Trasig lampa i TFT?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trasig lampa i TFT?
fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 15, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en gammal 18" tft som efter lång och trogen tjänst har börjat bete sig mysko.

När man pluggar in strömmen och vga kabel puttrar skärmen igång till stand-by läger precis som vanligt, men när man vill få bild på den så vill den inte samma sak som jag..

Bilden kommer fram, men är överlag mörk och nästan svart i överkanten, men relativt ljus i nederkanten. Sen stängs skärmen av efter nån sekund eller två och återgår till standby läge...

Funderade på om det är så att lampan pajat på någe sätt, men å andra sidan borde den väll vara helt svart då? Sen är det ju lite konstigt att den slocknar efter nån sekund, men det skulle ju kunna vara nån autosäkring som går av någon anledning...

Är inte expert på det här området så jag tänkte höra era åsikter, är det lampan som har pajat eller vad tror ni? och går det att fixa eller är det bara o köpa ny skärm?

Skärmen är runt 6-7 år gammal och använd flitigt.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1015371
February 15, 2006 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ska gå att köpa ny lampa, annars kan du bygga en projektor av den 😀
lägg sjävla "skärmen" på en overhead så får du se om den fungerar som den ska.

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
1015374
February 15, 2006 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, det va ju också en idé=)

Får jag den inte att funka på normalt vis så plockar jag isär den ock ser ifall det går att göra något roligt av den...

Kanske plocka bort lampan helt o sätta vanligt lysrör bakom...dettar kräver ju dock "viss" modifikation=) (och funkar antagligen inte..)
Inte för att jag har några förhoppningar om att någonsin kunna få skärmen att funka, men experimentera lite är alltid roligt.

Edit: kunde inte hålla mig, har skalat av så mycket att ftf-elementet ligger löst o bara sitter fast i sladden på kontrollerkortet...
Frågan är bara var man nu får tag på en overhead...

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1015402
February 15, 2006 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

När du får tag på en OH, så måste du tänka på att du måste lägga distanser mellan TFT-filmen och OH:n, ca 5mm, och du bör sätta dit en tyst/strypt fläkt som blåser in luft mellan filmen och glaset på OH:n, för det blir varmt där.

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
1015419
February 15, 2006 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, kan tänka mig att det blir hyfsat varmt där annars, och tft'n är väll inte överdrivet förtjust i värme.

Dessutom råkade en av kablarna från kontrollerkortet till displayen lossna, så det blir lite pillig lödning innan jag kan fortsätta....fast jag skulle ändå varit tvungen till att lossa en av de två, då det sitter på varsin långsida så kontrollerkortet var tvunget att ligga över/under displayen, inte bredvid som det måste göra ifall det ska bli något vettigt av alltihopa.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 252
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL