May 23, 2006
Tjenare grabbar. Har dykt på ett lite jobbigt problem. Bytte Chassie i helgen till ett Antec P180B. Som vanligt så ville inte systemet igång direkt. Monterade ner igen och satte ihop utanför chassiet med endast det nödvändigaste. Allt funkade klockrent sånär som på att den ansåg att det var en ny CPU. Då monterade jag in det i chassiet igen och startade upp. Nu ville inte USB-controllern fungera. Dvs jag kan inte trycka DEL för att gå in i BIOS. Testade även att flytta tangentbordet till de främre USB-portarna på ChassietFine, tänkte jag, och resetade CMOS manuellt med jumpern. Efter det så ville datorn inte POST:a alls. Då tog jag på mig hårdhandskarna och slet ur batteriet till CMOS. Väntade en minut och satte tillbaka det igen. Voila! POST.
Dock kvarstod problemet med USB. Ingen USB-enhet vill fungera. Eftersom förrådet av gamla datordelar är gediget så tog jag fram ett gammalt PS/2 tangentbord. Det funkar klockrent, men datorn ger mig felmeddelandet i rubriken. Ibland är det FFFF och ibland 9000. Det går att komma förbi genom att trycka F1. Det går inte att ladda Win XP SP2 eller X64. Jag får samma bluescreen: 0x000000A5 "The system BIOS is not ACPI compliant". Felsäkert läge ger samma BSOD.
Det är väl bara att flasha tänker ni. Men inget av de Flashprogram jag provat fungerar. AFLash, AWDFlash, AFUDos, Uniflash och Asus biosinbyggda Ez-flash. Felen i programmen är liknande. Den får helt enkelt inte kontakt med BIOS-chippet. Jag har slut på idéer... Någon?
Det gäller datorn i sign.
Edit: Givetvis har jag googlat på felkoderna, men ej hittat något på ett förståeligt språk.
July 9, 2006
May 23, 2006
Nej. I Antec P180 behövs inga distanser för ATX och mATX. De är färdigmonterade.
Asus support trodde att det kunde vara en konflikt mellan mitt X-Fi och det inbyggda ljudkortet. Det var det dock inte. Jag har stängt av det inbyggda i bios. Dessutom testade jag att ta bort X-Fi-et...
Fler bra idéer? All info uppskattas. Ibland är lösningen såpass nära att man inte kan se den själv. Min gissning är dock att moderkortet fått sig en känga på nåt sätt. CPU verkar ok. Körde prime 95 från Ultimate boot CD utan problem. Det är något med ACPI från Biosen som spökar. Kan man få tag på lösa bioschip till moderkortet?
1 Guest(s)