September 20, 2001
Jag tänkte jag skulle byta grafikkort, från ett Ti4400 till ett nyare. Kortet ska i princip enbart användas för TV-out till min CRT TV (iaf plant bildrör). TVn klarar 1024x768 (är bara 21" 4:3).
De flesta som ska skaffa grafikkort till HTPC verkar välja mellan 6600GT och x1300. Som jag har förstått det så klarar 6600GT HDTV upplösningarna mycket bättre än x1300. Nu kanske det inte är relevant, med tanke på vilken TV jag har...
Det jag funderar på är att till ATI kort kan man ju göra den här VGA->Scart adaptern och hålla på och grejja massa inställningar, och då ska man tydligen kunna få så skarp bild så att man kan läsa bra på TVn. Dock verkar detta vara en relativt krånglig lösning.
Är detta någonting man behöver skaffa till såpass nya kort, eller har de tillräckligt bra skärpa ändå?
November 4, 2001
I Catalyst Control Center kan man nu välja upplösningar som 720x576(Pal) och 720x480 (NTSC) så jag antar att man slipper mecka med olika program för att "lägga till" dessa upplösningar.
Men jag kan ju säga som så att 720x576 såg bra mycket bättre ut än 1024x768 när jag testade det för ett tag sedan och då körde jag bara med komposit.
November 22, 2001
Vga-scart modden funkar väldigt bra, förutom en sak.
Bilden blir väldigt flimrig i windows.
Så ska du använda datorn till något annat än film är den värdelös, om du inte har en 100hz tv.
Men annars blir bilden som sagt väldigt bra.
Säg till om du vill köpa en färdiglödd 🙂
November 22, 2001
Edvuld wrote: Hm, men meningen med den där kabeln var väll att man skulle kunna använda den i princip som skärm, det är ju just i win som det är dålig bild, när jag ser på film märker man inte av så mycket att bilden inte är så bra...
Har 60Hz tv
Nej, mening är att få så bra bildkvalite som möjligt när man ser på film.
60hz e tyvärr lika illa som 50.
November 22, 2001
Edvuld wrote: Ok... Då är det nog inte så stor ide att grajja med kabeln då egentligen. Har du någon uppfattning om skillnaden i kvalitet från Gf4 Ti4400 till 6600GT?
Tror inte det är någon speciell skillnad.
Beror säkert lite på vad du har för tv och hur känslig du är, men vad jag kan minnas e det inget speciellt.
1 Guest(s)