Trasigt moderkort?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trasigt moderkort?
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 8, 2008 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, såhär är det, min bror ringde mig och sa att hans dator busade lite med honom, den vill inte starta. För några dagar sedan hade han varit på LAN stängde ner datorn i vanlig rutin och när han kom hem och skulle koppla in den startade den inte.

I alla fall, jag tog med mig lite saker, hade allt utom ett annat moderkort samt grafikkort. Testade byta ut det jag kunde och fortfarande ingen reaktion så jag antar att det är moderkotet som givit upp. Men så upptäckte jag en sak när jag kopplade ur grafikkortet såg jag detta:

http://dehman.mine.nu/anslutning.jpg

Så undrar vad ni datorproffs tror det är? Så jag inte står där som ett fån imorgon med ett fungerade moderkort.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1173974
January 9, 2008 - 3:19 am
sp_Permalink sp_Print

Ser ut som om den kontakten gått lite väl varm. Testa med ett annat nätagg och annat grafikkort.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1173978
January 9, 2008 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Så jag inte står där som ett fån imorgon med ett fungerade moderkort.

Det gör du med största sannolikhet..
Normalt brukar jag försöka hjälpa folk som har problem med sina maskiner, men i ditt fall gör jag ett undantag..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1173989
January 9, 2008 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det gör du med största sannolikhet..
Normalt brukar jag försöka hjälpa folk som har problem med sina maskiner, men i ditt fall gör jag ett undantag..

Men låt bli att skriva i tråden då.

Jag vet inte om du försöker få cred för att du kan det eller vad du försöker uppnå, men jag tror inte att ditt inlägg är givande för någon.

Dehman: Gör som Ctrl säger, prova med annat nätaggregat, prova med annan kontakt på samma nätagg.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1173990
January 9, 2008 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Men låt bli att skriva i tråden då.

Jag vet inte om du försöker få cred för att du kan det eller vad du försöker uppnå, men jag tror inte att ditt inlägg är givande för någon.

Dehman: Gör som Ctrl säger, prova med annat nätaggregat, prova med annan kontakt på samma nätagg.

För den läskunnige betraktaren framgår det med ganska stor tydlighet att jag snabbt övertygades om att det inte är moderkortet som är felande. Detta ioma den typen av kontakt normalt inte ansluts i moderkortet.
Felsökning är ganska lättsamt om man först lyckas konstatera vad som fungerar, dvs uteslutningsmetoden.
Men om man enbart är ute efter att hitta något att klanka ner på och i den ivern missar den skrivna texten... Ja, då kanske man man kan tolka det på ditt sätt.

Det borde väl för övrigt inte vara någon större utmaning för Dehman att få ordning på det där..En sån snajdare som han är..
Ni kan väl hjälpas åt att laga den med era käftar och snabba tangentbordstryckningar?
wink
Tråden är för övrigt felplacerad, den skall rimligtvis ligga under Forumstart -> Felsökning.
"Har du ett fel på datorn som du behöver hjälp med så är det här du ska beskriva ditt problem. Hit vänder du dig alltså om du t.ex har problem med att datorn inte startar."

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dehman
Member
Medlem
1174008
January 9, 2008 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, har testat grafikkort i en annan dator och det fungerade. Så då har jag bytt ut alla komponenter på moderkortet.

Så då är min fråga, vad fan har hänt med moderkortet?

Edit: Ilg@gg skärp dig, dra inte detta ut på den seriösa delen av NH. Om du nu måste stalka mig kan du väl komma hit istället. Bemöda dig inte med att svara i den här tråden.

KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
1174010
January 9, 2008 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

reset CMOS ^^
men typ en överspänning kanske?

fick det förra veckan så sluta min förstärkare fungera =/ men fick superstarta om den så gick ljudet igång igen..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1174011
January 9, 2008 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Degman: Skärp mej?
Det är inte jag som har ett ev. trasigt moderkort och ber om råd.
Jag tycker du borde kika närmare på CTRL's tips.
"Testa med ett annat nätagg och annat grafikkort."

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1174027
January 9, 2008 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: För den läskunnige betraktaren framgår det med ganska stor tydlighet att jag snabbt övertygades om att det inte är moderkortet som är felande. Detta ioma den typen av kontakt normalt inte ansluts i moderkortet.
Felsökning är ganska lättsamt om man först lyckas konstatera vad som fungerar, dvs uteslutningsmetoden.
Men om man enbart är ute efter att hitta något att klanka ner på och i den ivern missar den skrivna texten... Ja, då kanske man man kan tolka det på ditt sätt.

