August 2, 2003
Känner att min gamla Athlon 64 3500+ börjar bli lite till åren så en liten uppgradering är på sin plats. Det självklara valet hamnar ju på nån av de tvåkärniga modellerna men vilken?
Är det stora skillnader på till exempel x2 3800+, x2 4400+, x2 4600+ och x2 4800+? Eller man ska ha en tvåkärnig Opteron?
Någon av dem som klockar lite bättre? Går lite för varm?
Moderkort är ett asus a8n-sli deluxe.
Självklart hade jag gjort en större uppgradering till nyare komponenter om pengarna funnits men tyvärr finns de inte. Vissa av ovan nämnda processorer finns på ebay för runt femhundra vilket passar min budget lite bättre.
October 10, 2002
Nu minns ja inte exakt, men jag tror att x2 4400 och x2 4800 har större L2 cache.
Det är ju inte varken billigt eller ekonomiskt bra att köpa en 939 processor, om du inte får tag på en begagnad till väldigt bra pris.
Lägg helre undan dessa pengar och spar ihop tills du kan köpa ett AM2 eller AM3 sytem. Du blir ju tvungen att ta både moderkort, processor och minnen nya visserligen. Men Athlon 2 processorerna är långt kraftigare än de gamla 939.
August 2, 2003
Jo, byta allt är ju egentligen det enda rätta att göra, fast det är svårt att motivera utlägget av så mycket pengar.
För tillfället finns det några 4400+ för runt 20 dollar på ebay med nån dag kvar på auktionen. Fast tittar man på köp nu priser så ligger de på över 100 dollar, så jag får se hur det utvecklas.
October 10, 2002
20 dollar är nog ganska max pris tycker jag, nästan oberoende. För om du verkligen är i stort behov av mera processor kraft är en nyare platform enda vettiga, och är du inte i så strot behov, så varför över huvudtaget lägga så mycket pengar på en uppgradering då. Jag har själv kvar 2 st 939, system hemma. Ett som körs som server, med en X2 och en med en 3500+ som jag har som andra speldator. Och jag är jämt på jakt om jag skulle finna en billig eller gratis x2 till speldatorn, men jag är inte beredd att betala särskilt mycket. 20 dollar tror jag att jag skulle kunna tänka mig betala, men deffinitivt inte mera.
March 14, 2004
Plocka vad som helst som är 2-kärnigt till s.939 om priset är rätt tycker jag. Själv var man rätt nära att få en FX-60 för 600:- som demovara på komplett, men tyvärr kom någon före mig. 🙁
Blir det i värsta fall en x2 3800+ så går det säkert att få den stabil i 2600MHz för 24/7.
1 Guest(s)