March 21, 2005
Tjena,
Har suttit och funderat ett bra tag nu men kommer inte fram till hur jag ska göra. Har inte pulat med RAID tidigare.
Har 2x640gb WD AAKS, 2x400gb Samsung Spinpoint T166 och en Seagate 7200.11 320gb och en WD Raptor 74gb.
Har tänkt mig att enbart ha 640gb-diskarna i min vanliga stationära, göra mig av med Raptorn som jag tycker låter för mycket och sätta resten i filservern.
Men vad ger mig bäst prestanda egentligen? Att köra 640:orna i RAID0, med en partition i början av diskarna för OS, spel och växlingsfil och resten som lagring? Eller tjänar jag mer på att ha OS/spel på den ena samt växlingsfil i början på den andra, samt att jag kan packa upp RAR-arkiv mellan dem?
Måste ju bli ett jäkla hoppande för läsarmarna om man kör RAID0, om man ska accessa lagringsdelen för uppspelning av film/uppackning/nedladdning.
Eller ska jag köpa en till 640gb:are och köra RAID5 för både prestanda och tillförlitlighet och köra lagringen på 400gb:arna? Å andra sidan lär det bli väldigt svårt att fylla 640*2gb med bara OS och spel.
Så, vad låter vettigast?
December 24, 2002
Jag har gjort såhär att jag kör min Raptor i min WS och sedan alla andra diskar i min FS.. Sen packar jag upp RAR från WS till FS över nätverket.. Det går med en j*vla fart! (har gb-nätverk)
I min FS kör jag RAID5, tyvärr är detta flaskhalsen i mitt system, när RAM-minnet är fullt i, blir den slöare. Eftersom minnet används som "cache" för diskarna..
RAID0 - är snabbt och smigt, men det är större riskt att denna pajjar än en ensam disk. Sen vet jag inte hur prestandan är om man packar upp från och till samma diskar.
RAID5 - är inte alls snabbt enligt mig, du har rätt okej läsprestanda, men skriv prestandan är inge vidare. Dock inte sämre än en ensam disk eller JBOD
I ditt fall skulle jag nog köra raptorn i din WS och resten av diskarna i din FS. Sen sikta på att köpa en velociraptor som ersättare för din gamla raptor. Eller 2 och köra dessa i RAID0 😀 Dock kan du vänta tills den nya versionen som sägt komma, kommer. Den enligt uppgift snurra i 20k och utnyttja "skalet" bättre för att få ner ljudnivån.
1 Guest(s)