Udda SATA problem, störd dator.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Udda SATA problem, störd dator.
TheLea
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 3, 2010 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej på er. Jag har nu suttit uppe i snart 2 dygn för att lösa detta, dags att be om hjälp och inse att man inte är allvetande.

Satt och slösurfade då datorn hängde sig helt plötsligt då jag klickade nånstans. Det gick inte att göra något åt, varjen CTRL ALT DEL eller något annat.
Startade om datorn och möts av "Insert a proper boot device" texten just efter postscreen. Jag antar att disken har pajjat och känner hjälplösheten.
Dock startar jag om igen för att åter igen komma in i windows, men då allt laddat klart och jag försöker klicka någonstans så hänger det sig på studs. Kunde även komma in i windows efteråt och klicka på 3-4 saker innan det frös.

Grejen är dock att jag inte kan hitta någon SATA enhet (Varken HDD eller CDROM) i bios då det gnälls om att sätta in ett "proper boot device".
Detta började hända mer och mer den kommande timmen efter att problemet börjat. För att kunna hitta diskarna igen var jag tvungen att dra ut strömmen helt och hållet ur datorn, vänta lite och sedan försöka igen. Detta var tvunget att göras varje gång.
2 timmar efter kan jag nu inte hitta diskarna alls, någonsin. De har för evigt slutat dyka upp i BIOS hur mycket jag än mixtrat runt där inne (Ge dock gärna förslag på inställningar, jag kan ha missat något)

Just nu sitter jag på Ubuntu Linux på USBsticka. Ubuntu hittar varken HDD eller CDROM det heller. Mina externa hårddiskar upptäcks via USB, men inget som sitter innuti datorn går att finna.
(Jag är rätt ny på Linux, om jag skriver dmesg i console medans diskarna är inkopplade så står det en del om SATA tjosan, men jag kan inte tyda det pga brist på konkreta formuleringar, ska fixa och klistra in här snart)

Så, mina SATA enheter har slutat registreras hos BIOS eller helt enkelt slutat fungera, vilket vore ett enormt sammanträffande för 3 diskar och 2 CD enheter samtidigt.

Hjälp 🙁 Blir skallig av detta. Ge mig alla era teorier och idéer!

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1250891
June 3, 2010 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen ett fel på moderkortets sydbrygga, eftersom CD-spelaren dessutom försvinner. Om du har tur har du inte hunnit skada diskarna och kan läsa dom i en annan dator. Logiken man ska använda vid felsökning är minsta gemensama nämnare.

Mest troligt om moderkortet gått sönder eller alla hårddiskar gått sönder samtidigt? Ganska självförklarande anser jag 🙄

Visst skulle alla diskarna kunnat gå sönder på det sättet, men då borde nätagget gett en sådan överdos att både dess interna säkring, moderkortets säkring och proppen smällt eftersom det borde förvandlat datorn till något liknande en grill eller bastu.

TheLea
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
1250892
June 3, 2010 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1250925 wrote: Förmodligen ett fel på moderkortets sydbrygga, eftersom CD-spelaren dessutom försvinner. Om du har tur har du inte hunnit skada diskarna och kan läsa dom i en annan dator. Logiken man ska använda vid felsökning är minsta gemensama nämnare.

Mest troligt om moderkortet gått sönder eller alla hårddiskar gått sönder samtidigt? Ganska självförklarande anser jag 🙄

Visst skulle alla diskarna kunnat gå sönder på det sättet, men då borde nätagget gett en sådan överdos att både dess interna säkring, moderkortets säkring och proppen smällt eftersom det borde förvandlat datorn till något liknande en grill eller bastu.

Diskarna fungerar i andra datorer, inga problem alls. Bytte även nätaggregat, ingen skillnad där.

Borde ju vara moderkortet som kajkat -_-

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 434
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL