August 23, 2001
Fråga1: Utöka RAID0 utan att förlora data?
Har nu två SDD diskar i RAID0, på vardera 30Gb, vill nu utöka den med en 30Gb disk till. så då undrar jag om det går utan att behöva installera om windows
Fråga2:
Rent teoretiskt sätt så borde ju prestanda öka lite om jag kör tre diskar i RAID0, visst?
Eller är det bättre att köpa t.ex. två 60Gb diskar som är nyare och har bättre teknik?
Har nu två 30Gb OCZ Vertex diskar.
January 9, 2004
Hej.
1. Nej. Om du ska utöka med en disk till så måste du göra en ny RAID Array. Vilket innebär att du måste radera alla partitioner och göra om. Däremot så kan du ju göra en image av din nuvarande partition och lägga på en annan hårddisk så länge, sedan ökar du din volym, sedan skriver du tillbaka. Finns program för detta. Visa SSD tiilverkare skickar med sådant för att man enkelt ska kunna gå över från en mekanisk HDD till en SSD.
2. Ja. 3 diskar är i teorin snabbare än 3st. Det beror lite på vilket RAIDkort du kör. På Intels ICH10R testade jag att köra 5st Sandforce diskar i RAID. Prestandan blev dock bara lite högre än vad jag fick med 2st i RAID. Vertex är ju dock lite äldre så dessa borde du se större skillnad på jämfört med 2 diskar. Eftersom du har 2st redan så är det ju enkelt att köpa en till. Annars är nog modernare diskar att föredra.
1 Guest(s)