January 14, 2006
Ett moderkort av typen Asus A8N32-SLI Deluxe, med tillhörande Athlon
64 X2 4200+ (2,2GHz) är påväg hem till mig och jag har några funderingar angående passande grafikkort...
Funderingar:
Innebär högre processorhastighet, på grafikkortet, alltid bättre prestanda?
Innebär högre minneskapacitet, på grafikkortet, alltid bättre prestanda?
Klarar mitt moderkort av att köra 2 kort i SLIe med vardera 400Mhz processorhastighet? vad har jag för begränsningar?
Spåna gärna vidare på saker att tänka på vid köp av två SLIe grafikkort till ovan nämnda moderkort.
Tack på förhand / Peter
August 11, 2004
Största begränsningarna kommer vara pengar, värme och ström.
För 2st 7800gtx och en amd64 x2 kommer du nog behöva ett nätaggregat på minst 500w av bra märke för att ha lite marginal.
Högre klockfrekvens på gpu ger inte alltid högre prestanda, det har att göra med andra saker också som pixel/vertex-pipelines och hastighet på minnesbuss.
Högre minneskapacitet betyder oftast ingen högre prestanda alls, fast på high-end korten kan det göra lite. Högre minnesfrekvens ger dock alltid högre prestanda.
August 16, 2003
för grafikkort som kostar 2000kr+ så är mer minne ofta bättre, men med budgetkorten tvärtom, där dom slänger på mer men långsammare minnen. brorsans GeForce 4 Ti4200 med 64MB spöar skiten ur farsans burk som har både bättre processor och mer RAM där han har ett 9250SE med 256MB (brorsan får 10'000 3DMarks 2001 och farsan 6500)
vad ditt moderkort klarar av att köra, det är det som det står PCI-E på, dina begränsnignar är som elmor skrev blånboken, nätagg, värme
angående frekfrensen så säger jag bara AMD/Intel så fattar du kanske
June 7, 2004
F1lth wrote: Ett moderkort av typen Asus A8N32-SLI Deluxe, med tillhörande Athlon
64 X2 4200+ (2,2GHz) är påväg hem till mig och jag har några funderingar angående passande grafikkort...Funderingar:
Innebär högre processorhastighet, på grafikkortet, alltid bättre prestanda?
Innebär högre minneskapacitet, på grafikkortet, alltid bättre prestanda?Klarar mitt moderkort av att köra 2 kort i SLIe med vardera 400Mhz processorhastighet? vad har jag för begränsningar?
Spåna gärna vidare på saker att tänka på vid köp av två SLIe grafikkort till ovan nämnda moderkort.
Tack på förhand / Peter
Ska du verkligen ha nytt av sli ar det 2st geforce 7800 som galler. Men det blir dyrt. Vad ska du ha datorn till? ett geforce 7800 racker langt.
January 14, 2006
Jag tänkte först köra på två st Asus GeForce Extreme N6600 GT Silencer HTD 256Mb, men insåg att jag är mäkta imponerad av grafikkort som kan utnyttja 16 pipelines vardera.
2st Geforce 6800 256Mb ultra verkar vara ett bra alternativ som nyttjar 16 pipelines vardera och kör i 1100 Mhz minneshastighet.
Jag kanske är lurad och förstår inte att 2st PCIe kort är bortkastade pengar.
Fungerar verkligen kylningen på grafikkorten när man kör dom i SLIe. Avståndet mellan ena kortets ovansida med kylning (passiv/aktiv) och det andra kortets undersida verkar vara mindre än 1cm.
Det kanske krävs en chassi-sidofläkt som blåser direkt in på och mellan grafikkorten... vad vet jag!
Jag tänkte köra BF2 och slippa uppdatera på ett tag.
1 Guest(s)