February 12, 2009
Efter mitt senaste projekt https://www.nordichardware.se/.....ml#1494363/ kändes det som det var dax för en ny utmaning och den här gången blev det ett ATI 5850.
Som de flesta redan känner till klockar dessa kort oerhört bra redan från start och jag blev lite nyfiken på vad man kan åstadkomma med vattenkylning.
Val av kort.
Först och främst är det viktigt att poängtära en viktig detalj när det gäller 58xx serien och detta är själva volt regulatorn på kortet. Den som som sticker ut och lämpar sig bäst till överklockning är just Volterra's voltregulator som man faktiskt finner på referens PCBn (Kort som kommer direkt ifrån AMD)
Anledningen att man vill ha just den voltregulatorn är enkel. Den låter oss byta vcore utan att behöva löda eller hårdmodda på något sätt. Allt görs enkelt via software.
Känna igen AMDs referens PCB
Detta kan du se på ett enkelt sätt. Leta efter AMD loggan som ska sitta precis ovanför PCIe kontakten.
I mitt fall blev det ett ASUS 5850:
[Image Can Not Be Found]
Som ni kan ser man AMDs logga vid PCIe kontakten
Dax att installera kortet
Här ser ni voltregulatorn
[Image Can Not Be Found]
Eftersom jag ville vattenkyla kortet fick jag börja med att skruva av referenskylaren.
[Image Can Not Be Found]
Jag tänkte använda en EK Water GPU block som bara kyler själva GPUn. Därför kommer jag att "återanvända" själva metallplattan som sitter på originalkylaren för att kylar VRMs och minne.
[Image Can Not Be Found]
Och här är den tillbaka påskruvad.
[Image Can Not Be Found]
Och sen kom själva vattenblocket på.
[Image Can Not Be Found]
Ska inte tråka er med för mycket bilder men här är själva slutresultaten när allting är färdigmonterad 🙂
[Image Can Not Be Found]
Och nu till själva resultaten.
Låt oss börja med att jämföra temperaturer i idle/load med och utan vattenkylning.
Här har vi temperaturer i idle. Vänster bild med referenskylaren och höger bild med vattenkylning.
[Image Can Not Be Found]
Här har vi temperaturer i load vilket känns mer relevant. Samma som tidigare (vänster: referenskylare, höger: vattenkylning)
[Image Can Not Be Found]
En ganska drastisk förändring skulle jag villja påstå 🙂 Från 81 till 39 grader i load. Underbart!
Hur klockar kortet?
Standardfrekvenserna på det här kortet ligger på 725 core och 4000 (1000) minne.
Med referenskylaren började jag med att enbart höja frekvenserna utan att höja volten.
Började först med samma frekvenser som 5870n dvs. 850/4800. Inga problem!
Ökade sedan till 900/5000, samma där...hur smärtfritt som helst.
Det hela slutade med 930/5000 vilket är imponerande med standardvolt och standardkylare. Minnen hade mer att ge men tålamodet började ta slut då jag ville installera vattenblocket 🙂
Med vattenkylning kom jag enkelt upp till 1023/5000@1.2volt. Där finns mer att ge men jag tror jag låter den villa ett tag...
Resultatet än så länge blev 21 224 3dmark06
[Image Can Not Be Found]
Måste avsluta med att säga att det här kortet bara älskar överklockning. Inte konstigt 5850n är så populär 🙂
UPPDATERING
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Lite mer uppföljning efter gårdagens resultat.
Maximala klockfrekfenser
Efter att ha testat under större delar av dagen kom jag slutligen upp i 1050 core/5180 minne@1.3v
Detta är förstås inget jag tänker köra dagligen utan jag var mest nyfiken på att se var kortet hade sin övre gräns. Högre Mhz kräver nu ganska mycket mer spänning vilket börjar bli riskabelt utan mer kylning på VRM's.
Mer benchmarking
Av ren nyfikenhet har jag hämtat in siffror och jämfört med ett 5870 och ett gtx 480. Siffrorna på dessa kort hämtades från följande källor:
http://www.overclockersclub.co.....480/12.htm
http://www.techpowerup.com/rev.....mi/26.html
För att göra testet så rättvis som möjligt har jag snittat 3dmark06 resultaten mellan de två olika källorna. Viktigt att nämna också att de två andra testerna utfördes på Core i7 processorer vilket kan ge de en liten fördel gentemot min Phenom X4 (detta bör dock vara försumbart)
3dmark06
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Crysis Warhead
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Som slutresultat så kan jag inte mer än rekommendera det här kortet till alla er som sitter och tvekar med muspekaren ovanför köpknappen 🙂 Att kunna slå eller iaf komma lika med ett standard Geforce GTX 480 är definitivt möjligt och detta för nästan halva priset! Såna "dealar" gillar man 🙂
February 12, 2009
Mean Machine wrote: 5850 överklockar ganska dassigt i jämförelse med 5870 enligt mina erfarenheter, feta på lite högre spänning vetja. 🙂
Trevligt att se att du tar dig tid att skriva och ta bilder såpass utförligt!
Mmm, kom hit med lite kväve så ska du se på spänning 🙂
February 12, 2003
donnie wrote: Hehe jag bor i "rätt" sida av Sverige...dvs Skåne 😉
Du är själv från Sthlm nånstans va? Om jag nu kommer ihåg rätt eran live sändning...
Ah, reservdansk. 😉
Jo, jag håller till söder om Stockholm, så du får nog vänta ett tag på att jag kommer med kväve, det dunstar nog bort på vägen ner. 😛
1 Guest(s)