December 14, 2005
Vill bara tipsa om hur du kan få datorn tyst och sval. Om du (som jag) bara använder nätaggfläkten för att skicka ut luft ur lådan (för största möjliga tystnad) så tejpa igen alla övriga hål på baksidan. Detta gör att nätagget verkligen bara skickar ut varm luft som har kommit från fronten och kylt ner datorns delar. Har man hål där bak går bara kall luft in och skickas ut. Den varma luften i datorn blir kvar. Jag sänkte upp till 8 grader på denna modifiering. Nu är cpu:n sval med ca 35 grader och graffet ligger från 41 idle till 61 grader vid BF2 och fullt ös.
March 5, 2005
Tja det kanske funkar för dig men jag vill påstå att du får en tystare system om du använder en tyst, lågvarvig fläkt för utblås istället för att skicka all varm luft till nätagg eftersom 99.9% (om inte alla) nätagg idag har temp styrda fläktar som varvar upp ju mer varmare luft det kommer in i agget. Så på ditt vis får du ett agg vars fläkt låter mer än om du had en till för utblås eftersom den får all varm luft från lådan.
August 16, 2003
Redzo, jag tror att du har fel där, eftersom om man har en massa lufthål så att luften bara cirkulerar runt runt, så blir det varm luft som kommer in (och inte kall som Niklas Brandin skrev) och den värmen från komponenterna gör det hela till en ond cirkel. brorsans har burk har ingen plats för extra fläkt, istället så är baksidan full med små hål, och han har stora värmeproblem, ska göra denna "mod" på hans burk imorgon 🙂
tack för tipset, att jag inte kommit på det tidigare.
ps. Redzo, jag kan hålla med om att burken formodligen inte blir så mycket tystare (skulle mest vara om det blev som en isolering för ljud från processor- och grafikkortskylare) men ljudet lär inte öka iaf 😉
March 5, 2005
Om du läser min post igen så ser du att jag inte ens nämnde temperatur där 😉 och visst håller jag med Niklas att han får förmodligen bättre kylning i hans fall.
Jag sa bara att det inte blir tystare eftersom aggets fläkt får jobba hårdare än den hade gjort om det fanns en lågvarvig fläkt på baksidan av lådan 😉
December 14, 2005
Jag har ett chill nätagg med en 14 cm fläkt som aldrig varvar över 1000 rpm. Det är så tyst att man inte kan höra det. Har också Zalman kylare på både cpu och gpu och kör de på lägsta hastigheten och ändå håller sig datorn sval. En riktigt bra fläkt där bak kanske inte höjer ljudnivån så mycket, men jag har ett ljudisolerat chassi utan hål där bak och med nätaggets fläkt undertill (inne i lådan) dämpar lådan alla fläktljud. Med en fläkt där bak skulle ljudet inte dämpas innan det nådde mina öron. Alla datorer ser olika ut men det viktiga är att se till att luften rör sig kontrollerat genom lådan och att den inte tjuvar luft som den bara skickar runt runt. Oavsätt hur många fläktar man har ska de bara skicka ut varm luft (som aldrig ska komma tillbaka) som har gjort sitt kylande jobb i lådan. Ps Visst har ni rätt men om luften som kommer in baktill är varm eller ganska sval beror på i vilken höjd hålen sitter och ventilationen kring lådan ds.
1 Guest(s)