Ush, nu pajja min dator... Nån som vet felet?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ush, nu pajja min dator... Nån som vet felet?
testgubbe1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2002 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej.. OM det är någon som vet vad jag ska göra för att få igång pärlan igen så säg till... Eller kom med ideer för den delen.. .

Så här gick det till:
Jag har kört min dator helt utan problem i över ett år... Och idag när jag startar den så händer inget.
Det hela började med att jag satt och spelade lite mp3... Sedan stängde jag av den och packade ner den i bilen. Sedan körde jag från Arvika till Karlstad (för att köpa en DV kabel 🙂 och efter ett tag i karlstad så körde jag upp till Sunne. Hela resan var väl på ca 10-12 mil... När jag kommer fram så plockar jag upp datorn och startar igång den, hummöret var på topp, för här skulle redigeras film... Men NEJ!!! Ingen bild! Nähej.. Hmm... Alla diskar snurrar igång och så.. Allt ¨låter normalt. Bara det att man inte får någon bild. Windows laddas inte heller (för diskarna läste inget efter själva starten). Min första tanke var att grafikkortett gått sönder, så jag plockade ut det och provade i en annan dator... Men det gock så snällt igång, så det var inte det. Sedan plockade jag ut allt utom processor, minne och grafikkort... Och testade igen.. Ingen skillnad. Jag provade till och med utan grafikkort.. Men inget hände. Datorn pep inte ens. Jag provade att resetta CMOS minnet..... Nej inte det heller. Jag plockade ut alla komponenter i datorn och blåste rens så att det inte var nån elak liten järnflisa eller nåt som lagt sig mellan några metallben någonstans... Satte ihop det igen. Men inte heller det hjälpte 🙁

Så nu står den här... Och jag vet inte vad jag ska göra...
Det enda som jag inte har haft isär ännu är att plocka bort processorn från moderkortet. Men det vill jag inte eftersom jag inte har nån pasta att ha på där jag är nu...

Så.. Är det någon som har några idéer på vad det här kan vara, och hur jag ska få ordning på det ???

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
189439
August 3, 2002 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

det är din cpu som krånglar...e 95% säker på detta
5% är moderkortet

när datorn är knäpptyst så är det fanimej alltid prollen

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
189441
August 3, 2002 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

WzuP wrote: det är din cpu som krånglar...e 95% säker på detta
5% är moderkortet

när datorn är knäpptyst så är det fanimej alltid prollen

Ja, det låter faktiskt som processorn... powerkontakten till moderkortet... inget glappt med den? 🙄

Brännarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
189447
August 3, 2002 - 7:18 am
sp_Permalink sp_Print

har du testat att reseta cmos

dra ur strömkontakten
tryck några gånger på power knappen
dra ur batteriet i några minuter
tryck i batteriet och strömkontakten
tryck på powerknappen

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
189528
August 3, 2002 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att de är proecssorn eftersom man får bild på skärmen utan någon processor inkopplad! Jag är nästan säker på att de är moderkortet faktiskt. Du hittarde inte typ någon skruv bakom moderkortet eller liknande?? som kan ha kortslutit de hela..

KungMidas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
189662
August 3, 2002 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

YemanCool wrote: Jag tror inte att de är proecssorn eftersom man får bild på skärmen utan någon processor inkopplad! Jag är nästan säker på att de är moderkortet faktiskt. Du hittarde inte typ någon skruv bakom moderkortet eller liknande?? som kan ha kortslutit de hela..

man får inte bild utan processor, i alla fall inte med mitt förra moderkort... men det låter ju mest sannolikt att moderkortet fått nån stryk av flytten...
..
..

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 933
189663
August 3, 2002 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

antagligen prollen...

SlowManCrap
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 165
189694
August 3, 2002 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle kunna tro att det handlar om ramminnet..
Testa ett annat ramminne/eller ditt minne i en annan pc,
utan fungerande ramminne=ingen bild, hårddiskarna jobbar inte mm.
Har haft liknade problem och då var boven Ramminnet cry Det hade antagligen fått en liten stöt , hur vet jag inte? :arg: Good luck!!

MVH/SlowMan zzzz

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
189772
August 4, 2002 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Om du har en T_Bird och låst upp den med blyerts och överklokcat kan blyertsen har lossnat under transporten så att vald multipel inte funkar, hände för mig efter en resa på 2,5Km. Fast om det inte funkade när du resetat cmos ändå så... Fast blyertsen kanske har kopplat ihop andra bryggor... Öh, om du har en T-bird alltså. Det här blev lite flummigt...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 106
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL