October 25, 2009
Försöker komma på bästa lösning för mig hemma. Vill ha så lite apparater som möjligt men bygga upp någon form av ett "trådlöst mediahem"
Har idag en stationär pc, kanske blir en laptop sen också. Jag har också en bredbandsrouter(ej trådlös)
Jag har lite frågor kring detta.
1. Kan man koppla en extern usb-hårddisk till en PS3?
2. Kan en PS3 fungera som en NAS-server?
3. Kan man stänga av o sätta på en NAS-server smidigt när man vill använda den utan massa konfigurationer i sin pc?(...om man inte vill ha servern på dygnet runt)
4. Om man skaffar trådlös internet från t.ex tele2, vart kopplar man in dongeln(lilla modemet med usb) för att få ut internet i nätverket hemma? ..direkt i en trådlös bredbandsrouter? Tänkte att man ska kunna slå på sin lcd-tv som har nätverkskort, o sen via nätverket/tv´n komma åt internet o surfa på tv´n utan att sätta på sin dator.
5. Jag är också nyfiken på om det finns smarta lösningar för att streema musik till sin stereoförstärkare utan att kanske behöva slå på en pc. Kan man via en lcd-tv med nätverkskort logga in på spotify och sen via ps3 få ut musik i stereon?
Har ni smarta lösningar och svar på mina funderingar så skriv gärna! Ju färre prylar ju bättre! Kan man t.ex använda sin PS3 som NAS-server så vore det ju guld!
😀 :blink:
March 10, 2003
1. Ja, fast den läser bara FAT32 filsystem.
2. Nej, kanske med linux, men det är på tok för krångligt och fungerar bara på gamla modellen.
3. Beror på vad det är för NAS, vet inte om jag sett någon med just den specifikationen. jag har byggt en egen som startar upp när den får en WOL signal.
Men det är nog överkurs med tanke på dina krav/frågor.
Finns dock andra sätt som det säkert går att lösa på.
4. Trådlöst internet ? Menar du mobilt bredband ? Det finns routers som har stöd för sådana modem.
De är inte så många mig veterligt, har för mig ett 10-tal har den funktionen.
Hur skall du surfa på din TV när den inte har et OS med webbläsare ?
TV apparater med LAN kontakt är för DLNA trafik eller för att kunna nyttja speciella tjänster anpassade för din TV.
5. Gällande att streama musik så kan du använda en rad olika saker. Problemet är att ingen lösning förutom datorer kör spotify nästan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 25, 2009
March 13, 2008
4) Hvis du vil basere deg på mobilt bredband, vær klar over att du neppe har nogon garanti for et nøytralt internett.
I Norge har man lovat et nøytralt nett for de faste nettene, men "absolut inte" for det mobile bredbandet. Du kan til feks. risikera att man blokkerar/reduserar hastighet på tjenester ditt selskap inte tjenar pengar på.
Min fru har Halebop (Telia) og kan inte bruke skype over 3g på iallefall ett av abonementene.
1 Guest(s)