December 17, 2005
Hej lite skumt problem här. Min dator står på 24/7 men när jag vaknar på morgonen så brukar datorn vara helt död när man rör på musen.. Men den är inte död.. Man byter bara till nästa usb kontakt på moderkortet så fungerar den.. Seriöst vad beror detta på?
Kan tilläggas att jag kör en lång 10 meters usb kabel från garderoben, till tv.n där jag har ikopplat en usb 4-portars router eller vad man ska kalla den. Och där i ligger mus- + tangentbords kontakten
Allt har fungerat fin fint förut med denna förlägning. Bara just nu för två dagar sedan det började så här.. Jo en dag var det en pop-up ruta på skärmen också när jag vaknade..
'datorn har återställts efter ett allvarligt fel'
Har ingen aning vad som kan vara fel.. Kanske ska köra en ominstallation av windows? Kom med förslag.
/Christer
August 7, 2003
Jag hade något liknande när datorn gick ned i något slags strömsparläge? Datorn kanske, efter det där "allvarliga felet" automatiskt ändrat inställningar och lagt sig i strömsparläge när du går ifrån den en stund?
Skitirriterande särskilt som jag hade tangentbordet på usb då också...
December 17, 2005
Laglorden wrote: Jag hade något liknande när datorn gick ned i något slags strömsparläge? Datorn kanske, efter det där "allvarliga felet" automatiskt ändrat inställningar och lagt sig i strömsparläge när du går ifrån den en stund?
Skitirriterande särskilt som jag hade tangentbordet på usb då också...
Nja, det ska den inte göra.. Har kollat inställningarna..
December 17, 2005
Loggo wrote: Är det en aktiv eller passiv USB hubb du har?
Inte den blekaste.. Är denna jag äger
http://www.webhallen.com/prod......p?id=58723
Men allt har fungerat fint ett tag. Bara för någon dag sen detta började :S
December 24, 2002
Det är ju en passiv! Om du kör med en 10m lång kabel så måste du ha en aktiv som förstärker signalerna. Alltså en USB med egen strömförsörjning. Typ en sån här http://www.webhallen.com/prod......p?id=66427
December 17, 2005
Loggo wrote: Det är ju en passiv! Om du kör med en 10m lång kabel så måste du ha en aktiv som förstärker signalerna. Alltså en USB med egen strömförsörjning. Typ en sån här http://www.webhallen.com/prod......p?id=66427
Jo men vadå? Den har ju fungerat hur länge som helst.. Bara nu det börjat trixa.. Sen är det inte i hubben det dör.. Utan i moderkortet..
December 24, 2002
Okej, 5 meter tror ja det är rekommenderat som maxlängd utan förstärkare, du har 10 plus längden på de saker du kopplar in i hubben! Visst det kan säkert fungera i enstaka fall att köra 10 utan en aktiv hubb, om man har tur! Men testa att köpa en aktiv hubb så ska du se att det kommer lösa sig. Det du sa om att "hubben inte dör, utan moderkortet" förstod ja inte någonting av.
December 17, 2005
Loggo wrote: Okej, 5 meter tror ja det är rekommenderat som maxlängd utan förstärkare, du har 10 plus längden på de saker du kopplar in i hubben! Visst det kan säkert fungera i enstaka fall att köra 10 utan en aktiv hubb, om man har tur! Men testa att köpa en aktiv hubb så ska du se att det kommer lösa sig. Det du sa om att "hubben inte dör, utan moderkortet" förstod ja inte någonting av.
Aja jag ska leta fram en annan usb-hub borde ha någon hemma.. Men ja är skeptisk på att det är lösningen.. Men men vi lär se hehe 😀
1 Guest(s)