Det borde väl för övrigt inte vara någon större utmaning för Dehman att få ordning på det där..En sån snajdare som han är..
Ni kan väl hjälpas åt att laga den med era käftar och snabba tangentbordstryckningar?
wink
Tråden är för övrigt felplacerad, den skall rimligtvis ligga under Forumstart -> Felsökning.
"Har du ett fel på datorn som du behöver hjälp med så är det här du ska beskriva ditt problem. Hit vänder du dig alltså om du t.ex har problem med att datorn inte startar."

Med tanke på vilken nivå ditt och Dehmans bråk hittills har haft så är det lätt att tolka ditt inlägg som att du i citatet betonar "som ett fån". Speciellt med tanke på att du säger att du kan hjälpa men inte vill...

Jag vet inte när jag sa att det var moderkortet, så frågan är om du är rätt person att prata om läskunnighet.
Jag förstår inte varför du alltid måste ta allt till nivån där du pratar om personers läskunnighet osv. Nu är jag iofs läskunnig, men sättet du hanterar bråk på forumet är... Barnsligt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1174036
January 9, 2008 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote:
Jag vet inte när jag sa att det var moderkortet, så frågan är om du är rätt person att prata om läskunnighet.
Jag förstår inte varför du alltid måste ta allt till nivån där du pratar om personers läskunnighet osv. Nu är jag iofs läskunnig, men sättet du hanterar bråk på forumet är... Barnsligt.

Eftersom jag inte noterat att du sagt något om moderkortet och jag inte heller påstått att du sagt det, så ställer jag mej bara frågande till vad det är du pratar om.
Kika lite på mitt inlägg, det du citerade första gången.

ilg@dd wrote: [quote=Dehman] Så jag inte står där som ett fån imorgon med ett fungerade moderkort.

Det gör du med största sannolikhet..

Detta för att jag är tämligen övertygad om att det inte är moderkortet som felar.
Det kan lätt kontrolleras genom att prova med ett annat nätaggregat.
"som ett fån". är hans eget uttryck för en situation som ev. uppstår.

Dehman
Member
Medlem
1174053
January 9, 2008 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Degman: Skärp mej?
Det är inte jag som har ett ev. trasigt moderkort och ber om råd.
Jag tycker du borde kika närmare på CTRL's tips.
"Testa med ett annat nätagg och annat grafikkort."

Dehman wrote: I alla fall, jag tog med mig lite saker, hade allt utom ett annat moderkort samt grafikkort.

Hur är det med läsförmågan? Lämna du denna tråd.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1174064
January 9, 2008 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Hur är det med läsförmågan? Lämna du denna tråd.

Nej, den är alldeles för intressant för att lämna.
Genom andras misstag kan man lära sej mycket.
Läsförmågan är väl ganska god, jag har t.ex upptäckt att det finns en speciell avdelning för felsökning här på forumet, fast jag har ju iofs varit medlem nästan 1 år längre än dej förståss.
Man kan ju fundera lite över varför du inte blivit tillrättavisad och/eller fått tråden flyttad till rätt avdelning.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1174077
January 9, 2008 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nej, den är alldeles för intressant för att lämna.
Genom andras misstag kan man lära sej mycket.

Möjligt, men ibland måste man bara respektera andra personers önskan. Det går bra att bara läsa med.

Läsförmågan är väl ganska god, jag har t.ex upptäckt att det finns en speciell avdelning för felsökning här på forumet, fast jag har ju iofs varit medlem nästan 1 år längre än dej förståss.
Man kan ju fundera lite över varför du inte blivit tillrättavisad och/eller fått tråden flyttad till rätt avdelning.

Moderkort passar bra det med, det är inte direkt 100%igt var man måste lägga saker när det gäller dessa saker.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1174100
January 9, 2008 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Möjligt, men ibland måste man bara respektera andra personers önskan. Det går bra att bara läsa med.

Delph1 wrote: Moderkort passar bra det med, det är inte direkt 100%igt var man måste lägga saker när det gäller dessa saker.

//Andreas

Det ser inte bra ut när du så uppenbart visar att Dehman har någon slags hållhake på dej/NH och därför kan göra lite som han vill..
Iofs har väl de flesta flitiga besökarna redan kommit underfund med att fallet är så.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1174106
January 9, 2008 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det ser inte bra ut när du så uppenbart visar att Dehman har någon slags hållhake på dej/NH och därför kan göra lite som han vill..
Iofs har väl de flesta flitiga besökarna redan kommit underfund med att fallet är så.

Han har ingenting att gå på ifråga om hållhake, men det här är hans tråd tyvärr och andra klagar på att det pratas en massa OT här.

Hans uppträdande i Allmänt kan diskuteras där, det har jag inget emot för det har knappast varit exemplariskt.

//Andreas

Dehman
Member
Medlem
1174122
January 9, 2008 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Btw ni kan låsa tråden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 29
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL