October 20, 2001
Tänkte samla så mycket info i en och samma tråd så man slipper flera...
Hur som hellst sitter jag och kolla upp nästa dator och det ska vara ett 939 system. Det jag har kommit fram till hittils är:
DFI Lanparty nF4 SLI-DR
AMD Athlon64 "Venice" 90nm 3000+ (box eller inte är samma pris, skumt(?)
PNY Verto GeForce 7800GTX 256Mb DDR3 (PNY diggar jag, 6800GT versionen AGP har jag idag och är suverän)
Allt finns på datorbutiken och går lös på 8500:-, kom gärna med synpunkter eller erfarenheter om någon av prylarna inte är bra. Vad jag nu har lite problem med är val av minne, dom ska vara lite klockvänliga, ingen hardcore klockning för min del men en del iallafall. Jag har kollat på 2st nämligen:
OCZ EL DDR PC-3200 400MHz 1024MB Enhanced Latency Platinum Edition - För 1700:- på overclockers (1x1024)
OCZ EL DDR PC-3500 433MHz 1024MB Gold Gamer eXtreme Edition Dual Channel - För 2200:- på overclockers (2x512)
Synpunkter på dessa minnen alt. om det finns andra som är bättre men kostar mindre? Ska som sagt vara lite klockvänliga, till det hittar jag bara
Twinmos 512MB PC3500 DDR 433MHz Speed Premium Winbond BH-5 - För 1470:- på overclockers (2x512)
Twinmos minnerna verkar vara det bättre valet, som sagt erfarenheter är det bästa och jag tackar för all info jag kan få.
Allvarligt talat här då, vilket är mest värt om man tänker långsiktigt, ta det första minnet, en sticka alltså och kompletera med ett likadant några månader senare ELLER helt enkelt nöja sig med 2x512 och inget mer inom en snar framtid iallafall? Sen har jag hört rykten om att vissa minnen inte fungerar lika bra eller inte alls på ett 939 system jämfört med Socket A, kan någon bekräfta detta?
Som det ser ut idag, kolla signaturen. Detta system klarar ju allt idag utan problem, ja förutom maxad grafik på EQ2 men det är nog inte många som klarar det överhuvud taget... Poängen är, behövs det mer än 1024Mb minne inom en snar framtid? Det känns inte så iallafall, någon som har några synpunkter?
Tanken med detta system är att det skall vara beständigt ett "längre" tag, jag brukar ha svårt att ha ett system längre än 6 mån, men med dessa val och med tanke på PCI-e och SLI är att bara köpa till ett likadant grafikkort om typ ett halvår och kanske kompletera med en 1024Mb sticka om jag nu tar en bara för att uppgradera datorn och att det ger mig en förbannat bra skjuts i prestanda utan att behöva köpa ny dator. Själv tycker jag detta låter som en skitbra plannering men ibland snurrar man in sig själv, vad tycker ni?
Som jag ser det är detta en j*vligt bra speldator för runt 10.000:- förutom att det behövs hd, dvdbrännare, chassi, men en hd och dvdbrännare sitter jag redan på som jag ska ha kvar om jag säljer denna och ett sunk chassi att börja med brukar man ju få för nån hundring...
September 12, 2005
Vecna wrote: Tänkte samla så mycket info i en och samma tråd så man slipper flera...
Hur som hellst sitter jag och kolla upp nästa dator och det ska vara ett 939 system. Det jag har kommit fram till hittils är:
DFI Lanparty nF4 SLI-DR
AMD Athlon64 "Venice" 90nm 3000+ (box eller inte är samma pris, skumt(?)
PNY Verto GeForce 7800GTX 256Mb DDR3 (PNY diggar jag, 6800GT versionen AGP har jag idag och är suverän)Allt finns på datorbutiken och går lös på 8500:-, kom gärna med synpunkter eller erfarenheter om någon av prylarna inte är bra. Vad jag nu har lite problem med är val av minne, dom ska vara lite klockvänliga, ingen hardcore klockning för min del men en del iallafall. Jag har kollat på 2st nämligen:
OCZ EL DDR PC-3200 400MHz 1024MB Enhanced Latency Platinum Edition - För 1700:- på overclockers (1x1024)
OCZ EL DDR PC-3500 433MHz 1024MB Gold Gamer eXtreme Edition Dual Channel - För 2200:- på overclockers (2x512)
Synpunkter på dessa minnen alt. om det finns andra som är bättre men kostar mindre? Ska som sagt vara lite klockvänliga, till det hittar jag bara
Twinmos 512MB PC3500 DDR 433MHz Speed Premium Winbond BH-5 - För 1470:- på overclockers (2x512)
Twinmos minnerna verkar vara det bättre valet, som sagt erfarenheter är det bästa och jag tackar för all info jag kan få.
Allvarligt talat här då, vilket är mest värt om man tänker långsiktigt, ta det första minnet, en sticka alltså och kompletera med ett likadant några månader senare ELLER helt enkelt nöja sig med 2x512 och inget mer inom en snar framtid iallafall? Sen har jag hört rykten om att vissa minnen inte fungerar lika bra eller inte alls på ett 939 system jämfört med Socket A, kan någon bekräfta detta?
Som det ser ut idag, kolla signaturen. Detta system klarar ju allt idag utan problem, ja förutom maxad grafik på EQ2 men det är nog inte många som klarar det överhuvud taget... Poängen är, behövs det mer än 1024Mb minne inom en snar framtid? Det känns inte så iallafall, någon som har några synpunkter?
Tanken med detta system är att det skall vara beständigt ett "längre" tag, jag brukar ha svårt att ha ett system längre än 6 mån, men med dessa val och med tanke på PCI-e och SLI är att bara köpa till ett likadant grafikkort om typ ett halvår och kanske kompletera med en 1024Mb sticka om jag nu tar en bara för att uppgradera datorn och att det ger mig en förbannat bra skjuts i prestanda utan att behöva köpa ny dator. Själv tycker jag detta låter som en skitbra plannering men ibland snurrar man in sig själv, vad tycker ni?
Som jag ser det är detta en j*vligt bra speldator för runt 10.000:- förutom att det behövs hd, dvdbrännare, chassi, men en hd och dvdbrännare sitter jag redan på som jag ska ha kvar om jag säljer denna och ett sunk chassi att börja med brukar man ju få för nån hundring...
Prollen blir eventuellt en flaskhals för grafikkortet om du inte klockar den, det kan göras utan att ändra minnenas fsb (asynkront har jag för mig att det heter 😀 ). xp64 är annorlunda på många sätt jämfört med Socket A, ja... men i princip alla minnen som säljs idag funkar 🙂 Köp 2x 1024 eller 4x512 stickor, lika barn leka bäst, anser jag... (har inte kollat in mig på årtusenden och minnet börjar svika, men visst är det så att dualchannel blir lack om man börjar blanda olika minnen?) Det är en bra dator 😀 Ett riktigt fett nätagg på det där så :P, rekomenderar f.ö. att du slänger på en annan kylning direkt, vatten är inte min grej, rekomenderar thermalrights xp-90 eller xp-120 med en papstfläkt, funkar suvve. humm.... kolla på pc*högre än pc3200* om du skall klocka minnena 🙂 watch the CAS though
MVH
- Ihmrat
October 20, 2001
optimuz wrote: Varför en 3000+ och inte en snabbare? 6800 Ultra tror jag det var, kräver minst 3500+/3,5GHz P4 för att inte cpun ska bli en flaskhals... Men du kanske hade tänkt och göra en fet överklockning?
Fet överklockning nej, lite ja 😛
Sitter med vattenblock för socket A system som var tänkt men det får väl bli att byta ut blocken och köpa passande block för 64 system. Har ingen koll på vilka hastigheter man kan uppnå med vatten på 64 system en XP64 3000+. Hur klockvänliga är venice kärnorna? 400Mhz borde man ju kunna få lätt med luft tycker iallafall jag och då blir ju en 3000+ en 3500+.
Varför just en 3000+ är pga. min budget inget annat men det kanske är värt att spara lite mer för att köpa en 3500+, skilldnaden är ca. 500 spänn.
Så om jag vill ha 2x minnen, klockvänliga och framtidssäkra verkar det som en bra ide att köpa en 512:a nu då och en till vid ett senare skede. 1024 känns som att det håller bra länge då mina 2x256 bh-5 minnen, ja datorn i sign. klarar allt idag.
September 12, 2005
January 9, 2004
2x1Gb är bättre 4x512Mb fortfarande. Därför att det går ej köra med CPC eller 1T (samma sak) när du kör 4st stickor. Detta ger en en viss prestandaförlust. Så undvik 4stickor.
3000+ är MYCKET billigare än 3500+ och en 3500+ klockar lätt 2,4Ghz på luft. Min gör 2322Mhz på orginal spänning och maxar 2700Mhz (inte provat mer)
3000+ is the way to go.
June 11, 2001
GurkGager wrote: 2x1Gb är bättre 4x512Mb fortfarande. Därför att det går ej köra med CPC eller 1T (samma sak) när du kör 4st stickor. Detta ger en en viss prestandaförlust. Så undvik 4stickor.
3000+ är MYCKET billigare än 3500+ och en 3500+ klockar lätt 2,4Ghz på luft. Min gör 2322Mhz på orginal spänning och maxar 2700Mhz (inte provat mer)
3000+ is the way to go.
Jag testade den teorin, stämmer till viss del, men jag tror inte 2kB data per dygn är något att bråka om.
Systemet kördes som 2 st ramdiskar på 256 MB var som kopierade data till varandra och sedan växelvis formaterades med nollskrivning. Processen pågick i 6 timmar för varje minnespar. För att säkra uppgifterna konstaterades svaj på 1 sekund längre tid för 4 stickor. Den totala tiden var 6:00:02.24 och 6:00:03.21 Vid tidrapporten saknades 0,5 Kb data vid 6:00:00.00 när 4 stickor hade använts och 2 bytes när 2 stickor användes. Denna skillnad kan ses som försumbar och som ett svajfel, tror inte det påverkar den faktiska resultatet, speciellt eftersom det kan skilja flera hundra poäng om man kör 3DMARK flera gånger efter varandra utan att ändra inställningar.
2 Guest(s)