May 22, 2001
Tjena, har ett litet pikant tvoutproblem....
Köpte i dagarna ett Radeon 8500 (hercules-style), när jag pluggar in den i min tv (en finlux 28tums stereotv, lite gammal).... får jag svartvit bild, med lite otrevliga störningar. jag använder mig av scartadapter å kablar som jag fick med mitt gamla ati-kort.
blir alldeles 👿 , vad om något kan man göra åt det?
vore tacksam för hjälp snarast.............
November 4, 2001
Hogan wrote: TV-Tool funkar inte med ATI.
Om din TV är gammal så är det inte säkert att den klarar s-video, använd då en adapter från s-video till komposit och sen till din skartadapter(om den har komposit-ingång).
Han använde ju samma kablar som han använde med sitt förra ATI kort. Alltså borde TV:n ha stöd för det.
Har aldrig använt tv-tool med ngt annat än Nvidia, så jag utgick från att det skulle funka med ATI också, men jag hade tydligen fel...
May 22, 2001
Bleedin Radar wrote: [quote=Hogan]TV-Tool funkar inte med ATI.
Om din TV är gammal så är det inte säkert att den klarar s-video, använd då en adapter från s-video till komposit och sen till din skartadapter(om den har komposit-ingång).
Han använde ju samma kablar som han använde med sitt förra ATI kort. Alltså borde TV:n ha stöd för det.
Har aldrig använt tv-tool med ngt annat än Nvidia, så jag utgick från att det skulle funka med ATI också, men jag hade tydligen fel...
-----------
tvn har jag inte pluggat ihop med datorn innan, det är tjejens... precis skaffat lya ihop... min gamla tv byggde jag om till akvarium....
May 22, 2001
"En rgb-ansluten hemdator skall anslutas till AV-anslutning 2" står det i manualen, det låter ju lovande .... att begreppet hemdator - Tv fanns när tvn tillverkades....
Andra ideer? har hört tjat om att grafikkortet skulle kunna vara inställt på USA eller likande... finns det nån relevans i det?
November 4, 2001
Hogin har troligtvis rätt... TV:n har inte stöd för s-vhs standarden...
Att det står att den kan anslutas till TV:n innebär ju inte att det fungerar med s-vhs... Testa å använd en komposit-sladd, en äldre standard...
Eller se om du hittar ngt om att den ska klara svhs i manualen...
May 22, 2001
Vad e skillnaden mellan ntsc & Pal? enligt "ati bios editor" så står kortet
med herculesbiosen på ntsc... En ordinär ati-bios tankad från 64bits (artikel om å modda ett 8500le-kort till 8500) hade inställningen PAL på parametern om tvout-kontakten.
Är det problemet kanske? ä det pal i sverige, å kortet är inställt på ntsc, som typ då kanske är usa?
April 14, 2001
NTSC är bl,a den Amerikanska standarden, medans PAL används i Europa. Om din TV inte klarar NTSC så kan du få svart/vit bild, har själv ett ATI R8500 och får s/v när jag kör s-video eller komposit, eftersom min TV oxo är lite till åren. Om du kan köra RGB från grafikkortet så spelar det ingen roll, men det går ju inte med grafikkortet.
May 22, 2001
May 22, 2001
2 Guest(s)