December 21, 2007
FAQ: Plattskärmen skriven av Delph1 är lite smått out-of-date då den tar inte upp storlekarna 22" och 24". Så tråden skulle behöva uppdateras, rejält. Tycker dessutom att det är lite konstigt att NH inte täcker bildskärmsdelen bättre genom recensioner och guider då oavsett hur mycket vi lägger ner på våra datorers prestanda så presenteras bilden till oss genom den fyrkantiga rutan på skrivbordet.
Sett en och annan tråd om skärmarna i 22" storleken, men inga som ger något kött på benen egentligen och därmed skapar jag denna tråd i hopp om att få hjälpande tips och även kanske någon kunnig förstår att det finns en efterfråga av att information om skärmar kommer upp i form av tester, recensioner, guider, FAQ etc.
Mitt dilemma är då att inhandla ett nytt skärm då mitt 19" CRT från IBM börjar kännas för gammal och tråkig. För att vara med i tiden så är det TFT som gäller och har beslutat mig att inhandla antingen ett 22" widescreen eller ett 24" widescreen.
Egentligen är det inget problem, större är bättre - eller?
Först och främst använder jag datorn till multimedia (film, musik, photoshop/3dsm), kommunikation, läsa något eBook etc. Främst pga jobbet som ser till att man är för utmattad för något annat. Även om det kan kännas lite i överkant så måste 24"aren vara mitt självklara val. Stor bildyta och flumma runt på.
Nackdelen är att jag ibland har ledigt på helgerna och då blir det och krama musten ur datorn med något monsterspel och kriga loss på (Crysis, Bioshock, Unreal Tournament 3) eller bränna däck (valfri bilspel). Då måste man ha ett skärm som även klarar av prestanda.
Problemet som sådant är att 24" skärmarna verkar ha en gemensam sak: upplösning på 1920x1200. Även om detta anges som maxupplösning så ser man på alla försäljningssajter det som "standardupplösning". För att en grafikkort ska framgångsrikt driva ett spel i den upplösningen så måste det vara något alldeles extra eller allt det extra som gör ett spel så värt att spela måste skalas ner och stängas av.
Om man då inte har en rigg för 50.000 med tripple SLI 8800GT kort, så måste man skala ner bilden för att njuta av grafikgodiset.
1. Hur pass bra blir bilden då? Säg att man drar ner bildupplösningen till 1200x800 exempelvis?
2. Är en 22" skärm enda svaret om man ska kunna klara av snabba spel i 1200x800 med grafikgodis påslaget?
3. DVI känns som ett krav på skärmarna idag, spelar det någon större roll om man har DVI eller HDMi anslutning. Har DVI utgångar på grafikortet, om jag köper en DVI->HDMi kabel och ansluter, blir det bättre bild eller upplevs HDMi godiset endast med HDMiutgångar på källan? Om man har HDMi ingång på skärmen och kör DVI>HDMi kabel, blir det någon DVI signalförsämring?
Lite allmänna tips på vad man ska tänka på och lite korta recensioner av era egna skärmar är också välkomna. Vad köpte ni? Varför köpte ni det och hur upplever ni skärmen?
Mina tankar kring 24" som ser intressanta och inte minst snygga är:
Samsung 24" TFT 245B
HP 24" Wide TFT w2408H (5ms) (HDMi / VGA) (Även om jag läst att finns lite klagomål angående hög ljudnivå från skärmen).
Någon som har bra tips angående andra 22" och 24" skärmar som man borde titta närmare på? Fick tips om ett 24" BenQ som jag tänkte kika närmare på.
Ägare till 24"ars skärmar får jättegärna droppa visdomsord och även 22" ägarna är varmt välkomna vädra åsikter.
November 4, 2001
Vi börjar med upplösningen...
Det alltid rekommenderat att köra i skärmens "native"-upplösning ( den upplösning som skärmen är skapad för)
Som jämförelse kan jag säga att köra något annat än nativeupplösningen på text skrivbordet är helt oacceptabelt (enligt mig). skillnaden blir mindre i spel men det är det sista jag skulle ändra för att få spelet att fungera.
Personligen ändrar jag inställningarna enligt följande:
1. Nativeupplösning
2. Antialiasing
3. Detaljrikedom (kan även ligga på delad andraplats)
4. Anisotropic Filtering.
Dvs jag ändrar 2, 3 och 4 för att få 1 att stämma.
När 1 stämmer ändrar jag 3 och 4 för att 2 skall stämma osv osv (kräver att man börjar på en acceptabel detaljrikedomm.
Ex: jag kör hellre med detaljnivån på "hög" med lite AA än superhög utan AA (Oftast). Punkt 2, 3 och 4 kan man tumma lite på ibland men 1an är ganska så fast :p
Ser vi till storleken så är 24 väldigt stort (tänk dig skärmen på ditt skrivbord). Den största fördelen med 24 över 22 är just upplösningen (typ full HD).
En 22" kommer oftast med en nativeupplösning på 1680*1050 vilket inte är alltför krävande i spel.
1280x1024 = 1310720 pixlar
1680*1050 = 1764000 pixlar
1600x1200 = 1920000 pixlar
1920x1200 = 2304000 pixlar
Det skiljer väldigt mycket i pris mellan 22 och 24" så tänk på vad du värderar mest. En lite dyrare 22" som kan visa flera färger kan vara ett bra alternativ då du sitter och redigerar bilder osv (om du nu inte är kan köpa en lite bättre 24" :p)
Se till att skärmen du köper stödjer ex HDCP och att den lever upp till dina krav. Läs alla recensioner du kan hitta på de skärmar du väljer mellan!
1 Guest(s)