August 10, 2001
Moneyman... Jag sitter fortfarande med svart-vit bild å har börjat bli smått grinig 🙁 Svhs -> Gulakomposit kabeln du köpt, är det en sån där liten stump bara? Och sen kopplade du in det till en scart adapter? In i videon eller tvn? Vad har du för tv och video? Nytt eller har dom nåt år på nacken? För jag sitter med 1 år tillbaks nyköpta tv och video grejer... Panasonic.
Det jag skrev om tidigare att POVs G3ti200ans bios var inställd på "Force NTSC" har jag nu undersökt och jag flashade om biosen och fick "PAL-BCGHI" som standard, men det hjälpte mig inte tyvärr...
Jag har knappast råd med att byta till nåt dyrare kort, för jag lever med CSN pengar. Så jag uppskattar all hjälp jag kan få!!
-Den som funnit har letat!
August 10, 2001
Nu har jag äntligen fått färg Och lösningen var så simpel att man inte tänker på det förrän man tar till dom sista dumma ideerna och testar.
Jag upptäckte nämligen att en "pigg" i svhs -> kompisit kabeln var borta, eller nästan iaf. Så när jag prövade en polares kabelstump så fungerade det och jag har färg med kristallkvallite'.
Slutsats: Man kan inte tänka på allt alla gånger
-Den som funnit har letat!
February 19, 2002
November 26, 2001
Lite mer info finns på http://tvtool.info/english/cab.....faq3_e.htm
August 8, 2001
Rekade på detta då jag förut hade samma problem. Så här är det.
1.
En del grafik kort har två utgångar (komposit och S-video) då är allt lugnt, koppla bara in kompositen om S-video blir svart/vit.
2. En del har en special kontakt som ser ut som en S-video (fast med 2 kontakter till) då kan den ge både S-video och komposit från samma kontakt. Man får ofta en adapter med kortet då som tar de 2 komposit kontakterna och gör om dessa till en komposit kontakt (oftast gul).
3. En del kort har samma kontakt som ovan MEN stöder inte komposit ut utan bara S-video. Då BEHÖVER man en TV eller video som kan ta emot signalen (dvs. stöder S-video). Även om det är en ny TV/VIDEO så är det inte alls säkert att S-video stöds. Som någon sade ser man _oftast_ det genom att TVn / Videon har en S-video kontakt någonstans. MEN den kan ha stöd för S-video trots att det inte finns någon kontakt. Då finns detta i SCART-kontakten. Vad man ska kontrollera i det fallet är att man använder en SCART-adapter som har ALLA (eller iaf S-video) stiften. Alla SCART-adapters har inte alla stift.
Har man ett kort som inte skickar ut komposit så är det kört (nästan). Eftersom bild och färg är delade i S-video så måste dessa signaler slås ihop, tyvärr ligger de inte på samma spänning. Så man behöver en liten burk som fixar till det (egentligen bara en kondensator). Men dessa är dyra om man ska köpa. Bättre att byta kortet tycker jag, det gjorde jag efter massa massa tester.
Hoppas det blev lite klarare.
Dvs.
Kort med stöd för komposit = ok överallt
Kort utan komposit-signal = måste ha motagare som stöder S-video.
Fotnot: kompositsignal heter det inte... men jag kommer fan inte ihåg.
2 Guest(s)