April 22, 2002
Hej!
Nu har det gått för långt! Jag står inte ut med ljudnivån från datorn det stör mig då datorlådan befinner sig på skrivbordet...
Här är de "modifikatoiner" som jag hade tänkt göra...
1) Slipa bort de färdiga stansade fläktgallrena och ersätta med dammfilter.
2) Köpa blymatta + (sån annansorts skumgummimatta, vet ej dess riktiga namn :grin:) och installera i hela lådan.
3) Byta alla fläktar till PAPST, 2insug 80mm
byta nätagragatets fläkt till PAPST 80mm, plus en till utsug 80 eller 92mm PAPST i toppen av lådan el. överdelen. Slutligen min hemska 60mm processorfläkt byter jag till en, PAPST... De 4 st 80mm som jag funderade på är PAPST 8412NGM (34,1CFM, 26dB) Som borde leverera tillräckligt vid spel men vara tysta på 7V vid ex surfning...
4) Installera fancontroller till alla fläkter förutom nätaggragatfläkten, (den måste ju alltid fungera, den är på baksidan = ej alltför störande)
Har ni Tips, ideer eller kommentarer svara gärna! Jag rapporterar senare hur det gick..
[ Detta Inlägg ändrades av: nimitz den 2002-05-28 19:35 ]
January 6, 2002
Lite synpunkter:
1. köp zalman fläktar istället, lika bra mycket billigare, eller slakta några gamla datorer o ta de fläktarna. Har jag gjort.
2. Använd dig av speedfan kostar inget, man kan ställa in hur mycket fläktarna skall användas.
Jag kör med zalman 92mm över cpu (1%) o gpu (10%) (gpufläkten kommer i resonans annars) samt 80mm gammal nätaggsfläkt på som insug på 1% av max i speedfan. och när jag spelar går de upp till 100% funkar kanon!
3. klipp bort gallret som täcker nätaggsfläkten, tystar ner en del
4.jag kör utan dammfilter och den ända dammen jag har lagt märke till har fastnat på fläktarna
5. Bygg en hd-vagga. jag använde mig av fyra halvtjocka gummiband samt fyra gem. (Som fattig student har man lärt sig vad man kan spara in pengar nånstans )
6. Använd vcool för att få ner cpu tempen
7. köp isolermatta på mekonomen, dämpmatta tar bara bort lite högfrekventa ljud. Det blir ingen WOW upplevelse
8. lycka till!
April 22, 2002
Oj! där fick jag allt nåt att tänka på...
Efter som jag är en stolt ägar av en amd duron 800mhz (host host) 😀 så är kylningen egentligen inget problem.. Men hårddiskvaggan var nåt nytt... TYvärr tyvärr har jag redan inhandlat både blymatta och sån annan matta. Det var då inte så dyra 300kr, räcker till 2 datorer så jag säljer hälften till en kompis. Hmm, skall fundera på zalman vs papst...
January 6, 2002
gott, kom dock på att jag använde 6 gummiband och inte fyra...
Grafikkortsfläkten är ett hett tips att byta ut om du ska få en tyst dator. kom på att jag inte skrev att jag bytte ut den mot en zalmans kopparkylare för grafikkort
att tänka på med "Less is more" färre fläktar mindre ljud. jag har bara nätaggsfläkt o insugsfläkt till min xp1600+ processor o låda ligger på 32/32 i idle så du behöver knappast mer heller
*HETT TIPPS* Som du själv har skrivit... klipp bort stansningarna där du har fläktar, drar ner ljudvolymen drastiskt!!! *HETT TIPS* Är ett riktigt hel**te att göra med sågklinga och tång. Så låna pappas dremel lr dylikt till det. Går nog snabbare och blir definitivt snyggare än mitt.
kan nog fixa bilder på eländet om du är intresserad av hur jag gjorde min dator tysssst...
April 22, 2002
Tjoo!
Nu har jag slipat bort de stansade fläktgallrena. Jag fick låna en kompis multicraft, som en billig dremel. Det gick bra... Jag installerade okså blymatta/skumgummi. Det blev en hel del tystare. Mitt system ligger på ca 37 grader med överklockat gf2 och duron. Värmen kommer troligtvis då jag har 2 insug men bara ett 1 utblås. Det skall jag fixa så snabbt som möjligt -> 92mm i toppen + ev. slotfan...
Dessutom en sak som jag undrade på, var går gränsen för vad man kan kalla för tyst? Jag funderade att skaffa 26dB fläktar med ca 35 cfm. Vid spel o dyl tänkte jag köra dem på 12V och vid surfning på 7V eller vissa av. Kan detta anses tyst tillsammans med ljudisoleringsmatta? Jag hoppas det...
1 Guest(s)