June 11, 2001
Hur gamla är diskarna? är dom före år 2002 så är det ganska troligt att det är PATA-diskar. Är dom yngre än 2 år är det nog SATA.
Där emellan är det svårt att avgöra, beror lite på vem som byggt dator.
Har du satt ihop den själv eller kan öppna den så är SATA-kabel ungefär lika stor som en USB-kontakt. En PATA-kabel är ungefär ett pekfinger.
December 2, 2007
Sebbe wrote: Hur gamla är diskarna? är dom före år 2002 så är det ganska troligt att det är PATA-diskar. Är dom yngre än 2 år är det nog SATA.
Där emellan är det svårt att avgöra, beror lite på vem som byggt dator.
Har du satt ihop den själv eller kan öppna den så är SATA-kabel ungefär lika stor som en USB-kontakt. En PATA-kabel är ungefär ett pekfinger.
dom är 2.5 år gammla och hela datorn var färdigbyggd på elgiganten. märke är compaq P.S det var en värstingdator när den köptes 😀
June 11, 2001
NightWalker wrote: [quote=Sebbe]Då är det bara att ringa Compaq och fråga, men det drar sig åt SATA
compaq är la uppköpta av hp vad jag har hört :P. hoppas det är SATA för jag får snart ett nytt moderkort som bara stödjer 1 Pata och 6 Sata
Har den bara en kontakt så går det att ansluta både HDD/DVD. Om DVD-enheten långsamar ner beror isf mera på moderkortet, men är ganska säkert "borta" idag.
Annars går det även med en SATA-DVD.
Men är datorn väldigt tyst så kan det vara en 5400rpm disk, dom är inte så roliga.
December 2, 2007
Sebbe wrote: [quote=NightWalker][quote=Sebbe]Då är det bara att ringa Compaq och fråga, men det drar sig åt SATA
compaq är la uppköpta av hp vad jag har hört :P. hoppas det är SATA för jag får snart ett nytt moderkort som bara stödjer 1 Pata och 6 Sata
Har den bara en kontakt så går det att ansluta både HDD/DVD. Om DVD-enheten långsamar ner beror isf mera på moderkortet, men är ganska säkert "borta" idag.
Annars går det även med en SATA-DVD.
Men är datorn väldigt tyst så kan det vara en 5400rpm disk, dom är inte så roliga.
det är 2 hårddiskar 😀 en på 150gb och en på 250gb. och jag har lite för lite ram minne och ibland när man spelar så ''knastrar det så förbannat'' kan det vara hårddiskarna som hjälper till? 😛 och jag tycker inte att datorn är så väldigt tyst
http://computers.pricegrabber.com/hard-drives/m/924223/ är den på 250 gb
1 Guest(s)