TV istället för skärm, men dålig kvalitet|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
TV istället för skärm, men dålig kvalitet
Matte_Lind
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2006 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hej

jag har nu byggt ihop en dator, det enda jag ska ha den till är att ha den kopplad till min TV så att man kan kolla på film på den, jag har försökt byta grafikkkort men det går inge bra (troligtvis för att mobot inte stödjer ATi)

så jag kör med ett integrerat GeForce2 (som sagt jag ska kolla på film och då behövs dt inget bättre) och så har jag et AGP kort med S-video och TV out

jag har då kopplat TVn till TVout kortet och vill nu ha bild där
(har tänkt att ha datorn tyåp under sängen vid TVn och inte använda någon vanlig datorskärm)

dual screen vill inte fungera alls och då har jag ju bara på TVn men jag tycker at kvaliteten blir så dålig, om det är liten text så går det inte att läsa

kan man göra några inställningar så att man får bättre kvalitet?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1047700
June 4, 2006 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Antingen har man ett nyare mgrafikkort. med komponent eller så kör du S-video åtminstone. TV out ger taskig bild. S-video ger bättre dvi eller komponent ger bäst.

Och ett så gammalt kort har inge bra videokretsar så det du säger att det inte behövs något nyare kort stämmer inte.

Sen så ska ATI och Nvidia kort passa på alla moderkort sålänge agp porten stödjer den senaste agp standarden.

Matte_Lind
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1047708
June 4, 2006 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

okej, men ska jag köra s-video så kör jag nog på en av mina nya (och bra) datorer.

jo det gör det, det är ju inte graffet som har TV-ut det är ju ett eget kort som har det, det som inte vill funka för mig är mjukvaran som ej tillåter mig att köra med två skärmar.

nej, ja det SKA gå men vissa moderkort vill inte funka med vissa graff, så är det bara. eftersom jag har nu ett integrerat nVidia och har provar med 2st nVidia AGP kort i datorn som har fungerat utmärkt men när jag sätter i ett ATi AGP kort (som jag har provar precis innan i en annan dator och det fungerar) så vill ointe datorn starta riktigt, och jag har en tråd om det med och där är det en annan som håller med mig, det har hännt för honom med att tex just ATi inte vill fungera på hans mobo men att nVidia gör det!

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1047796
June 4, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Matte_Lind wrote: okej, men ska jag köra s-video så kör jag nog på en av mina nya (och bra) datorer.

jo det gör det, det är ju inte graffet som har TV-ut det är ju ett eget kort som har det, det som inte vill funka för mig är mjukvaran som ej tillåter mig att köra med två skärmar.

nej, ja det SKA gå men vissa moderkort vill inte funka med vissa graff, så är det bara. eftersom jag har nu ett integrerat nVidia och har provar med 2st nVidia AGP kort i datorn som har fungerat utmärkt men när jag sätter i ett ATi AGP kort (som jag har provar precis innan i en annan dator och det fungerar) så vill ointe datorn starta riktigt, och jag har en tråd om det med och där är det en annan som håller med mig, det har hännt för honom med att tex just ATi inte vill fungera på hans mobo men att nVidia gör det!

byt bios då..

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1047805
June 4, 2006 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Även på nyare grafikkort ser själva Windows skräp ut när man kör TV-out oavsett om man kör S-video eller composit. Alternativet är väl att löda ihop en VGA till Scart kabel.

Guide till hur man fixar det.

Eller så skaffar du en HD-tv med HDMI/DVI/VGA anslutning så tror jag nog du får bra bild sen men lite dyrt alternativ kanske =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 205
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL