July 31, 2002
Har en PC som funkat felfritt i ca 4 månader fram tills igår.
Allting ser vid start ut som vanligt, CPU speed, minne, mm, allt det vanliga
visas men precis efter det så börjar det väsnas från pc speakern, ett jobbigt oregelbundet pipande. Och den reagerar inte heller på tangentbordstryckningar, så BIOS kommer jag inte heller in i. När det sen blir dags för start av Windows (2k) så blir det bara svart på skärmen, men oljudet ljuder fortfarande. När jag testat med att lägga in en hårddisk med WinMe så har Windows kommit igång, men oljudet och ett dött tangentbord kom man då inte ifrån. Har testat all hårdvara (Förutom Mobo & CPU) i en annan PC, och de har funkat utan problem. Har även testat med flera tangentbord, så det kan inte heller vara problemet. Jag är rädd för att moderkortet har pajat, ett EPOX 8KHA+, har lyckats slarva bort kvittot också, så garantin är det bara att glömma.
Jag har inte gjort några uppgraderingar av BIOS, överklockningar eller något som kan orsaka något sådant, bara kört Windows.
Är det någon som varit med om det tidigare eller som kanske vet vad som har hänt, eller kanske har tips på saker jag kan testa med innan jag går och lägger ut 1500+ på ett nytt moderkort??
Jättetacksam för svar!
Clippy
1 Guest(s)