April 22, 2002
Hejsan!
Jag köppte just en ny dator(XP 1800+, msi kt3 ultra, msi gf4ti4200, 256ddr-Ram) och den fungerar utmärkt.
Problemet är då temperaturen...
För tillfället har jag en ur-usel noname jätteliten smutsvit skorv som jag har mina fina delar i. om jag har på sidopanelen stiger tempen till 60 grader har jag av den håller den sig på mellan 50-55. eftersom det inte finns mera fläktplatser så går det inte att göra så mycket...
Då köper man ett stort fint chassi från Chieftech! (eller?)
Jag hade tänkt mig såhär:
1) Chieftech chassi med blowhole i sidan och en sån fin dörr på framsidan (kommer inte ihåg modelnamnet)
2) Modda nätaggregatet med en PAPST 🙂
3) Köpa till ljuddämpnings kit
4) Antingen hänga upp HD:n i gummiband eller skaffa en no-vibes
5) Mera PAPST för insug/utsug
6) Ny Processor kylfläns, AX-7, SLK800 eller ngn annan?
Lite småplock/moddar till senare:
1) Byta ut northbridge kylaren till en Zalman nb32j "guld"
2) RAM sinks till grafikkortet
Ser ni några problem med ovanstående projekt? Ideér? Erfarenheter?
Är PAPST verkligen så bra som vissa påstår?
Tacksam för alla svar
December 28, 2001
Du verkar ha bra koll på din ljuddämpning. Papst fläktar har tyvärr visat sig ha ganska rejält skiftande kvalité tyvärr, om du hittar en som funkar som avsett finns det ingen tystare fläkt. Det finns andra bra fläktar dock, jag rekomenderar definitivt panaflo fläktar.
Prova en panaflo på 5 eller 7v i nätagget så borde det bli tyst.
Har den där Chieftech lådan som du tittar på och jag kan definitivt rekomendera den! (Dragon heter den för övrigt) Angående kylflänsar så ska både SLK:n och AX7:an vara bra, en stående rekomendation är givetvis Alpha 8045.
Vet inte riktigt vad du menar med ljudämpningskit dock? Dämpmattor? Det är bättre att angripa källan till problemet istället för att ta itu med konsekvenserna. Dvs .med bra tysta fläktar så behöver du inte dämpmatta. Köp inte dyra märkesmattor om du ändå bestämmer dig för dämpmattor, bra och billiga dämpmattor finns att köpa på biltema eller mekonomen.
Panaflo fläktar finns att köpa på tjcomputer.com för övrigt. Du kan alltid maila eller icq:a mig om du vill ha mer info.
December 28, 2001
x1zt wrote: köp nått annat chassi... jag får panik på alla dessa cheiftech, köp ett BRA chassi t ex addtronics 7serie
Det finns en anledning till att "alla" har chieftech lådor, nämligen att dom är bra. Det gör inte addtronics lådor sämre, sen så beror det ju på vad man har för krav oxå.
May 31, 2002
Ja inte behöver du modda nätagget med papstfläkt. sätt det på 7 volt så hör du inte skiten. Helt otrolig skillnad!!!
hårddiskupphängning fixar du lätt som en plätt med gummiband som du skrev.
Ang dämpmatta så har jag hört att man inte tjänar på att köpa en sån där svindyr för ca 500 utan hellre en snorbillig från classe ohlson 😉
June 21, 2002
jag kan ju säga så här... på min dator har jag gjort ett hål i chassit och satt en 120mm Enermax som utsug... kan ju säga att den hjälper en massa att få ned temeraturen på processorn... den drar ner det med mer än 20 grader... och då går den i silent läge... iofs så har jag bara en Duron 750 som går i 825 men den hjälper till med kylningen en hel del...
och har även satt in en dämpmatta från biltema och den gör ju så att det inte är nå specielt mycket ljud 🙂
June 29, 2002
Är det ngn som verkligen har koll på om s k billiga" dämpmattor,typ från Biltema,
🙄
Med dålig cirkulation (luftström) sägs det att alla mattor utom de från noisecontroll me reller mindre höjer den inre temperaturen i lådan, pga av att de fungerar som isolering mot värmestrålningen,dvs hindrar värmen från att föras över via lådan ut i den omgivande luften kring lådan.
Jag har dock svårt att tro att om man täcker minsta skrymsle inuti, att detta inte skulle höjer temp ngt allas, däremot kan det variera mellan olik amattor,beroend epå material och tjocklek. Jag tror dock att den matta jag använder är mest effektiv på att ta upp oljudet, dvs den från noisecontroll.billigare mattor har antingen sämre effekt, eller så höjer de temp i lådan .Det finns tester gjorda i Tyskland, av av dem framgick att noisecontrolls mattor var de enda som kund ekombinera hög upptagning av resonas och ljud och samtidigt int ebidra till en höjning av temperaturen. :bok:
En förklaring till av vissa användare som prövat både märkesmattorn aoch billigare mattor inte mräkt någon skillnad temperaturmässigt, kan vara dte att de har mycket stora lådor med bra cirkulation och bra fläktra i dem, som gör att skillnaden utjämnas något .
