Titta på gammal TV genom datorn|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Titta på gammal TV genom datorn
Spook
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej. Har rekommenderats kontakta er (för ni är så himla bra) genom Dell. Skulle vilja kolla på film från datorn på min gamla Luma från början av 90-talet. Har en japan-kabel (heter det va?) och lyckats få en grå-skalebild på TV:n. Men vill ha färg. Inget ljud, men det behöver jag väl en kabel till för. Har anpassat bildstorleken så TV och skärm matchar varandra, men har alltså ingen färg på TVn. Kan nån hjälpa mig med det? Stort tack på förhand.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
990640
December 12, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

kan det vara så att din TV inte stöder S-Video signal? då behöver du en S-Video>Komposit adapter, och sedan koppla in den antingen direkt via komposit ingng, eller en scart-adapter.

http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER

Spook
Medlem
990667
December 12, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Det gör den nog inte. Tar bilden via videon (som har skart-uttag). Tv:n har endast indgång för antennkabel. Inget annat.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
990708
December 12, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Spook wrote: Det gör den nog inte. Tar bilden via videon (som har skart-uttag). Tv:n har endast indgång för antennkabel. Inget annat.

Du kopplar komposit-sladden via scarten.

Spook
Medlem
990724
December 12, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jo, med på det. Min scart-adapter har bara ingång för japansladden och sen tre ytterligare färgingångar. Vit/gul/röd. De är väl för färg- och ljud-överföring? Nog lättare att köpa ny tv...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
990741
December 12, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Antar du menar en s-video kabel, och composite är den gula kontakten i scart-adaptern..
Så skaffa bara en s-video -> composite-kabel så borde det fungera..
en sådan:
[Image Can Not Be Found]

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
990778
December 12, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

lånar tråden lite 🙂

har också som sagt en ganska gammal tv (15år). Den har för övrigt en antenkabel ingång och en scart kabel ingång.

jag köpte då en S-video kabel och en S-video--->Scart adapter.
fick då bild fast bilden var grå, pillade runt inne i tv-out inställningarna i "nvidia inställnigarna för tv'n". Allefall, så hittade jag ett ställe där man kunde välja vad man har för anslutning: S-video eller Komposite. Provade då med att ställe på komposite och fick då färg :S, fast jag har ju s-video.

Ska de va så här? och kan det göra någon skada?

kan också nämna att inne i de så kallade "nvidia inställnigarna för tv'n" så har tv'n en upplösning på 1024x768, fast den sk aju bara ha 640x480. Det skojjiga är också att det blir äckligt bra bild kvalité 🙂

Är allt som jag sagt helt normalt eller e de någe lurt?

Mvh: Arre

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
990783
December 12, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: lånar tråden lite 🙂

har också som sagt en ganska gammal tv (15år). Den har för övrigt en antenkabel ingång och en scart kabel ingång.

jag köpte då en S-video kabel och en S-video--->Scart adapter.
fick då bild fast bilden var grå, pillade runt inne i tv-out inställningarna i "nvidia inställnigarna för tv'n". Allefall, så hittade jag ett ställe där man kunde välja vad man har för anslutning: S-video eller Komposite. Provade då med att ställe på komposite och fick då färg :S, fast jag har ju s-video.

Ska de va så här? och kan det göra någon skada?

kan också nämna att inne i de så kallade "nvidia inställnigarna för tv'n" så har tv'n en upplösning på 1024x768, fast den sk aju bara ha 640x480. Det skojjiga är också att det blir äckligt bra bild kvalité 🙂

Är allt som jag sagt helt normalt eller e de någe lurt?

Mvh: Arre

Inget fel, det funkar också på vissa grafikkort.

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
992068
December 16, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: jag köpte då en S-video kabel och en S-video--->Scart adapter.

I SCART-kontakten används samma pinne för komposit-videosignalen som för ljusdelen (svart/vit) av en SVIDEO-signal. Om ditt grafikkort kan skicka ut kompositvideo på rätt pinne så funkar det bra med SVIDEO-sladd.

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
992072
December 16, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Arre wrote: kan också nämna att inne i de så kallade "nvidia inställnigarna för tv'n" så har tv'n en upplösning på 1024x768, fast den sk aju bara ha 640x480.

TV:n kör inte någon VGA-upplösning så det som står i inställningarna är antagligen vad grafikkortet skickar till sin video-krets. Ut från den är det PAL 546 linjer interlace:at i 50 Hz (ungefär 25 hela fps(flimmer m.a.o)) som gäller.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 196
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL