April 1, 2002
Funderar på att bygga en helt ny dator men är inte så insatt i allt man behöver extra.
Skärm, moderkort mm är självklart men nätagregat köper mand et för sig eller följer det med?
Nån som har tips på bra billiga sidor där man kan bygga sin egen dator?
Skulle vara kul att höra om vad dom som har Elle-G tycker om den. Plus/Minus?
May 30, 2001
Hej! Jag har en Elle-G eller ellg som det står på chassit.
Men först frågan om nätaggregat:
Ibland följer ett med, ibland inte. Om du letar runt hittar du att man kan köpa med eller utan ibland dvs välja om man vill ha ett annat än det som de erbjuder till chassit. Kan vara bra för de som har speciella krav osv. För vissa chassin ingår det inte nätaggregat någonsin , som ex Lian-Li chassin. Men det framgår ju förstås om ett nätaggregatet följer med eller om man behöver köpa en till.
När jag köpte mitt Ellg följde dock ett 300w nätagg med.
Jag tycker det är ett ganska bra chassi, väl värt det låga pris som det kostade iallafall. Snyggt och hyffsat bra med utrymme i samt platser för olika enheter.
Upplever att det kanske "läcker" lite för mycket ljud jämfört med en del andra chassin, men de är också samtliga dyrare.
Om du dock tänkt ha fler än två hårdiskar i eller använda alla tre 5,25" platserna så blir det trångt! Den 5,25" platsen längst ner ligger "i höjd" med moderkortet och där får inte en CD-Rom/DVD/Brännare plats alls!?
Låter kanske märkligt men min DVD jag ville ha längst ner kommer inte på plats då det tar i moderkortet.. Såvida jag inte vill ha den halvägs hängande ut ur datorn.. (okej det fattas ett par centimeter bara, men tillräckligt illa).
Har "frontpanelen" till Platinum ljudkortet där då jag behöver utnyttja alla tre, som tur är får den plats där!
Mitt moderkort är ett GA7DXR, och jag har ingen aning om det är "extra stort"..
Tänk på att du måste ha två hårddiskar alldeles på varandra i ena 3,5" platsen eller en under floppyn i den andra. Jag vågar inte ha mina IBM-diskar så nära varandra...
/larsa
Edit: Ersatte behov med krav, lät perverst..
[ Detta Inlägg ändrades av: larsa den 2002-04-02 00:08 ]
May 30, 2001
Hittar Elle-G även på pc-fixarna.com samt dataparadiset.com som jag dock inte har någon erfarenhet av. Fler modeller i Elle-serien fanns där också.
Elle black star såg lite trevlig ut..
Men som skrivet tidigare, har man många IDE-enheter kan annat chassi vara mycket bättre!
Finns iofs även flera andra skäl.
1 Guest(s)