TV tuner...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
TV tuner...
Gummisula
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 13, 2007 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en idé angående tv tuners och undrar om det finns nån bra information om sådana..
Mer utbildningsinriktad info då eftersom min kunskap är rätt så begränsad..

Idén är att om man har en TV-tuner med säg kanske 20 gånger så hög frekvens som man behöver för en kanal. Då har man ju möjlighet att ta ner 20 kanaler samtidigt om man scannar av utvalda frekvenser var 20e gång. Och om man då kan koda av kanaler som canal+ m.m. och sen sända ut dom analogt via rf-modulering och en tuner som kan lägga ut 20 kanaler samtidigt på samma sätt som man tar ner dom... Då har man ju en "hela-huset-box" som inte tar nämnvärd plats...
Som det är nu behöver man ju 20 boxar och 20 kort för att kunna göra motsvarande system. Dom "hela-huset-abb" som finns nu är ju rent av löjliga och dessutom ett hån mot oss konsumenter.

Är det nån som kan idiotförklara mig direkt eller kanske vet vart det finns info om tv tuners, eller rent av om nån annan redan realiserat samma idé?

mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
1123801
March 13, 2007 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter intressant i alla fall, hittar du en (rimlig) lösning så håll mig underrättad! 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1123805
March 13, 2007 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns något som heter cardsharing. Vet inte om det är lagligt eller inte (antagligen inte).
Går ut på att du har en "sändare" som läser av ditt äkta program-kort och skickar ut koderna över ett nätverk (lan, internet). Så får du ställa in din box på att ta emot koderna. Man ska tydligen kunna vara 10-15 st som delar på ett kort med denna tekniken.

Gummisula
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
1123968
March 14, 2007 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm.... Att det funkar med cardsharing bevisar ju att man kan använda ett kort för att koda av högvis med kanaler samtidigt... Då återstår bara frågan om det går att plocka ner flera kanaler samtidigt på det sätt som jag beskrev i min idé...
Men att köra med ett enda kort i sitt eget hem med sina egna tv-apparater borde väl ändå vara lagligt? eller?

Jag vet ju inte exakt hur det funkar men om man sätter 20 oberoende klockgeneratorer som man växlar mellan men bara en enda "kristall" i tunern... Hmmm... Är det nån som vet vart det finns info då? Jag har letat en del på google utan att hitta nåt... Nån som vet bättre?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1124060
March 14, 2007 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Comhem gör ju så, men jag vet inte vad de har för utrustning.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 385
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL