January 29, 2006
Hej,
Nu stundar ett nyköp av bärbar apparat. Dock lider jag av tung beslutsångest och vill såklart, som alla andra, ha bästa möjliga för pengarna. Så nu har jag i drygt en vecka kryssat runt på nätet och läst allehanda recensioner och tillverkarnas specifikationer, det ena testet efter det andra. Blir tyvärr inte klokare av det hela.
Vad jag är ute efter är en riktigt tunn dator, 14" bra skärm (ljusstark), och i övrigt hyfsad prestanda. Några krav på att kunna spela förekommer inte, utan den ska helt enkelt vara användbar och smidig.
De modeller jag kikat på är:
IBM T43
Men där kan jag bara hitta burkar med XGA-skärm och rätt låg upplösning, åtminstone hos de återförsäljare jag lyckas lokalisera på internet. Men i övrigt verkar det vara en perfekt dator.
HP NC6220
Med 2ghz processor tycks ha en SXGA-skärm och då vara mer vad jag letar efter. Men då jag bara hittar tester på modellen med lite lägre prestanda och den sämre skärmen så blir jag lite osäker. Den tidigare modellen får inte alls särskillt bra omdöme någonstans.
Input på detta, eller tips på andra intressanta modeller? Prisspann 10-20k, rimligtvis. Med just dessa få krav: Tunn, hyfsad batteritid, bra skärm (14", inte mindre än så, helst inte större heller), WS och våldsam grafikprestanda känns oviktigt. Gärna tips på inköpsställe därtöver..
March 19, 2003
Har haft båda modellerna du nämt men fastnade faktiskt för DELL Latitude D610 pga att jag gillar skärmen.
Har testat några IBM och alla har haft 1024x768 "XGA" samt att jag tycker att de inte varit specielt ljusstarka.
Samma med vissa HP modeller.
Men D610'an tycker jag har bra skräm och är ljusstark 1400x1050 / 14,1"
Dock så är de lite tjockare en HP/IBM modellerna.
Här är några bilder på de som jag haft.
*Dock T42'an på bild men ser typ likadana ut.
http://barebones.se/dell-d610
http://barebones.se/ibmt42
https://www.nordichardware.se/.....highlight=
Funderar på att uppgradera så då kanske jag skall sälja dellen, säg till ifall du är intressersad 😉
January 29, 2006
Hejsan,
Ja, Dell verkar vara med i matchen när man kikar lite närmare på dem. Fördelen där är väl då att man kan kustomisera dom lite bättre än vad man verkar kunna göra med HP/IBM.
Läste din recension av HP'n tidigare idag faktiskt och det var mycket matnyttigt. Hur är det med tjockleken på dem, tycker man läser så många olika måttangivelser. Är den olika tjock fram och bak, eller är den helt enkelt bara 27mm tjock?
Sitter förjäves och letar en recension/test av HP NC6220 med SXGA+ istället för XGA, som verkar mer vanligt förekommande. Måhända det inte är någon skillnad alls som en vardagsanvändare som jag märker av?
Hursomhelst så börjar IBM bli mer och mer ointressant då man får punga ut med ytterligare 10kkr om man vill åt SXGA+, trist, för dess format attraherade mig allra mest 😕
Mvh
David
March 19, 2003
Ang tjockleken så är den inte likadan utan tjockare baktill.
Tog fram linjalen och körde lite på måfå och fick fram:
Fratill: 29mm
Baktill: 36mm
Jag räknar då med de små "benen" som finns för att vara realistisk.
Kan tänka mig om man räknar utan dem så blir de kanske 27mm fram.
Dock att den är lite tjockare baktill är inget som jag skulle störa mig på.
February 27, 2001
Jag lånar tråden då även jag har problem i valet.
Kan införskaffa dessa med studentkort och funderar på om det är värt det. Jag kommer mestadels använda den till internet, office etc fast vill även kunna spela på den.
T43 samt X41
http://www.dustin.se/DacsaPort.....PageID=523
tacksam för tips
August 16, 2004
Ska du släpa runt på datorn är X41 det givna valet. Jag har under de senaste månaderna skrivit kandidatuppsats och då har det varit guld att kunna ha en liten och lätt dator som man kan plocka med sig vart man än går. Allt förutom nya spel funkar på den, äldre spel som Battlefield 1942 går alldeles utmärkt att spela på den.
January 29, 2006
Hejsanhoppsan,
Tänkte bara redogöra för hur det blev.
Valet föll på en HP NC6220 främst pga den smäckra storleken. Med datorn nu framför sig kan jag nu bara säga att jag är mycket nöjd.
Det blev varianten med 2ghz & SXGA+. Då spel intresserar mig noll och intet så kommer nog denna att passa mig som handen i handsken eftersom jag ändå är i behov av cdläsare.
Mvh och stort tack till BarateaU som med sina mätningar övertygade mig!
David
February 27, 2001
bha* wrote: Ska du släpa runt på datorn är X41 det givna valet. Jag har under de senaste månaderna skrivit kandidatuppsats och då har det varit guld att kunna ha en liten och lätt dator som man kan plocka med sig vart man än går. Allt förutom nya spel funkar på den, äldre spel som Battlefield 1942 går alldeles utmärkt att spela på den.
Jag är lite osäker på om X41 har tv-utg så därför var jag inne på T43:an men om X41 har det så blir valet svårt. Vikten är klart bättre på X41 fast då får man en mindre skärm.
August 16, 2004
Guisbourne wrote: [quote=bha*]Ska du släpa runt på datorn är X41 det givna valet. Jag har under de senaste månaderna skrivit kandidatuppsats och då har det varit guld att kunna ha en liten och lätt dator som man kan plocka med sig vart man än går. Allt förutom nya spel funkar på den, äldre spel som Battlefield 1942 går alldeles utmärkt att spela på den.
Jag är lite osäker på om X41 har tv-utg så därför var jag inne på T43:an men om X41 har det så blir valet svårt. Vikten är klart bättre på X41 fast då får man en mindre skärm.
Finns ingen tv-ut på den, dock kan man köpa till en extern variant, kostar typ 300:-. Vad det gäller skärmen så är det samma arbetsyta på T43 och X41, 1024x768.
March 19, 2003
DRutström wrote: Hejsanhoppsan,
Tänkte bara redogöra för hur det blev.
Valet föll på en HP NC6220 främst pga den smäckra storleken. Med datorn nu framför sig kan jag nu bara säga att jag är mycket nöjd.
Det blev varianten med 2ghz & SXGA+. Då spel intresserar mig noll och intet så kommer nog denna att passa mig som handen i handsken eftersom jag ändå är i behov av cdläsare.
Mvh och stort tack till BarateaU som med sina mätningar övertygade mig!
David
Kul!
Tråkigt dock att man inte får typ provition av HP för de 😛
1 Guest(s)