November 29, 2004
Hejsan,
Första gången jag går innanför lådan på riktigt - själv. Tänkte byta grafikkort från en dator till en annan. Men när jag tagit bort skärmsladden på båda, och skruvat loss skruven till metallhållaren så sitter det fast..! Det går inte och dra ut någon av grafikkorten. Man kan få ut någon millimeter av grafikorten på höger sida, men på vänster sida så är det stopp. Har även försökt och putta lite på metallhållaren från utsidan, men det sitter fast också.
En sak som jag märkte när jag skulle plocka ut kortet från den gamla datan, var att den satt fast med någon slags spärr skulle jag tro. En liten plastflik på höger sida av kortet som man kunde vicka lite på, men som verkar vara värdelös. Det bör väl nämnas att den gamla datan är en hempc; kanske är det nån plombering så att man inte kan byta? Men det gör sak samma om plomberingen går sönder, jag vill bara få ut korten 😡
På den nya datorn, som är byggd från scratch av en avlägsen polare, går det inte heller att ta bort kortet. Och jag har ingen i närheten som kan hjälpa mig vad gäller datorer.
Den gamla datorn använde sig av den blåa ingången till grafikkortet medans den nya använder sig av en ljusgul. Betyder detta att det är ett PCI resp. AGP kort? Då fungerar inte korten oavsett om jag byter ut dem, inte sant?
Tack på förhand för svar.
EDIT: bytte meningsuppbyggnad
November 29, 2004
1 Guest(s)