December 3, 2003
Har en gammal 18" tft som efter lång och trogen tjänst har börjat bete sig mysko.
När man pluggar in strömmen och vga kabel puttrar skärmen igång till stand-by läger precis som vanligt, men när man vill få bild på den så vill den inte samma sak som jag..
Bilden kommer fram, men är överlag mörk och nästan svart i överkanten, men relativt ljus i nederkanten. Sen stängs skärmen av efter nån sekund eller två och återgår till standby läge...
Funderade på om det är så att lampan pajat på någe sätt, men å andra sidan borde den väll vara helt svart då? Sen är det ju lite konstigt att den slocknar efter nån sekund, men det skulle ju kunna vara nån autosäkring som går av någon anledning...
Är inte expert på det här området så jag tänkte höra era åsikter, är det lampan som har pajat eller vad tror ni? och går det att fixa eller är det bara o köpa ny skärm?
Skärmen är runt 6-7 år gammal och använd flitigt.
December 3, 2003
Haha, det va ju också en idé=)
Får jag den inte att funka på normalt vis så plockar jag isär den ock ser ifall det går att göra något roligt av den...
Kanske plocka bort lampan helt o sätta vanligt lysrör bakom...dettar kräver ju dock "viss" modifikation=) (och funkar antagligen inte..)
Inte för att jag har några förhoppningar om att någonsin kunna få skärmen att funka, men experimentera lite är alltid roligt.
Edit: kunde inte hålla mig, har skalat av så mycket att ftf-elementet ligger löst o bara sitter fast i sladden på kontrollerkortet...
Frågan är bara var man nu får tag på en overhead...
December 3, 2003
Jo, kan tänka mig att det blir hyfsat varmt där annars, och tft'n är väll inte överdrivet förtjust i värme.
Dessutom råkade en av kablarna från kontrollerkortet till displayen lossna, så det blir lite pillig lödning innan jag kan fortsätta....fast jag skulle ändå varit tvungen till att lossa en av de två, då det sitter på varsin långsida så kontrollerkortet var tvunget att ligga över/under displayen, inte bredvid som det måste göra ifall det ska bli något vettigt av alltihopa.
2 Guest(s)