June 17, 2002
emilwidell wrote: Nähä, okej. Då skiter jag i det och köper godis istället. Mycket godare.
Gå o köp din dator nu innan du kommer på ännu mer du får ångest för. =)
Jag ska oxå köpa ny dator i dagarna.
Men ska köra med DDR III system. Med en Phenom II 955BE i spetsen.
Sen ska jag köra med ATi 4890 grafikkort. kanske CF om nåra månader när jag mer pengar.
February 26, 2009
Hoppas innerligt på att jag köper datorn imorn. Skulle vara riktigt otroligt härligt.
Är det föresten något som man ska ha till när man bygger en dator eller är det bara att köpa datorn och bygga ihop den? Min pappa snackar om att man ska ha kylarpasta, men han verkar knappt veta vad det är. Jag har ingen aning.
March 14, 2004
emilwidell wrote: Hoppas innerligt på att jag köper datorn imorn. Skulle vara riktigt otroligt härligt.
Är det föresten något som man ska ha till när man bygger en dator eller är det bara att köpa datorn och bygga ihop den? Min pappa snackar om att man ska ha kylarpasta, men han verkar knappt veta vad det är. Jag har ingen aning.
Kylpasta följer med om du köper en boxed CPU. Resten av komponenterna har färdigmonterade kylare så det är inget du behöver tänka på där
Det enda jag kan tänka på annars är att du får försöka att ladda ur dig innan du tar i komponenterna så att du inte pajar skiten med statisk elektricitet.
En stjärnmejsel kan vara bra att ha också! 🙂
June 11, 2001
Kylpastan är för processorn, men följer processorfläkten med så brukar det finnas ett lager redan påsatt.
Ett antistatband är bra att använda så att du har samma statiska laddning som datolådan.
Ett sådant hittar du hos Claes Ohlsson, Teknikmagasinet eller Kjell och Company. Sätt det runt handleden och nyp sedan fast det i chassit på en metalldel som är magnetisk (Den behöver inte ta åt sig, bara svara på en magnet) annars är den inte ledande vilket missar hela poängen. En sanning med modifikation, men stämmer ofta.
En antistatmatta kan användas om du vill vara riktigt säker, butikerna åvan har även sådana. Även datorbutiker har ofta dessa saker.
Några tips när du monterar är:
Använd inte syntetkläder, det kan ge statisk elektricitet. 100% bommul är att rekomendera.
Långarmade tröjor är inte att rekomendera. Nytvättat hår bör undvikas och långt hår bör sättas upp med en fläta för att inte följa med när du drar åt skruvar.
Att ha ätit ordentligt innan och att bestämma en tid man håller på eller utföra en viss sak kan vara bra då ett förstagångsjobb kan bli stressande. Ta en paus med en chokladbit eller något när du kommit till en viss punkt, har du lyckats bra kan det även hjäpa dig med ett bättre självförtoende vilket avlastar stresspukten.
Ta inte ut allt på en gång utan undersök speciellt chassit först så du får lite vetskap om hur du ska montera och i vilken ordning.
Montera först moderkortet med processor, fläkt och minne innan du sätter det i chassit, annars kan det vara rent helvete att få dit fläkten och det kan även knäcka moderkortet när du får trycka fast låset. Är inte monteringsbrickan för moderkortet uttagbar så låt chasit ligga ned.
Har lådan uttagbar bricka för moderkortet så är det även ide att sätt dit grafikkortet.
Tänk på att grafikkortes primära utkotakt oftast är den som hamnar närmast moderkortet. (Nedåt när moderkortet ligger på bodet och grafikkortet står 90 grader emot.
När du monterar moderkortet, börja med den skruv som sitter i mitten och sedan korsar du växelvis över kortet. Se till att inga distanser sitter på fel platser då detta kan ge kortslutning.
Att provstarta datorn när endast processor, minne och grafikkort är ditsatta är en bra grej och du kan se att du inte har något strul av en felvänd kontakt eller liknande. Exempel på detta är datakabeln till en diskettstaton som felvänt bara orsakar svart bild och kan ta ett par dagar, att upptäcka, (har egna erfarenheter). :banghead:
Att bara sätta i ett minne i taget är ett bra sätt att utesluta fel på minnet.
Kolla alla elkablar 2,3 och 4 gånger innan man trycker på powerknappen är en bra sak annars kan det både säja poff i större skala eller den mer irriterande systemet startar med svart bild och allt utom bildskärmen fungerar. Många grafikkort har i dag en siren monterad som låter om dom inte har rätt ström.
Processorfläkten - Kolla att processorfläkten är inkopplad. När du gjort detta så ska du göra det 3 gånger till annars kan datorn ha tagit semester för läääääääääänge frammåt, beroende på hur den startas upp och hur smart moderkortet är så kan det ta mellan 2 sekunder och 2 timmar innan den brinner upp.
Sätt inte antistatbandet i nätdelen när den är ansluten till elnätet, är den defekt kan du bli grillad. Även om riskfaktorn är liten och proppen borde gå så kan det finnas en möjlighet för fel. Enligt SOS är det i dag känt att upp till 300V är ofaligt för en frisk person, men altid bör undvikas. Vid fara: dra inte ur elkabeln om du är i kontakt med nätdelen (är kabeln fel så får du mera ström) utan dra dig där ifrån och bryt sedan strömmen med proppskåpet.