De som hävdar motsatsen till det jag skriver, bör först mäta på samma punkt med en bra angivare efter typ ett testprogram och med samma låda men med olika mattor. 😀
Man kan inte jämföra olika mattor som suttit i två olika lådor och system, som kanske har olika delar, och kylning, samt cirkulation!!
Vad man gjorde i testen,var att man använde en identisk konfiguration och mätte temperatutveckling inuti lådan och i utluften från den, under maximal belastning under lång tid, och bytte till olik amatoor somplacerades på samam ställen i lådan, osv, sedan kunde man avläsa vilken matta som hindra värmeutstrålingen mest och minst. 8)
Jag skulle aldig köpa en produkt för tysta datorer från ett företag som säljer så mycket grejor, jag menar, tror ni verkligen att ClasOlsson har testat sina mattor, eller för den delen Biltema? De säljer för f-n biltillbehör!! Det är skrattretande 😀 att tro att sådan skit skulle vara lika bra, de kan orsaka bränder , men vill man ha sitt hus nerbännt, så för all del , köp en billig skitmatta,eller proppa den full med filtar istället,så får du riktig fräs i den!! 😀
January 13, 2002
Det är nog sant att dämpmattorna av skumgummimaterial från Biltema isolerar för såväl ljud som värme, men orsaka bränder tror jag väl ändå inte dom gör. Låter konstigt att dämpmattor som tillverkas för att sitta i bla. motorutrymmen skulle orsaka bränder i en dator. Ett billigt sätt att dämpa resonansljud i chassit är att köpa Dämpfolie (Bitumen) på Mekonomen. Skulle man sen må dåligt över en eventuell temp. ökning på nån grad så kan man ju alltid lägga en del av pengarna man sparat på att inte köpa dyra specialmattor på en extra chassiefläkt. Då har man fått både en tystare och kallare låda billigare.
Ovanstående tips kanske inte är nått för perfektionister, men för normala användare (som migsjälv) funkar det aldeles utmärkt.
June 29, 2002
det var sarkasm, h ehe. (skämt).
De mattor du föreslår sänker inte oljudet nämnbart från brummande fläktar såsom nätaggregat o processorfläkt etc, sådant löser man i kombination av en matta som också kan ta upp de sorts ljuden, inuti lådan,och ev)genom att skaffa tystare fläktar.
Den mattan fungerar bara bra i kombination med andra lösningar förutsatt att man tystar ner källorna till oljudet,dvs inte bara vibbrationerna,gör man inte det, kommar den mattan bara ta upp resonansen, men inte ljudet, och då har man inte kommit särskilt långt.
Då är det bättre att skaffa en matta som både fixar "vibbarna" o oljudet på en gång,sådan som jag föreslog (noisecontrolls),dock fungerar detta bara i komination med att skaffa tysta fläktar,för ingen matta kan tysta ner hur högljudda fläktar som helst!!
🙂
En som bara nöjder sig med det tystaste, för det är så tyyyyssttt!!!
😀
August 14, 2002
Det bästa sättet att dämpa ljudet är som alla säger att se till att ljudkällan inte ger för mycket ljud och vibrationer.
Något man nu ska titta på är vart det mest ljudkänsliga området är, örat.
Står datorn på skrivbordet är datorn/ljudkällan väldigt nära örat, står den på golvet under skrivbordet så är den genast en liten bit till från örat. Dessutom är det nu en bordsskiva mellan örat och datorn/ljudkällan.
Det bästa är kanske att ställa datorn på andra sidan en vägg lr som i mitt rum ett hörn.
Detta sätt fungerar bättre än alla ljuddämpningsmattor du kan få tag på!
En fancontroller är dessutom att föredra om man vill anpassa ljudnivån efter situation.
October 13, 2001
När jag skulle tysta ner min datot så använde jag bitumenmattor från mekonomen för att ta bort vibrationerna, jag kompleterade dom med skumgummi också från mekonomen. På detta vis fick jag en tystare låda vad än jag hade i den.
Men för att få den riktigt tyst så köpte jag en Silverrado till procesorn, pabst 19dB lådfläktar och sedan gjorde jag en egen hårddiskupphängning för att ta bort ljud och vibrationer från diskarna.
Denna konfiguration funkar bra för mig, processorn är inte så varm (max 52) och det är tyst.
Min hårddiskupphängning finns att beskåda här:
http://www.clanding.org/~torin/
July 29, 2002
mattan wrote: Jag är fortfarande ganska nöjd med mitt Aopen HX08!!!!
Diverse moddar givetvis....
Inte jag...tycker det är svårt med att få ett bra utsug. Hållet "upp till fläktarna" blockas av 5,25 enheter samt hårddiskar.
Insug är inga problem då det bara är att såga till 120mm hål i fronten. Man skulle ju viserligen kunna såga ett "blowhole" i sidan fast jag är för lat 😉
2 Guest(s)