följande alternativ:
* Liten billig 7200 varvare, tyst
* Liten billig 10 000 varvare, åtminstone tämligen tyst?
* Kanske en solid state disk på åtminstone 30 GB men jag är osäker på om de är så bra ännu? Kan tänka mig att lägga upp till 1500 spänn om den verkligen är snabb och pålitlig
Hoppas ni kan ge nåt trevligt tips 😀
/PATTE
December 24, 2002
Ska du ha en dedikerad systemdisk och inte har obegränsat med pengar finns det bara 2 alternativ enligt mig.
Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS 32MB 1.5TB
Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 16MB 150GB
Båda dessa är dyrare än 1500kr, men de är också VÄLDIGT snabba.
För jag antar att anledningen till att du vill skaffa en dedikerad systemdisk är för att snabba upp prestandan?
Om det endast är för att du vill separera media från system för att lättare klara dig ur en systemkrasch, skulle jag köpa den absolut billigaste disken jag kunde hitta och sedan uppgradera till något av ovanstående alternativ. Eller helst vänta på och se vad kommande VelociRaptor version 2 á la 20K rpm kan erbjuda..
July 6, 2006
Tackar för svar.
Första anledningen var just att ha system på en separat disk, osså tänkte jag att när jag ändå är i farten skulle man försöka snappa upp systemet också.
Kikade lite på raptordisken. Verkar ju inte dum. Jämförde lite dB siffror och den verkar tämligen tyst trots sina 10k? Men dyr då
November 23, 2001
tofumannen wrote: Tackar för svar.
Första anledningen var just att ha system på en separat disk, osså tänkte jag att när jag ändå är i farten skulle man försöka snappa upp systemet också.
Kikade lite på raptordisken. Verkar ju inte dum. Jämförde lite dB siffror och den verkar tämligen tyst trots sina 10k? Men dyr då
En 36gb eller 74gb av nyare generation borde räcka långt.
January 12, 2007
jonte_power wrote: Eller helst vänta på och se vad kommande VelociRaptor version 2 á la 20K rpm kan erbjuda..
Enligt Western Digital killen på DH kommer det inte något sådant pga att det inte går eftersom att skivorna vibrerar allt för mycket för att det ska kunna funka... Han sa att rykterna som hade kommit fram om just en 20k version av velociraptor var falska...
Det var bara vad han sa.
March 10, 2003
De äldre Raptor låter mest när det läser, typ som en gammal maxtor-hårddisk.
Velociraptor är betydligt tystare under läsningen.
Har man en väl isolerad låda kanske man inte märker av en Raptor ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 24, 2002
Jag sitter nu med en Raptor (inte VelociRaptor) på 74GB 10K rpm.. Den låter! Inte vibbrerar, men den knastrar precis som Ctrl säger.
Jag skulle dessutom inte köpa en raptor när VelociRaptorn inte är så mkt dyrare..
Och jag rekommenderade en 150GB VelociRaptor, just för att det var en VelociRaptor och denna finns inte i 74GB
Raptor 74GB är den gamla modellen som kom för ett par år sen..
EDIT: Crap, nu fick du mig att börja titta efter en ny systemdisk.. 🙁
Det blir antagligen en Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 16MB 300GB
July 6, 2006
Verkar finnas en velociraptor på 74gb ändå? http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=333355
F.ö. såg jag att några hade haft stora problem med nån "frysfunktion" på 1.5TB seagate disken. Verkar som att den fryser efter några sek och då hittar inte OS disken
2 Guest(s)