Uppgradering.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Uppgradering.
Kalle_k
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2005 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte uppgradera nu när jag ser att priserna sjunkit lite mer sen i vintras.

Tänkte alltså slänga ut mobo cpu minne nätagg, här är de ny delarna, allt från komplett.se.

NorthQ Strömförsörjning 4001EX Silent 4001EX, ATX 400W, 140mm Fan, 12-17dBA 475:-

Bitspower Silent Storm CPU-Kylare 120mm Fan Socket A/478/775/754/940, (12-24db) 355:-

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched ValueRAM 512MB 949:-

Abit AV8-3rd Eye, K8T800 PRO,Socket-939 ATX,SATA,GbLAN,Firewire,DDR,uGURU,AGP8X 1049:-

AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt 1290:-

Summa: 4118 kr.

Ett ledord för den här burken är: tyst. Gör jag rätt i att köpa det nätagget? Är den kylaren tilräckligt bra/tyst? Kommer nämnda delar funka med Cool & Quiet-funktionen? Själv vet jag inte riktigt hur det ska funka så det är därför jag frågar liksom.

Funderar även på att komplettera med några (2st) chassifläktar, papst 80, 92 eller 120 mm. Om vi utgår från komplett.se, vilka ska jag köpa? Varje fläkttyp finns i olika ljudnivåer, men det är väl bara ett inbyggt motstånd? Iaf, kan jag på något sätt koppla det till mobot så att det kan känna av vilket varv de ska gå på, eller måste jag skaffa vridpottar och ställ in det själv?

Tacksam för alla svar!

//Kalle

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
884724
May 5, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle tagit ett nForce4-baserat moderkort i stället då det har mer stöd och lite bättre prestanda.

Har själv samma nätaggregat och det är mycket bra i min mening. Klarar att driva det mesta.

I övrigt ser det väl fint ut, vet inget om kylaren dock.

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
884750
May 5, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Det behöver han inte ta om han inte även skall köpa nytt grafikkort.
Jag hade satsat på en 9nda3j, skall inom kort skaffa mig ett själv. Har en 3500+ väntandes hemma.

Tycker och tror att 120mm, och framförallt 140mm-fläktar i agg är overkill. Fördelen är dock att de tar med sig den varma luften från CPUn ut bättre, men det är inga problem om man har en bra luftgenomströmning.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
884753
May 5, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Pingen wrote: Det behöver han inte ta om han inte även skall köpa nytt grafikkort.
Jag hade satsat på en 9nda3j, skall inom kort skaffa mig ett själv. Har en 3500+ väntandes hemma.

Tycker och tror att 120mm, och framförallt 140mm-fläktar i agg är overkill. Fördelen är dock att de tar med sig den varma luften från CPUn ut bättre, men det är inga problem om man har en bra luftgenomströmning.

Såg inte att han ville ha AGP.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
884763
May 5, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Pingen wrote: Det behöver han inte ta om han inte även skall köpa nytt grafikkort.

Vad menar du med Overkill? nätagget behöver kylning, varför då sätta i en liten, högroterande snabbt utsliten fläkt? är väl bättre att sätta i en så stor fläkt som möjligt och köra den på låga varv, håller längre och är tystare... dessutom sitter den nedåt, där inte alla sladdar och allt går ut från nätagget. Ser absolut ingen nackdel alls med stora fläktar, tar lite mer plats och kostar lite mer i inköp...men annars tycker jag inte det finns en ända.

Kalle_k
Medlem
884793
May 5, 2005 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan och tack för alla svar. Ser ett fel jag gjort. Bitspower-kylaren stöder inte s939. Eller gör den det ändå? Eftersom andra/liknande fläktar stödjer samma sockeltyper, och även s939?

Samt det där med chassifläktarna... Ska jag välja den som väsnas mest och sedan koppla den till mobot och låta mobot styra hastigheten?

räkan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
884800
May 5, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår du inte varför man kör med 120mm fläktar? Det blir tystare! Större är alltid bättre 😉 :bgrin:

Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
884985
May 6, 2005 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Kalle_k wrote: Hejsan och tack för alla svar. Ser ett fel jag gjort. Bitspower-kylaren stöder inte s939. Eller gör den det ändå? Eftersom andra/liknande fläktar stödjer samma sockeltyper, och även s939?

Samt det där med chassifläktarna... Ska jag välja den som väsnas mest och sedan koppla den till mobot och låta mobot styra hastigheten?

Njae... riktigt så lätt är det nog inte.. En billig fläkt kan väsnas mycket utan att blåsa så bra. T.ex. en kullagrad fläkt låter mer än en glidlagrad, dock slits den glidlagrade ut fortare och blir då mer högljudd än en motsvarande kullagrad som snurrat lika länge, kanske ej så bra beskrivning, men hoppas du förstår.

Bättre du kollar hur mycket fläkten blåser än hur mycket den låter, även vad den har för typ av lager. Som vanligt får man vad man betalar för, oftast. För att en fläkt ska låta så lite som möjligt måste den vara väl balanserad, t.ex. Papst 80mm-datorfläktar är balanserade med små vikter för att förhindra vibrationer, och troligtvis även öka livslängden. Dock blåser inte Papst fläktar som säljes av datorbutikerna speciellt mycket.

Kalle_k
Medlem
885024
May 6, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk:
glidlagring o s v kände jag till sedan innan,

Om man inte köper en papstfläkt av en datorbutik, var ska man då köpa den ifrån? Jag har bara hört att papst ska vara tystast och bäst. Jag har ännu inte bekräftat det själv. Stämmer det eller finns det ännu bättre fläkttillverkare för samma pengar?

wheel
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
926175
July 24, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kalle_k wrote: Hejsan och tack för alla svar. Ser ett fel jag gjort. Bitspower-kylaren stöder inte s939. Eller gör den det ändå? Eftersom andra/liknande fläktar stödjer samma sockeltyper, och även s939?

Hej allihop!

Upptäckte att jag gjort samma miss..
Bara det att jag redan hunnit köpa kylflänsen...

Är det någon som har lyckats montera den på ett s939-mobo, utan alltför omständiga modifieringar?

mvh /Ola

wheel
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
926715
July 25, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

wheel wrote: [quote=Kalle_k]Hejsan och tack för alla svar. Ser ett fel jag gjort. Bitspower-kylaren stöder inte s939. Eller gör den det ändå? Eftersom andra/liknande fläktar stödjer samma sockeltyper, och även s939?

Hej allihop!

Upptäckte att jag gjort samma miss..
Bara det att jag redan hunnit köpa kylflänsen...

Är det någon som har lyckats montera den på ett s939-mobo, utan alltför omständiga modifieringar?

mvh /Ola

Hej igen!

Om bara höjden på "stand off"'en stämmer nu med, så verkar det som att fästena för s754 passar om man bara skruvar loss det ordinarie kylflänsfästet (iaf på mitt ASUS A8n-SLI dl)

Skall montera klart imorrn, så då ser jag om det blir rätt press mellan Kylflänsen och core'en.

Ha're gôtt allihopa! /Ola

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 99
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL