February 27, 2008
Hej!
Finns det något säkert sätt att ta reda på om ett RAM minne är felaktigt eller inte? Har precis köpt Kingston KVR266X64SC25/512 från Dustin Home.
http://www.ec.kingston.com/eco.....64SC25/512
Jag har en numera gammal Compaq Presario 214EU(DP831E). Jag får inte BIOS att kännas vid minnet alls. Har provat att byta plats, starta med bara det nya minnet, updatera BIOS osv. Jag har två 256mb minnen ett Kingston och ett Infineon med samma specifikationer som fungerar bra.
Det stora problemet är att Dustin tar ut en avgift högre än vad minnet är värt om jag skickar det till service och de anser det vara felfritt.
Kan det vara något kompabillitets problem med min dator? Jag har kollat så att det ska passa men man vet ju aldrig.
Det som jag inte förstår är att jag ser det nya minnet i CPU-Z när jag provar tillsammans med ett 256mb minne. CPU-Z raporterar då fullt minne men inte Windows och inte BIOS.
Skulle vara väldigt tacksam för svar. Annars gärna en bedömning över hur stor sannolikhet det är att ett nytt minne är felaktigt eller om det troligvis beror på min dator.
Hoppas ni kan hjälpa mig
April 13, 2004
a02mikka wrote: Hej!
Finns det något säkert sätt att ta reda på om ett RAM minne är felaktigt eller inte? Har precis köpt Kingston KVR266X64SC25/512 från Dustin Home.
http://www.ec.kingston.com/eco.....64SC25/512
Jag har en numera gammal Compaq Presario 214EU(DP831E). Jag får inte BIOS att kännas vid minnet alls. Har provat att byta plats, starta med bara det nya minnet, updatera BIOS osv. Jag har två 256mb minnen ett Kingston och ett Infineon med samma specifikationer som fungerar bra.
Det stora problemet är att Dustin tar ut en avgift högre än vad minnet är värt om jag skickar det till service och de anser det vara felfritt.
Kan det vara något kompabillitets problem med min dator? Jag har kollat så att det ska passa men man vet ju aldrig.
Det som jag inte förstår är att jag ser det nya minnet i CPU-Z när jag provar tillsammans med ett 256mb minne. CPU-Z raporterar då fullt minne men inte Windows och inte BIOS.
Skulle vara väldigt tacksam för svar. Annars gärna en bedömning över hur stor sannolikhet det är att ett nytt minne är felaktigt eller om det troligvis beror på min dator.
Hoppas ni kan hjälpa mig
Har du verkligen kollat att det kan ha två olika storlekar i samtidigt?
Windowsprogrammet ZPU-Z känner av minnet, men inte windows, det låter skumt, det är väl en bärbar burk? har du en länk till din dator hade det gjort det lättare
February 27, 2008
Tack för svaret. Jag hittar inte så mycket info om min dator, detta är HP:s sida
http://h10025.www1.hp.com/ewfr.....#038;cc=se
Datorn startar inte med enbart det nya minnet. Om jag kan annvända olika storlekar vet jag inte tänkte skaffa ett 512mb till om detta hade fungerat.
Är orolig för att det kan vara min dator som inte gillar det nya minnet trots att specifikationen är korrekt. Om så är fallet och jag har skickat tillbaka minnet sitter jag där med ett oanvändbart minne 2X det ursprungliga priset och måste ändå köpa ett nytt som fungerar.
April 13, 2004
Citat:
"Om minnet inte ökar när du har lagt till RAM
Kontrollera att endast minnesmoduler (RAM) av typen PC2100
DDR-266 MHz eller högre används i notebook-datorn.
Felsökning
Referenshandboken 6–11
Om notebook-datorn avger en ljudsignal men inte
startar när du har lagt till RAM
Du har installerat en inkompatibel RAM-typ. Ta bort modulen."
1 Guest(s)