December 5, 2001
Turbo och alla andra..
ATA har den begränsningen att kommunikation med fler än en enhet inte kan ske simultant.
Alltså läser den lite från den ena hårddisken, skriver lite på den andra, läser lite till osv.
Om du vill få upp hastigheten på kopieringen mellan diskarna ska du sätta dem på olika kanaler.
Det där med CD och HDD på olika kanaler är väl i stort sett rätt.
Jag har alltid min brännare på en annan kanal än min HDD, eftersom jag behöver kunna läsa från HDD och skriva till Brännaren samtidigt.
Därför har jag också min CDRom på samma kanal som HDDn för att kunna göra CD-CD copy. Att göra det blir inget problem alls om man har denna konfiguration.
Lycka till då..
//Anders.
April 8, 2001
På mitt mobo har jag en udma66 å en lastgammal vanlig ide
Jag har två hdd och en cd-rom o en brännare...
Just nu kör jag bägge diskarna på udma66 men det går SEGT att kopiera... ska jag byta till:
UDMA66 primary master: 60gb
UDMa66 primary slave: CD-rom
secondary master: brännare
secondary slave: 20gb
Eller ska jag behålla det som jag har:
UDMA66 primary master: 60gb
UDMa66 primary slave: 20gb
secondary master: brännare
secondary slave: Cd-rom
October 23, 2001
On 2002-02-28 08:06, UnderDOG wrote:
Turbo och alla andra..ATA har den begränsningen att kommunikation med fler än en enhet inte kan ske simultant.
Alltså läser den lite från den ena hårddisken, skriver lite på den andra, läser lite till osv.
Om du vill få upp hastigheten på kopieringen mellan diskarna ska du sätta dem på olika kanaler.
Det där med CD och HDD på olika kanaler är väl i stort sett rätt.
Jag har alltid min brännare på en annan kanal än min HDD, eftersom jag behöver kunna läsa från HDD och skriva till Brännaren samtidigt.
Därför har jag också min CDRom på samma kanal som HDDn för att kunna göra CD-CD copy. Att göra det blir inget problem alls om man har denna konfiguration.Lycka till då..
//Anders.
Ja håller med!
Om du har två IDE uttag på ditt moderkort:
Sätt hårddiskarna på varsin kabel och sätt sedan cd:n på samma kabel som den hårddisk du kommer att använda minst anatl gånger samtidigt på CD:n
1 Guest(s)