August 4, 2007
Hej
Jag sitter med en snikvariant av en dator, en Dell Dimension 3100. Såhär fram mot hösten tänkte jag spejsa upp den lite och rådgjorde med mina (vad jag trodde...) datorkunniga kompisar om ett fräscht grafikkort att köpa. Jag fastnade för ett
http://se.pricerunner.com/pi/3.....nformation
som var vad vi trodde skulle vara kompatibelt med min dator.
När jag skulle skruva fast det och det inte gick läste jag in mig ytterligare på min dators egenskaper och fick fram att den visst hade stöd för PCI-E men att det på något vänster ändå inte gick att uppgradera den med ett PCI-E kort. Så nu sitter jag här med ett grafikkort som jag inte kan installera men är ändå jävligt sugen på att uppgradera datorn.
Min första tanke blev då att köpa ett nytt moderkort som är lite fräsigare än det jag har nu och som är kompatibelt med mitt nya grafikkort.
Jag började således sondera terrängen, lyckades förstå att mitt chassi hade ATX-form, 775-sockel och lite sådant som jag inte hade en aning om tidigare. När jag hittade vad jag trodde var ett ok moderkort och jämförde med min dator blev jag dock väldigt konfunderad. Det är nämligen så att min dator/chassi är "omvänt" jämfört med hur nästan alla standardmoderkort är byggda. Det vill säga, sitter man bakifrån min dator och kollar så är uttagen (kontakter, USB-portar) på höger sida tvärtemot vad alla moderkort jag kollat på är anpassade för.
Nu känner jag mig helt uppgiven och vet inte vad jag ska göra. Min första tanke var att köpa ett nytt chassi och moderkort och dunka in alla komponenter på min nuvarande dator samt mitt nya grafikkort, men jag känner mig tveksam. Kan det inte vara så att vissa komponenter i min Dell också är "omvända", då sitter jag helt plötsligt med ännu mer produkter jag inte har någon nytta av.
Dessutom vet jag inte om jag klarar av att bygga upp en ny dator "från grunden", lekman som jag är.
Är det någon som har några tankar på hur jag ska lösa det här problemet, som jag verkligen vill ordna. Jag vill inte behöva skicka tillbaka grafikkortet och acceptera mitt öde som innehavare av en kass dator 🙁
Värt att tillägga är att jag försöker komma så billigt som möjligt undan, annars kunde jag lika gärna köpa en ny dator.
Jag behöver verkligen hjälp med det här!!!
Tack
May 14, 2007
Jag kollade upp manualen på den där, http://support.euro.dell.com/s.....#wp1043338
och om det där stämmer är datorn så udda att det knappast är nån mening att börja gräva i den. Moderkortet är spegelvänt, inte bara upp&ner, utan alltså spegelvänt, så ett normalt moderkort kommer aldrig gå få in på något som helst sätt. Det är bara att glömma.
Det finns heller varesig PCIe x8/x16 eller AGP i den, så grafikkort är väl bara att glömma, det också. Kanske går med ett gammaldags PCI grafikkort, men inte tillrådligt då t.ex nätagget bara är på 230 watt, så om man börjar rota i den där åker man på att byta ut nästan allt ändå.
Byt chassie, nättagg, moderkort, processor och minnen, sedan kanske det kan gå att flytta över hårddisk, floppy och cd, och då kan det oanvända grafikkortet kanske komma till användning också.
August 4, 2007
😮 😮 😮
Det där var de värsta nyheterna jag kunde tänka mig. Hur fan motiverar Dell byggandet av en dator som är helt inkompatibel med allt vad övriga marknaden har att erbjuda? Låter helt vansinnigt ju. Synd att man inte visste bättre innan man köpte den även om den var prisvärd vid tillfället och har uppfyllt sitt syfte fram tills nu. Men det hade varit kul att börja spela lite spel på den...
Nåväl, får väl klänga fast vid den ett år eller två till och köpa en helt ny, up-to-date dator då istället. Tråkigt!
2 Guest(s)