January 8, 2008
Tjenare, har ett litet problem med mitt ny-inköpta RAM-minnen.
När datorn var ny så hade jag införskaffat mej 2 st 1 gig minnen, jag kände att vista skulle glida på bättre med 1-2 gig till, så jag köpte ett 2 gig minne (http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=347823).
Nu till problemet:
Nu när jag kopplat in minnet och startar datorn så fungerar allting ända tills jag kommer till startsidan (skrivbordet).
Allt ser ut som vanligt i kanske 10 sekunder sen blir bilden svart och min skärm stänger av sig. 🙁 (datorn går fortfarande).
Jag har ingen kontroll på någonting då ända lösningen är att stänga av datorn.
jag testade att byta plats på minnena och ingenting hjälpte.
Är det nån som har haft samma problem eller har koll på hur det här fungerar skriv gärna, behöver all hjälp jag kan få!! 🙂
Mvh. philip
January 8, 2008
1.9volt ändrar man i BIOS eller?
http://www.provantage.com/cors.....SMC01X.htm har jag 2 st av.
January 8, 2008
jag gick in i BIOS.
hittar fliken: MB intelligent Tweaker (M.I.T)
Inne i den menyn så hittar jag följande.
CPU clock Ratio [auto]
CPU Host Clock Control [auto]
CPU Frequency (MHz) 200
PCIE Clock/MHz) [auto]
NB/SB voltage [Normal]
DDR2 Voltage Control [Autol]
CPU Voltage Control [Normal]
Normal CPU Vcore 1.4000V
Hittade ingenting som stämmde överens med nått som kallades VDIMM. 🙁
January 8, 2008
nu på morgonen satte jag mej ner igen och försökte med alla olika alternativen som jag hade under fliken DDR2 Voltage Control.
men det hjälpte inte, märkte ingen skillnad.
Samma sak hände att skärmen blir svart och att man inte har någon kontroll över datorn så det e bara att trycka på off-knappen.
Det jag kom att tänka på är:
Om man får det här problemet har man kanske nån del i datorn som inte klarar av så mycket ström eller storlek på minnet?
Eller att man kanske måste ändra på nån annan inställning (t.e.x. ändra CPU voltage eller liknande] när man ändrat volten till RAM minnena?
August 16, 2003
datorn ska klara att 4 minnen körs.
du kanske behöver ställa timings manuellt? såg att dina två olika minneskit inte har exakt samma timings. nu är jag ingen DDR2 mästare då jag i min dator har gamla DDR minnen men om command rate inställningen finns kvar så testa att sätta den på 2T istället för 1T
vad har du för moderkort förresten?
January 8, 2008
Här är föresten en länk till kortet:
January 8, 2008
Jag testade lite nya prylar idag.
Jag anslöt ett av mina 1gig och ett av mina 2 gig tillsammans (3 gig) då klarade datorn att sparka igång utan problem.
så jag tror itne att det handlar om Timing längre.
Men jag hittade också en Timing menu (Ctrl + f1) i BIOS. där var allt på auto.
Men om jag kunde ha mitt 1gig + 2 gig samtidigt så ska det väll inte handla om timing eller?
January 8, 2008
Det är inga fel å någon av stickorna :/
Men jag kan blanda de så att jag kan ha 3 gig men inte mer.
Nu börjar jag bli less på datorer 😛
Lämnar in vraket till nån som får fixxa det.
Har försökt med allt möjligt och har frågat alla jag känner om de klarar av detta :P.
Men tack så jätte mycket för all hjälp jag fått från er 😀
/mvh philip
1 Guest(s)