Att ansluta mot nätdelens ingående jord är möjligt, men den bör ha varit strömlös i minst tio minuter. Ladda även ur som det står nedan, kabeln ska vara utdragen innan och nätdel i on-läge så urladdningen får full effekt.
Montera/demontera inte saker från moderkortet om en diod eller liknande lyser, det kan innebära kortslutning. För att avladda stäng av nätdelen och stara sedan moderkortet direkt efteråt, den ström som finns kvar i nätagget startar då datorn och fläkten på nätagget och processorn snurrar då ofta till lite svagt under någon sekund. Därefter ska kortet ha slocknat och vara strömlöst. Även nätdelen laddas ur på detta sätt. (*Host* Vi som är lite mer erfarana fuskar såklart 😎 *Host*)
Att ha bildskärm och övriga datordelar på samma propp är ett bra sätt (speciellt tidigare då CRT-skärmar var vanliga) eftersom den magnetiska och elektirska laddningen (och urladdningen) då har samma värde. Detta undviker även statisk elektricitet.
Tänk på att när du provstartar datorn under några monteringspunkter kommer en del konstiga fel att visas. Börja därför i liten skala och se till att du kommer i kontakt med bios. Därefter kan du montera in en del i taget.
Ställ in datum, hårddiskar, inbygda detaljer som ljud och acpi, boot och usb.
Load fail-safe default eller liknande är alltid bra att göra direkt så att bios ser helt ok ut.
July 14, 2005
På nyhetstråden står mer info där dom räknar med upp till 500:- lägre pris på vissa modeller inom 4800-serien 😀
February 26, 2009
Jag kollade på asus hemsida och där rekomenderade dem att man skulle ha det här minnet http://www.shopmania.se/shoppi.....12977.html
Jag har den här just nu https://www.inet.se/recensione.....-2-8500c5/
Spelar det någon roll vad hemsidan rekomenderar? Min pappa sa att det hade med klockningar att göra. Men om jag ändå ska klocka mitt minne, spelar det ingen roll då? Snälla svara, jag får sriöst panik anfall här. Vet inte var jag ska ta vägen :banghead:
February 26, 2009
Joni wrote: HAHAHAHAHAHHAHAHA jag har nog inte haft såhär kul åt någon annans missöde förrut 😉
Skit i vafan asus säger. Du kommer lira lika bra med dina xms2 stickor som du gör på dominator.
KÖP SKITEN NU! SLUTA VELA!!!!
Nej, jag kommer inte köpa datorn fören jag vet exakt vad jag gör 🙁 . Nu har min pappa snackat med sin jobbarkompis som säger att jag inte ska ta två 4850or. Jag skulle satsa på 4890 istället för att 4850 tydligen var väldigt högljudd.
Jag vet att vi har haft diskussion om vilket grafikkort jag ska ha många gånger förr. Men jag är tydligen inte helt säker än.
February 26, 2009
MULLVADEN wrote: kör 4890 o köp allt nu för fan. !!! sluta vela.
Jag skule vilja göra det ja. Men måste ta itu med de problemen jag har nu. Har nog inte ens råd att köpa datorn nu.
Första frågan. Min pappa snackade med sin jobbarkompis som sa att jag skulle ha en processorkylare, han hade köpt en o det fungerade hur bra som helst sa han. Han visade mig en speciell och tyckte att jag skulle köpa den.
Men, det är ingen som sagt något om en precessorkylare till mig, har han rätt eller? Är det värt att köpa en processorkylare?
December 11, 2002
Hur länge ska du föra denna diskussion egentligen? Du frågar på andra forum, du frågar din farsa, du frågar här, du frågar farsans kollega. Alla ger dig så gott som olika svar.
Du kommer ALDRIG få samma svar från alla dessa.
1. Om du har dominator eller xms2 minnen kommer du INTE veta om. Du velar på tok för mycket för att ha någon kunskap om vad som är den egentliga skillnaden på minnena. Varför bryr du dig då?
2. Grafikkort, 4850 eller 4890? Ja... ska vi behöva älta det i denna tråd också? Du har fått svar från i princip alla i föregående tråd att 4890 är det bästa valet.
Vad gäller ljudnivån... ja stör detta dig så kan du ju köpa en eftermarknads kylare istället. Typ AC Accelero S1.
3. http://www.prisjakt.nu/minsida.....8;k=660274
Titta på den listan, där har du en dator som du kan spela vafan du vill med. Det är dessutom AM3 socket, du är alltså någerlunda framtidssäker.
Köper du alla dom delarna jag precis plockat ihop kommer du kunna spela allt du vill.
Jag tror inte någon på hela forumet säger emot mig att det är något fel på vad jag precis har länkat dig!
Ta det inte som ett påhopp, men du är vansinnigt velig och visst jag förstår din önskan att ha det bästa bästa. Men ta dig samman och köp skiten jag länkade dig. DET ÄR BRA GREJOR! 😀
February 26, 2009
Joni wrote:
Ta det inte som ett påhopp, men du är vansinnigt velig och visst jag förstår din önskan att ha det bästa bästa. Men ta dig samman och köp skiten jag länkade dig. DET ÄR BRA GREJOR! 😀
Haha Jo, jag vet. Jag hatar det också. Det ser bra ut, men jag tror att jag tar min dator men att jag byter ut grafikkortet (och moderkortet med det). Har tjafsat så jäkla länge med det nu.
Men tyvärr så vill jag gärna ha svar på procesorkylar frågan ändå. Det skadar ju inte att veta. 😎
1 Guest(s)