June 7, 2001
Nej, för den busen gö dig inte så mycket nytta.
När minnet på ditt grafikkort (VRAM) är fullt med texturer men måste ladda in mer så går det mycket långsammare över PCI än över AGP.
Dock så står man sig ganska bra med 32MB på kortet, så denna vägg springer man inte in i så ofta.
Men du har ju inte AGP, så det rör sig väl inte direkt om ett val, eller hur?
August 23, 2001
June 7, 2001
Vad menar du med krav?
Tror du det finns grafikkort som magiskt ger dig fetprestanda med långsammare processorer än andra grafikkort?
Då har du blivit lurad. Komponenterna i din burk kan bara utgöra flaskhalsar. Ett snabbt grafikkort gör inte en dator snabbare med en långsam CPU. Och tvärt om. Stuvar du ett MX i din burk kanske du får 30fps i Quake3. Tar du sen ett GeForce3 Ultra så skulle du fortfarande få samma resultat.
June 7, 2001
Har du sett priset på Athlon Thunderbirds på sistone?
http://www.bugsoft.hik.se/buye.....efault.asp
Vi snackar <1000kr för en 1000MHzare.
1500kr för en 1400MHzare.
Varför då köpa en Duron?
April 1, 2001
On 2001-08-28 11:22, Deimoz wrote:
Jag ger upp... okay. Någon som vet om Amd duron är bra & prisvärd? Dom är billiga så jag har nästan råd till en nu.
Om du saknar dom där extra hundralapprna som krävs för en AMD Athlon så är AMD duron en väldigt prisvärd processor. Den kostar ju nästan mindre än vad den presterar ! Alltså, väldigt mycket prestanda för pengarna...
June 7, 2001
Mja, okej då. Tittar man på prestanda per krona ligger nog Duron bättre till ändå.
Skall vi använda Unreal Tournament som måttstock (vanskligt, jag vet)?
Duron 800, 600kr, 76fps = 7.89 kr/fps.
Athlon 1333, 1389kr, 115fps = 12,1kr/fps
Men sen kan man ju fundera. Tycker man att man behöver all prestanda man kan få så är 789kr ganska billigt för en 51%-ig ökning...
August 31, 2001
On 2001-08-29 20:48, MiSt wrote:
Mja, okej då. Tittar man på prestanda per krona ligger nog Duron bättre till ändå.Skall vi använda Unreal Tournament som måttstock (vanskligt, jag vet)?
Duron 800, 600kr, 76fps = 7.89 kr/fps.
Athlon 1333, 1389kr, 115fps = 12,1kr/fpsMen sen kan man ju fundera. Tycker man att man behöver all prestanda man kan få så är 789kr ganska billigt för en 51%-ig ökning...
Den generaliseringen kan du ju inte göra, det e ju olika från system till system!
June 7, 2001
Den generaliseringen kan du ju inte göra, det e ju olika från system till system!
Det var därför jag skrev "vanskligt" där uppe.
Men eftersom just Unreal Tournament är mer CPU-begränsat än grafikkortbegränsat till skillnad från tex Q3 så kan man nog visst göra en sån jämförelse om man står i valet och kvalet mellan en Athlon och en Duron och därigenom har en viss fast uppsättning av de övriga komponenterna.
[ Detta Inlägg ändrades av: MiSt den 2001-08-31 15:06 ]
1 Guest(s)