January 31, 2003
Hej på er,
Vet inte om denna tråd hamnade i rätt forumdel, men iallfall. Jag har ett problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. För några dagar sedan började jag använda en av mina gamla laptops, det först jag gjorde var ju att tömma den och ominstallera allt för att få en fräcsh start och allting gick bra.
Nu till problemet, jag tyckte dock att datorn gick väldigt segt och laddad ner cpuid för att se så att allt stog rätt till och döm av min förvåning när det visade sig att cpun klockade i 600 mhz istället för 1,7 Ghz. Problemet är att datorn är en HP Pavilion zt3000 och att åtkomsten till BIOS är limiterad (kan inte höja/ sänka fsb, multipler etc.) Finns det något man kan göra?
Datorn går nu i 6*100 enligt CpuID men borde gå i ca 11*166 istället. Minnena är två st pc2700 och processorn är en Intel Pent. M Dothan 1.7 ghz.
Tack på förhand,
November 22, 2001
Kan du inte ställa in den på performance istället för battery life eller vad det nu kan tänkas heta i power options?
Kan hända att det finns liknande inställning i bios oxå.
Annars finns det något program för att styra multiplier osv, men minns inte vad det heter. Tror det fanns en guide här på NH för det programmet?
August 8, 2009
Låter som att du har en strömsparfunktion aktiverad på din processor. Denna finnes i BIOS där man oftast kan slå av/på den. Processorn underklockar och undervoltar sig automatiskt vid idle/låg belastning för att spara ström, men vid användning bör den nå sina 1,7GHz ändå. Ha CPUID igång medans du kör något tyngre program (te.x Orthos) så ska du se att den når 1,7GHz!
2 Guest(s)