Uppgradering från 913B för den kräsne|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Uppgradering från 913B för den kräsne
DeZerTe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 108
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 8, 2006 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

För inte så länge sedan bytte jag "upp" mig från en 17" CRT till en 19" TFT, Samsung SyncMaster 913B.

Men märkte ganska snabbt att vissa ljuskällor och "speciella" ställen i spel (Havet i HL2, himlen i WoW tex) såg väldigt illa ut, tyckte jag.
Men en positiv grej med TFT var ju att färgerna tycktes vara mer livligare.

Så jag undrar om en uppgradering till en bättre TFT skulle lösa de problem jag har.

Min 913B har 700:1 i kontrast och 16,2milj. färger.
Skulle en ViewSonic VP930 som har 1000:1 i kontrast och 16,7milj. färger bli en stor skillnad för mig tro?
(Antar att de här 2 egenskaperna är viktigast gällande mitt problem?)

Tack på förhand!

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1000522
January 8, 2006 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör du med D-SUB eller DVI ?

DeZerTe
Medlem
1000530
January 8, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: Kör du med D-SUB eller DVI ?

DVI

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1000531
January 8, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Eh, jag märker inte av det du skriver alls. Spelade igenom sista halvan av HL2 när jag fått hem skärmen. Det såg likadant ut som på den gamla CRT:n, om man bortser från att allt blev ljusare och allmänt bättre.

DeZerTe
Medlem
1000532
January 8, 2006 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Eh, jag märker inte av det du skriver alls. Spelade igenom sista halvan av HL2 när jag fått hem skärmen. Det såg likadant ut som på den gamla CRT:n, om man bortser från att allt blev ljusare och allmänt bättre.

Du märker ingen skillnad på första laddnings skärmen (när spelet laddar menyn för först gången)?
Då är det en suddig bild, och den ser helt annorlunda ut på min TFT än vad den gjorde på min CRT. 😕

Det är inga stora skillnader så inte, men det har väl funnits ungefär 4-5 ställen i HL2 som jag märkt att något ser helt konstigt/illa ut.

EDIT: http://img417.imageshack.us/im.....mel9tl.png
Så här ser himmelen ut i WoW tex. Ni bör märka att det ser inte riktigt så bra ut 😛

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1000540
January 8, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

DeZerTe wrote: [quote=Mathias]Eh, jag märker inte av det du skriver alls. Spelade igenom sista halvan av HL2 när jag fått hem skärmen. Det såg likadant ut som på den gamla CRT:n, om man bortser från att allt blev ljusare och allmänt bättre.

Du märker ingen skillnad på första laddnings skärmen (när spelet laddar menyn för först gången)?
Då är det en suddig bild, och den ser helt annorlunda ut på min TFT än vad den gjorde på min CRT. 😕

Nja, det var inget jag tänkte på då. Nu har jag tyvärr glömt hur startbilden såg ut på CRT:n.

Vilken upplösning kör du HL i? Allt under den rekommenderade upplösningen kommer ju se lite konstigt ut.

Edit: din bild, vi kan inte se hur det ser ut på din skärm genom ett screenshot.

Edit2: men det ser dock lite konstigt ut. Ingen snygg övergång i färgen, eller hur jag ska beskriva det.

DeZerTe
Medlem
1000547
January 8, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Aja, tänkte inte på det nor jag tog screenshot.

Jag har kört HL2 i både den rekommenderade upplösningen(1280x1024) samt 1024x768. Likadant i WoW, och det har ingen betydelse.

Om jag nu ska försöka förklara lite bättre;
Kan ta som exemepl HL2 scenen då man åker i en buggy i en grotta, och man är på väg ut ur grottan och ljuset skiner genom öppningen. Då kan man urskilja som "band" mellan den mörka grottan & ljuset. Som om man kan nästan se lite pixlar på nära håll?

Edit: Jo, precis. Det verkar som bilden ser ut likadan ut på din skärm som min, tänk dig då ungefär samma grej på HL2 exemplet jag gav.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1000571
January 8, 2006 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm har du ett annat gfx att prova med ? Vore jävligt taskigt om du gick och köpte ett nytt skärm och det visar sig att dina gfx hade strul med drivrutiner/var överclockat för mycket/hade värme problem etc. Jag skulle INTE ens fundera på köpa ett nytt skärm innan jag var säker på att det är skärmen det är fel på.

DeZerTe
Medlem
1000581
January 8, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har tyvärr inget annat Grafikkort jag kan testa. Men jag tvivlar på att det är det som är felet.

Jag märkte nämligen av det här i stort sett första dagen jag fick min TFT. Så det låter lite osannolikt att det är grafikkortet som strular tycker jag.

Undrar snarare om jag köpt en för dålig skärm till mig själv eller inte. Kanske skulle ha lagt ut mer pengar eftersom jag är lite kräsen. 🙄

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1001022
January 9, 2006 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag tiitar på bilden ser den ut som att den använder för få färger typ 256 eller 16000 färger, vilket ger konstiga färgtoningar och dåligt innehåll, kolla drivrutinerna till bildskärmen och att rätt färgproil används, annars kan det helt enkelt vara så att skärmen och grafikkortet inte är helt överens om vilken färg som motsvaras av respektive nummer.

Om du har bytt skärm men inte drivrutinerna kan detta vara problemet.

Om du kan fotografera bildskärmen är det ännu lättare att hjälpa dig.

DeZerTe
Medlem
1001684
January 11, 2006 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade tidigare en annan Samsung 17" CRT, men den har jag avinstallerat drivrutinerna för, och har installerat min nya TFT med drivrutiner. Så det bör inte vara något problem.

Jag har också användt mig av färg-kalibreringsprogrammet Natural Colour (http://www.samsung.com/za/prod.....tech_n.asp). Det följde dock med ett kalibreringsprogram på Samsung skivan jag fick med, men kunde inte riktigt förstå mig på ett par av kalibreringsstegen. Men det verkar som Natural Colour ska vara okej enligt länken.

Får kolla lite närmare på färgprofiler när jag kommer hem, återkommer även med bilder på skärmen.

EDIT: Skärmen är inställd på 32-bit
Bild på ATI bil demot:
http://img355.imageshack.us/im.....5509ae.jpg

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 326
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL