November 9, 2003
Hej, efter att ha tryckt på powerknappen så påbörjas uppstarten som vanligt, men sen avstannar den innan bios har hunnit laddat och datorn stängs av... Testade att ta ut alla komponenter utom moderkort och processor, men med samma resultat. Min teori är att bios inte fungerar som det ska, vad tror ni?
Är an7 socket a moderkort som sitter i, har sett att andra har haft problem med bioset på an7-korten, så tycker inte teorin verkar alltför dålig. Går det isåfall att lösa genom att flasha om, eller är det nytt moderkort som gäller?
June 11, 2001
Kan du gå in i bios?
Ser du fläkthastighet / temperatuer kan vara något sådan problem.
Får du någon pipsignal?
Hur långt kommer bios? Det fins flera bilder den visar, ofta börjar den med att visa en bild med Processornamn, testar minnet och identifierar PATA-diskar, sedan så testar den ofta SATA-diskar med det inbyggda raid-kontrollerns bios och sedan visas en sida med sammanfattning med referenser till kortplaster och minnesfördelning, ofta med hexadecimala tal. Sedan skall den börja leta efter en startbar disk.
Har du provat att stänga av POST? Bios går gör då en noggrannare självkontroll, detta kan ge mer information om det finns skador.
Har du en flashig startbild som täcker hela skärmen när du startar datorn (ofta med moderkortets och kontrollerchipets namn) Prova att stänga av den så ser du mera information. Denna döljer ofta första informationsskärmen. Ofta heter den något i stil med bootlogo eller startlogo.
June 27, 2002
Han skrev innan bios laddat..... alltså borde han komma in eller så dör den precis innan det går.
hmm
låter som att cpu blir för varm eller att bios e defekt. Minnet kan vara dåligt. För jag hoppas att du hade det på när du provade utan alla andra komponenter förutom cpu och moderkort annars fungerar det knappast.
November 9, 2003
Det blir ingen som helst bild på skärmen, fläktarna och hårddisk varvar upp och hinner gå i några sekunder innan allt tvärdör. Det visas endel siffror på den lilla post code-displayen på moderkortet, 83, 85, 9A, 9E, 9F.
Varken 9A, 9E eller 9F finns med i felsökningslistan i moderkortsmanualen...
April 23, 2003
Känn på sydbryggan om den e skollhet, hadde samma probs med min startar upp sen dör efter nån sekund ingen bild på skärmen heller kände på sydbryggan o fick ett brännsår var bara att skicka tillbaka det på garantin.
Kolla så att cpu kylarn inte sitter på fel håll med.
November 9, 2003
Jalle64 wrote: Nytt nätagg? 😛
Nätagget är det inte, för jag har testat med ett annat... Men det skulle kunna vara ett glapp av nåt slag, för problemen började med att en kompis tappade dörren till chassit brevid datorn och då när man slog på datorn så gick den i gång typ en halv sekund, slog av sig och gick i gång nån halv sekund och fortsatte så, men fick den att funka igen genom att slå på den 😕 Sen nån gång senare fick jag likanade problem igen, men fick det att funka. Men nu vill den inte alls fungera som den ska och har inte gjort det på ett tag. Har testat att flyttat runt lite med mina två minnen, utan resultat, och det vore ju lite konstigt om båda minnena skulle sluta fungera. Så jag tycker att det mest troliga är att det är nåt fel på moderkortet, an7 har ju haft en del problem genom sina dar. Synd bara att moderkortsutbudet är lite dåligt på socket a fronten. Det mest vettiga kanske vore att uppgrada till nån amd64 plattform, men det blir ju endel pengar i farten då.
November 9, 2003
Jalle64 wrote: Det behöver inte bli jättedyrt om du köper en 939 prolle och Asrock dual Sata II, som har både AGP och Pci-express; minnet kan du ju ev behålla också
Nä, det behöver ju inte bli så jättedyrt, men ändå så det känns
Är detta moderkortet du menar? http://www.datorbutiken.com/ho.....R939DUAL-V
Står ju inget om att det skulle vara sata 2, men det kanske jag inte behöver... Ursäkta offtopic
1 Guest(s)