Trasigt Nytt Minne?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trasigt Nytt Minne?
a02mikka
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 27, 2008 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Finns det något säkert sätt att ta reda på om ett RAM minne är felaktigt eller inte? Har precis köpt Kingston KVR266X64SC25/512 från Dustin Home.

http://www.ec.kingston.com/eco.....64SC25/512

Jag har en numera gammal Compaq Presario 214EU(DP831E). Jag får inte BIOS att kännas vid minnet alls. Har provat att byta plats, starta med bara det nya minnet, updatera BIOS osv. Jag har två 256mb minnen ett Kingston och ett Infineon med samma specifikationer som fungerar bra.

Det stora problemet är att Dustin tar ut en avgift högre än vad minnet är värt om jag skickar det till service och de anser det vara felfritt.

Kan det vara något kompabillitets problem med min dator? Jag har kollat så att det ska passa men man vet ju aldrig.

Det som jag inte förstår är att jag ser det nya minnet i CPU-Z när jag provar tillsammans med ett 256mb minne. CPU-Z raporterar då fullt minne men inte Windows och inte BIOS.

Skulle vara väldigt tacksam för svar. Annars gärna en bedömning över hur stor sannolikhet det är att ett nytt minne är felaktigt eller om det troligvis beror på min dator.

Hoppas ni kan hjälpa mig

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1182394
February 27, 2008 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

a02mikka wrote: Hej!

Finns det något säkert sätt att ta reda på om ett RAM minne är felaktigt eller inte? Har precis köpt Kingston KVR266X64SC25/512 från Dustin Home.

http://www.ec.kingston.com/eco.....64SC25/512

Jag har en numera gammal Compaq Presario 214EU(DP831E). Jag får inte BIOS att kännas vid minnet alls. Har provat att byta plats, starta med bara det nya minnet, updatera BIOS osv. Jag har två 256mb minnen ett Kingston och ett Infineon med samma specifikationer som fungerar bra.

Det stora problemet är att Dustin tar ut en avgift högre än vad minnet är värt om jag skickar det till service och de anser det vara felfritt.

Kan det vara något kompabillitets problem med min dator? Jag har kollat så att det ska passa men man vet ju aldrig.

Det som jag inte förstår är att jag ser det nya minnet i CPU-Z när jag provar tillsammans med ett 256mb minne. CPU-Z raporterar då fullt minne men inte Windows och inte BIOS.

Skulle vara väldigt tacksam för svar. Annars gärna en bedömning över hur stor sannolikhet det är att ett nytt minne är felaktigt eller om det troligvis beror på min dator.

Hoppas ni kan hjälpa mig

Har du verkligen kollat att det kan ha två olika storlekar i samtidigt?
Windowsprogrammet ZPU-Z känner av minnet, men inte windows, det låter skumt, det är väl en bärbar burk? har du en länk till din dator hade det gjort det lättare wink

a02mikka
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1182461
February 27, 2008 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret. Jag hittar inte så mycket info om min dator, detta är HP:s sida
http://h10025.www1.hp.com/ewfr.....#038;cc=se

Datorn startar inte med enbart det nya minnet. Om jag kan annvända olika storlekar vet jag inte tänkte skaffa ett 512mb till om detta hade fungerat.

Är orolig för att det kan vara min dator som inte gillar det nya minnet trots att specifikationen är korrekt. Om så är fallet och jag har skickat tillbaka minnet sitter jag där med ett oanvändbart minne 2X det ursprungliga priset och måste ändå köpa ett nytt som fungerar.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1182715
February 29, 2008 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Citat:
"Om minnet inte ökar när du har lagt till RAM
Kontrollera att endast minnesmoduler (RAM) av typen PC2100
DDR-266 MHz eller högre används i notebook-datorn.
Felsökning
Referenshandboken 6–11
Om notebook-datorn avger en ljudsignal men inte
startar när du har lagt till RAM
Du har installerat en inkompatibel RAM-typ. Ta bort modulen."

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 282
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL