August 22, 2005
Först: JA, jag har sökt som en vettvilling, men min tv out funkar fortfarande inte.
Jag vill kunna kika på de filmer som jag har i datorn på TV. Men inget händer.
Jag har ett Creative Geforce 3 ti200, en 21 tums TV som kan kopplas med skart-kabel, och en 15 meters DVD-kit (med skart-kontakt som kopplar ihop S-Video, och två ljudkablar - röd och vit).
Jag har kopplat S-Video kabeln till grafikkortet.
Här är några konkreta frågor om detta:
1) Skart-kontakten har en liten switch (Input/output). Vad ska den stå på?
2) Vilket program ska jag använda för att spela upp filmen (Power DVD?)?
3) Grafikkortet, ska det ställas in på något speciellt sätt? Det finns visserligen ett alternativ i Egenskaper för bildskärm->Inställningar->Avancerat->Device Selection, där man kan välja olika TV-inställningar. Problemet är bara att de är gråade (dvs. inte åtkomliga).
4) Är det något annat jag ska göra för att det hela ska fungera? (behövs program, annorlunda inställningar, drivrutiner etc.?)
April 8, 2001
Prova TVtool LÄNK
[ Detta Inlägg ändrades av: Mr Doe den 2002-02-09 13:32 ]
January 10, 2002
1) Skart-kontakten har en liten switch (Input/output). Vad ska den stå på?
Input.
2) Vilket program ska jag använda för att spela upp filmen (Power DVD?)?
Spelar mindre roll, men Power DVD är ju trevligt.
3) Grafikkortet, ska det ställas in på något speciellt sätt? Det finns visserligen ett alternativ i Egenskaper för bildskärm->Inställningar->Avancerat->Device Selection, där man kan välja olika TV-inställningar. Problemet är bara att de är gråade (dvs. inte åtkomliga).
Det finns flera olika anledningar till att de kan vara "gråade".
* Vissa kort känner själv av om en tv är ansluten och disablar möjligheten att byta till tv out om den inte hittar någon.
* Många kort har en begränsning på vilken upplösning de klarar att skicka till TV-ut, prova att sänka till 800x600.
4) Är det något annat jag ska göra för att det hela ska fungera? (behövs program, annorlunda inställningar, drivrutiner etc.?)
Tänk på att vissa (de flesta) TV-apparater inte klarar att ta emot signaler via SVHS utan endast vanlig videosignal via sin SCART.
Jag vet inte om detta kort enbart skickar SVHS signaler, med många kort idag skickas det med en adapter med ett par extra stift som tar ut vanliga videosignaler via SVHS kontakten. Eller om du har en utgång för vanlig video, prova via den... Kolla din manual...
Ta gärna även en titt på http://www.tvtool.de.
August 22, 2005
Tackar för svaren.
Tv tool verkar ju fungera. Får bild på TV´n och i skärmen. Har dock följande problem fortfarande:
1) TV-bilden blir svart-vit med fullversionen av TV-tool 5.5 (6.0 beta fungerar ej, och med TV-tool 5.5 demo så blir bilden helt ok - alltså färg på tv´n).
2) Jag får inget ljud på TV´n. Jag har sammankopplat den vita och röda sladden till den sladden som ska in i datorns ljudkort (2 pluggar -> 1 plugg), och så har jag testat att köra in den i varenda litet hål i mitt sound-blaster live 5.1. Funkar inte.
EDIT: fixat.
[ Detta Inlägg ändrades av: macdaddy den 2002-02-09 21:26 ]
1 Guest(s)