August 3, 2004
Hej,
För inte så länge sedan bytte jag "upp" mig från en 17" CRT till en 19" TFT, Samsung SyncMaster 913B.
Men märkte ganska snabbt att vissa ljuskällor och "speciella" ställen i spel (Havet i HL2, himlen i WoW tex) såg väldigt illa ut, tyckte jag.
Men en positiv grej med TFT var ju att färgerna tycktes vara mer livligare.
Så jag undrar om en uppgradering till en bättre TFT skulle lösa de problem jag har.
Min 913B har 700:1 i kontrast och 16,2milj. färger.
Skulle en ViewSonic VP930 som har 1000:1 i kontrast och 16,7milj. färger bli en stor skillnad för mig tro?
(Antar att de här 2 egenskaperna är viktigast gällande mitt problem?)
Tack på förhand!
August 3, 2004
Mathias wrote: Eh, jag märker inte av det du skriver alls. Spelade igenom sista halvan av HL2 när jag fått hem skärmen. Det såg likadant ut som på den gamla CRT:n, om man bortser från att allt blev ljusare och allmänt bättre.
Du märker ingen skillnad på första laddnings skärmen (när spelet laddar menyn för först gången)?
Då är det en suddig bild, och den ser helt annorlunda ut på min TFT än vad den gjorde på min CRT. 😕
Det är inga stora skillnader så inte, men det har väl funnits ungefär 4-5 ställen i HL2 som jag märkt att något ser helt konstigt/illa ut.
EDIT: http://img417.imageshack.us/im.....mel9tl.png
Så här ser himmelen ut i WoW tex. Ni bör märka att det ser inte riktigt så bra ut 😛
June 30, 2001
DeZerTe wrote: [quote=Mathias]Eh, jag märker inte av det du skriver alls. Spelade igenom sista halvan av HL2 när jag fått hem skärmen. Det såg likadant ut som på den gamla CRT:n, om man bortser från att allt blev ljusare och allmänt bättre.
Du märker ingen skillnad på första laddnings skärmen (när spelet laddar menyn för först gången)?
Då är det en suddig bild, och den ser helt annorlunda ut på min TFT än vad den gjorde på min CRT. 😕
Nja, det var inget jag tänkte på då. Nu har jag tyvärr glömt hur startbilden såg ut på CRT:n.
Vilken upplösning kör du HL i? Allt under den rekommenderade upplösningen kommer ju se lite konstigt ut.
Edit: din bild, vi kan inte se hur det ser ut på din skärm genom ett screenshot.
Edit2: men det ser dock lite konstigt ut. Ingen snygg övergång i färgen, eller hur jag ska beskriva det.
August 3, 2004
Aja, tänkte inte på det nor jag tog screenshot.
Jag har kört HL2 i både den rekommenderade upplösningen(1280x1024) samt 1024x768. Likadant i WoW, och det har ingen betydelse.
Om jag nu ska försöka förklara lite bättre;
Kan ta som exemepl HL2 scenen då man åker i en buggy i en grotta, och man är på väg ut ur grottan och ljuset skiner genom öppningen. Då kan man urskilja som "band" mellan den mörka grottan & ljuset. Som om man kan nästan se lite pixlar på nära håll?
Edit: Jo, precis. Det verkar som bilden ser ut likadan ut på din skärm som min, tänk dig då ungefär samma grej på HL2 exemplet jag gav.
March 5, 2005
Hm har du ett annat gfx att prova med ? Vore jävligt taskigt om du gick och köpte ett nytt skärm och det visar sig att dina gfx hade strul med drivrutiner/var överclockat för mycket/hade värme problem etc. Jag skulle INTE ens fundera på köpa ett nytt skärm innan jag var säker på att det är skärmen det är fel på.
August 3, 2004
Jag har tyvärr inget annat Grafikkort jag kan testa. Men jag tvivlar på att det är det som är felet.
Jag märkte nämligen av det här i stort sett första dagen jag fick min TFT. Så det låter lite osannolikt att det är grafikkortet som strular tycker jag.
Undrar snarare om jag köpt en för dålig skärm till mig själv eller inte. Kanske skulle ha lagt ut mer pengar eftersom jag är lite kräsen. 🙄
June 11, 2001
När jag tiitar på bilden ser den ut som att den använder för få färger typ 256 eller 16000 färger, vilket ger konstiga färgtoningar och dåligt innehåll, kolla drivrutinerna till bildskärmen och att rätt färgproil används, annars kan det helt enkelt vara så att skärmen och grafikkortet inte är helt överens om vilken färg som motsvaras av respektive nummer.
Om du har bytt skärm men inte drivrutinerna kan detta vara problemet.
Om du kan fotografera bildskärmen är det ännu lättare att hjälpa dig.
August 3, 2004
Hade tidigare en annan Samsung 17" CRT, men den har jag avinstallerat drivrutinerna för, och har installerat min nya TFT med drivrutiner. Så det bör inte vara något problem.
Jag har också användt mig av färg-kalibreringsprogrammet Natural Colour (http://www.samsung.com/za/prod.....tech_n.asp). Det följde dock med ett kalibreringsprogram på Samsung skivan jag fick med, men kunde inte riktigt förstå mig på ett par av kalibreringsstegen. Men det verkar som Natural Colour ska vara okej enligt länken.
Får kolla lite närmare på färgprofiler när jag kommer hem, återkommer även med bilder på skärmen.
EDIT: Skärmen är inställd på 32-bit
Bild på ATI bil demot:
http://img355.imageshack.us/im.....5509ae.jpg
2 Guest(s)