Tror mitt nätagg pajade idag :(|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tror mitt nätagg pajade idag :(
metal82
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 22, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Satt och surfade på Internet som vilken dag som helst. Helt plötsligt hör jag en hög smäll från datorn och datorn slocknar.

Datorn går inte att sätta på igen... och kollar jag på den display som sitter på moderkortet så visas det inga siffror där som det brukar göra (det brukar även visas siffror på den displayen då datorn är avstängd). Inga fläktar går heller igång.... det är helt stendött.

Vad tror ni om det hela? Är det nätagget eller kan det t.om. vara moderkortet? Då tycker jag iofs att något annat borde hända, typ att någon fläkt drar igång eller nåt.

Det kan ha luktat en svag lukt av bränd elektronik när jag kröp ner bakom datorn för att dra ur alla kablar. Men ingen stark lukt i så fall. Kan inbilla mig att det luktade bränt bara för att det small till så. (?) 😕

Tyvärr har jag inget annat nätaggregat som jag kan pröva med så mitt enda val är att skicka tillbaka det till där jag köpte det.

Chassit och nätaggregatet är Antec Sonata respektive Antec TruePower 380 W. Jag har handlat det på Datorbutiken.com, någon som vet hur returärenden brukar fungera hos dem?

... Jag hoppas verkligen att ingenting annat i datorn gick sönder samtidigt vid smällen. embarassed 🙄

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
967424
October 22, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det small och datorn dog så är det med största sannolikhet moderkortet, om sen moderkortet drog med sig några fler komponenter i graven är omöjligt att veta utan att testa med ett nytt nätagg.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
967433
October 22, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

metal82 wrote:
Chassit och nätaggregatet är Antec Sonata respektive Antec TruePower 380 W. Jag har handlat det på Datorbutiken.com, någon som vet hur returärenden brukar fungera hos dem?

Ja, troligen nätagget ifall det inte ger ifrån sig nån spänning alls, fläkten inte ens börjar röra på sig. Man SKULLE ju kunna koppla loss det och kortsluta ett par pinnar (kommer inte ihåg vilka... 12&14?) för att se om det startar bortkopplat från moderkortet. (Var försiktig bara)

Om det sen är det som luktar bränt är det nog det som släppt ut den magiska röken... (alla datorer går på magisk rök och när den slipper ut så funkar ju inte grejorna längre av förståelig anledning) Näsan är ett rätt bra hjälpmedel ibland.

Jag har uppfattningen att det oftast är nätagget som smäller och som sen drar med sig andra saker men men där kan man ha olika uppfattningar.

( usch, Antec Sonata med Antec Truepower 380. Det är ju samma prylar jag har :cy: )

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
967441
October 22, 2005 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadu Laglorden...

Jag har en Sonata och nätagget på 380W gick sönder tämligen snabbt. 🙂

Finns dock två olika versioner av nätagg i Sonata på 380W och har du 24A på +12 och i version D0411 ( om jag minns detta rätt ) så ska det vara lugnt.

metal82
Siktar mot toppen
Medlem
967598
October 22, 2005 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas verkligen det är nätagget som är paj om något ska vara paj. Och jag hoppas i så fall att det BARA är nätagget, och att inget annat pajat samtidigt. Det är ju inga billiga grjer direkt. 🙁

Laglorden
Member
Medlem
967612
October 22, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

18A på +12V, version vette 17 :/ Nåja, jag belastar ju det knappt så... jag kör så länge det håller 🙂

metal82, hoppas det BARA är nätagget! *hålla tummarna för*

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
967613
October 22, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: 18A på +12V, version vette 17 :/ Nåja, jag belastar ju det knappt så... jag kör så länge det håller 🙂

Det där nätaggregatet ligger i riskzonen. 🙂

Hur gammalt är det ?

Nattmannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
967700
October 23, 2005 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har väldigt goda erfarenheter av returer från datorbutiken.

Begär RMA, ring till dem och be om en fraktlapp... så kan du skicka in sakerna sen.. 😉

senast var sakerna tillbaka inom 1.5 vecka för mig.. Rörde sig då om ett trasigt datorminne!

Laglorden
Member
Medlem
967972
October 23, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Laglorden]18A på +12V, version vette 17 :/ Nåja, jag belastar ju det knappt så... jag kör så länge det håller 🙂

Hur gammalt är det ?

Köptes på Webbhallen för typ 13 månader sen.

jober12
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
968003
October 23, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=skiroy][quote=Laglorden]18A på +12V, version vette 17 :/ Nåja, jag belastar ju det knappt så... jag kör så länge det håller 🙂

Hur gammalt är det ?

Köptes på Webbhallen för typ 13 månader sen.

Passa dig då. Belastade knappt mitt heller och det pajade för ca 2 månader sen. Samma version som ditt :cy:

BeerCan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 160
971649
October 31, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det många sådana nätagg som gått åt pipan? köpte mitt sonata med 18A agget den 24 Aug. 2003 och har haft datorn på nästan konstant sedan dess. Verkar ju onekligen vara ett populärt chassi och nätagg så felprocenten borde vara ganska så marginell.

rzk4mm
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
979577
November 18, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!
JAg har också samma problem, Antec Sonata med Antec TP380W.
Har inte kollat vad det är för revision ännu på det, men ska göra det när jag kommer hem.
Hos mig pajade även säkringen i huset, det var en rejäl smäll. Hoppas bara att hårddiskarna klarade sig!

Tänkte skaffa ett Cooltek 500W istället i lådan, är det någon som har erfarenhet av detta?

/Mange

metal82
Siktar mot toppen
Medlem
979617
November 18, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan nu berätta för er att det var nätaggregatet som gick sönder.

Jag köpte ett nytt under tiden jag hade inne den på garantin, och datorn snurrade igång som vanligt med det nya aggregatet. Ett Hiper Type-R (580W Modular) by the way.

Igår fick jag tillbaka ett nytt Antec Truepower (380W), så om någon är intresserad är det till salu nu. 🙂 https://www.nordichardware.se/.....27863.html

jober12
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
979618
November 18, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, drog en 4-5 säkringar när mitt sånt agg hade pajat 😉
Sen tog jag slutgiltlig kol på det med en rejäl säkring 😀

rzk4mm
Medlem
980244
November 19, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Puh, inget trasigt mer än nätagget.
Stoppade in ett gammalt Codegen 😮 300W så hoppade allt igång igen..
Lite skeptisk till Antec igen, men hursomhelst så står det nu mellan Cooltek 500W och Antec Truepower2 480W

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
980375
November 19, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Codegen bör inte användas, dom får inte säljas pga brandrisk om jag inte minns fel.
Så det är lika illa som fel-revisionen av Truepower agget.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

rzk4mm
Medlem
980829
November 20, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Codegen bör inte användas, dom får inte säljas pga brandrisk om jag inte minns fel.
Så det är lika illa som fel-revisionen av Truepower agget.

Jepp, det känns nästan lite som "ur askan in i elden" Bokstavligt talat! 😀
Ska lägga min beställning nu på db. Det blir antagligen helt otippat ett Hiper Type-R 480W
Det enda jag har emot det är att det kanske är för korta kablar till diskarna. Det går ju lätt att åtgärda iofs...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 192
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL