October 27, 2001
Först ett tack till dem som hjälpt till. Som glad amatör är jag glad över existansen av Nordic hardware.
För att få en dator som jag ville ha den byggde jag den själv. Ägnade en hel del tid åt jakt på tysta delar men jag glömde nätaggregatet och cpu fläkten.
Erfarenhet 1: Det är billigare att köpa dyrt och tyst genast än att köpa två gånger.
Erfarenhet 2: Att ha ett nätaggregat med mera kapacitet än man utnyttjar sänker temperaturen.
Erfarenhet 3: Enermax (431 kW) nätaggregat ÄR tyst(<23dB).
Erfarenhet 4: Tro inte på ord som tyst, ultra tyst eller dylikt. Det ÄR decibel som gäller. Ett specat värde under 25 dB får anser tyst. Under 20 är riktigt bra.
Erfarenhet 5: Liten fläktradie-->högre ljudnivå. (80 mm fläkt har potential att vara tystare än 60mm)
Erfarenhet 6: Thermaltake CPU fläkt (80 mm) är en väldigt tyst fläkt.
Det finns säkert en mängd kunniga NordicHardware läsare där mina erferenhter är självklara. Jag har inte skrivit detta för er, utan för alla de andra.
April 20, 2002
Jepp....
Jag blir själv galen av tjutandet från min dator. Måste fixa det. Men det är nog mest hårddiskarna & processorfläkten som låter.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
January 19, 2002
Jag har en "confession"... Jag har klagat som f*n på min cpufläkt tidigare i detta forum... Min Volcano 7 från thermaltake. Jag tror att den kanske inte förtjänar all min kritik eftersom:
Den är avsedd för XP-processorer upp till 2000+, jag har en thunderbird 1Ghz...
Hajar ni ännu?
Fläken har en värmesensor som reglerar hastigheten beroende på tempen... Thunderbird blir ju mycket varmare än XP och om fläkten "tror" att det är en xp så är ju min normaltemp (runt 50 c) för varmt och fläkten "intensivkyler" med samma intensitet som en helikopter...
Nåja - nu har jag gett bort den eftersom jag inte orkade lyssna på den.
Tack för att jag fick lätta mitt hjärta!
1 Guest(s)