February 17, 2010
Tänkte uppgradera till mer minne i datorn, funderar lite på om det är värt med 8GB eller om det räcker gott och väl med 4GB?
Kör just nu med 2x1GB Corsair DDR3 minnen(TWIN3X2048-1333C9DHX).
Kommer inte clocka något alls, har bara datorn till spel.
och resten av datorn om det behövs:
Moderkort: XFX nFORCE 790i Ultra SLI
Processor: Intel Core 2 Quad Q9550
Minnen: TWIN3X2048-1333C9DHX
Grafikkort: 2 x Asus GeForce GTX 260 896 MB
Väldigt tacksam för svar:)
June 11, 2001
8GB helt klart, Man kan köra betydligt mer och systemet är betydligt stabilare mot tvielaktiga system, även om man kommer långt med 4GB.
Jag kan tex boota datorn på 20 sek i stället för 50 med 8GB ram.
Jag kan köra Media center samtidigt som jag laddar ned en dvd-iso och defragmenterar hårddisken, det går inte med 4GB ram, då hackar filmen något förbannat.
Jag testatade detta med att bara låta 2 respektive 4 stickor sitta i så någon mer optimerad inställning har jag inte kört på mer än att det har varit dual, men antar att det inte borde avgöra så pass, då är nog antalet GB mer värt.
Tänk dock på att när du har 4 stickor så är det bäst att använda 4 stickor från samma paket och inte blanda 2+2, det kan ge problem att få minnerna accepterade av bios i så fall.
February 17, 2010
Sebbe wrote: ...Tänk dock på att när du har 4 stickor så är det bäst att använda 4 stickor från samma paket och inte blanda 2+2, det kan ge problem att få minnerna accepterade av bios i så fall.
Okej, tack så mycket du! Då ska jag nog köra på det!
Jo exakt, har redan gjort det misstaget nu, därför jag tänkte byta upp mig när jag ändå behöver köpa nya minnen.
Fick tips på corsairs forum att jag skulle köpa dessa; http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=491303
Men dessa står det "for i5 and i7" på, men kommer dessa fungera till min Q9550 oxå?
För det är ända kitet som stod med när jag körde "Memory search" på corsairs hemsida.
tackar på förhand!
November 19, 2007
ALXKEX wrote:
Men dessa står det "for i5 and i7" på, men kommer dessa fungera till min Q9550 oxå?
För det är ända kitet som stod med när jag körde "Memory search" på corsairs hemsida.tackar på förhand!
"for i5 and i7" betyder bara att dom klarar av uppgivna frekvenser vid 1.65v eller minder volt då I5 och I7 tar skada av att köras på högre volt enligt intel.
Mao dessa minnen kommer fungera utan problem i din burk trots att du kör S775
February 17, 2010
Kamikazepilot wrote: "for i5 and i7" betyder bara att dom klarar av uppgivna frekvenser vid 1.65v eller minder volt då I5 och I7 tar skada av att köras på högre volt enligt intel.
Mao dessa minnen kommer fungera utan problem i din burk trots att du kör S775
Aha okay, tackar så mycket!
1 Guest(s)