July 9, 2002
Hej, jag har precis installerat en fläkt i fronten av mitt chassi och en baktill = utsuget. Allt funkar bra utom att jag får ett missljud från fläkten i hörlurarna. 🙁
Beror detta på dåligt balanserad fläkt eller kan man dämpa missljudet på ngt sätt?
Fläktarna är 2 st Enermax som jag har minskat varvtalet till ~ 1500 rpm.
Ngn som jag hjälpa mig och/eller har haft ett liknande problem?
//Senegal
July 9, 2002
OK, tack för svaret!
Vet dock inte om det funkar med att flytta ljudkortet...det sitter redan näst längst ner utav PCI platserna. Ska testa med att flytta det ner till sista PCI platsen.
Är det just Enermax fläktarna som ger elektriska störningar eller uppstår det ibland på måndagsexemplar?
//Senegal
July 9, 2002
Ahhh! Nu vet jag var ljudet kommer från. Jag har kopplat fläktarna till en molex-kontakt vid hårddisken och om jag flyttar på kablarna för fläktarna ifrån den upphör ljudet.
Det verkar som om det bildas ett magnetiskt fält mellan fläktkablarna och hårdisken? Hur ska man dra kablarna för att få minsta möjliga störning och vart ska man koppla in fläktkablarna (molex eller kontakt direkt på moderkort?).
Spelar det ngn roll vilken molexkontakt man väljer?
//Senegal
August 8, 2001
Det spelar inte roll, eller det spelar roll... men det är inte bättre att koppla på "första" "sista" osv... men det kan ju som sagt vara skillnad, men det beror isåfall på _var_ kontakten ligger i datorn. Får man störningar i ljud / Tv-kort så brukar det funka att flytta runt lite i burken... dvs om man inte orkar mäta på olika ställen i burken
Finns inget tips att ge, bara flytta kablar (se till att kontakerna är bra, dålig kontakt ger mer ljud då strömmen kan småhoppa lite) runt i burken tills det blir bra.
1 Guest(s)