Vad gör Cheiftec så populär ???|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad gör Cheiftec så populär ???
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 31, 2002 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför är cheiftec så populära ??? är det pga. sina sidodörrar man kan öppan? För att de har mkt plats för fläktar, upplys mig =)

Jag kan nämligen köpa en Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black för 600:- av en kille jag känner (ny skick), undrar om jag ska slå till redan nu... ska ju bygga ihop en dator snart ändå, och det är halva priset + slipper frakt kostnad.

ps: De har väl inte usb i fronten... orkade inte kollat embarassed

ps2: ÄR DET BARA JAG SOM LAGGAR SÖNER PÅ ERAN SIDA NU !!! tar 2 år att komma in nånstans, askonstigt, Eran sida som brukar flyta så underbart =) (har BoStream)

ps3: Slutat lagga nu =)=)=) flyter på som vanligt

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
188526
July 31, 2002 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

chieftec erbjuder snygga chassin med bra kvalité, svårare så är det inte, meeeeen jag tänkte köpa ett men inte säkert längre........

är nog NH's server som laggar ner sig, jääääligt segt (har Telia) :9

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
188529
July 31, 2002 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Chieftec chassin är verkligen bra. Jag har en själv. Men det börjar bli lite enformigt när nästan alla har chieftec.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
188531
July 31, 2002 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker de är välbyggda, ser snygga ut, har bra och många platser för fläktar, löstagbara HD lådor som är lätta att ta ur, plats för fläkt i HD lådor, lätta att jobba i, rymliga (mycket plats i dem). Hyfsade priser. Tycker de flesta andra lådor ser så fruktansvärt fyrkantika och trista ut. Se bara på Lian-Li. Kan en låda bli mer trist och fyrkantig? Jag följer inga trender som vissa gör utan jag väljer en låda som JAG tycker är snygg och praktisk. Sedan bryr jag mig inte om alla andra har en likadan.

warzone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
188534
July 31, 2002 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja va skall man säga. De ser ok ut. Har gott om plats och är trevliga att bygga i. Visst de finns snyggare och bättre men det är ett bra pris på en chieftec särskillt med tanke på att nätdelen som sitter i oftast duger till det mesta. För 600 tycker jag att du skall slå till. Det är helt rätt kurs om du behöver en låda och inte bryr dig så mycket om att de finn snyggare och att "alla" andra har en sån. Annars är ju Lian-Li lådor rätt nice.....

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
188548
July 31, 2002 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jag säger som alla andra... stora, snygga...

Dock stämmer det att det börjar bli tråkigt att ha en om alla har en... 🙁

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
188556
July 31, 2002 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

De har inte USB i fronten va ??? Tycker jag man borde kunna förvänta sig av en 1200kr+ låda :-?.

Men för 600 kr slår jag nog till, den är ju ändå helt ny, inte öppnad ens =)

abishai
Member
Medlem
188561
July 31, 2002 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ja men självklart, 600kr är ju kol till bastun en het helg! jag ska inte köpa chieftec nananaanaaa, så tyvärr är chieftec chassin ute nu, följ trenden :bgrin:

zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
188759
July 31, 2002 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan tipsa om Lian-Li chassin, har ett PC-60 som dock känns lite litet då jag hade tänkt leka lite med vattenkylning, så jag måste nog köpa ett nytt, men lär nog gå på Lian-Li igen då med ett PC70... Snygga, praktiska och helt enkelt jävligt bra är dom, samtidigt är de inte så värst vanliga... dock lite dyra.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
188799
August 1, 2002 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

Läste en recension på Lian Li låda för inte alltför länge sedan. Fick tummen upp, men luftgenomströmningen var långt ifrån lika bra som hos flertalet chieftec.
Både moderkort och cpu var flertalet grader varmare 🙁

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
188875
August 1, 2002 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju så här det finns ingen låda i dagens läge som är perfekt om man vill ha bra luftgenomströmning/kylning i lådan man blir tvungen att ta fram borrmaskinen det första man gör Min egen Aopenlåda har faktiskt blivit riktigt bra och luftgenomströmningen är helt utmärkt Men jag har fått jobba för det Med både borrmaskin - sticksåg - rondell Har även moddat en chieftec monterade in en 120mm på fronten och 2st 92mm på baksidan blev helt ok

Raffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
189004
August 1, 2002 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Fördelar med Chieftec och Antec chassina:

Massiv avrundad finish på alla plåtdelar. Både 5.25 enheter och diskett/zip-enheter monteras in från fronten via slädar. Hög finish. Föredömligt bra passform på plastpanelerna - du riskerar inte att bryta vare sig naglar eller hållhakar när du plockar bort frontpanelerna. Hårddiskar monteras i uttagbara HD-hållare. Gott om plats - HD-hållaren inkl hårddiskar kan normalt monteras in/ur utan att man behöver plocka bort andra saker. Färdigmoddad redan ifrån start - du behöver inte borra och kapa det första du gör bara för att få ett anständigt luftflöde i lådan. Plats för 3 stycken 80mm i fronten (1 framför hårdisken/arna) samt ytterligare 2 st 80mm där bak + nätaggsfläkten förstås. De senaste modellerna har till och med plats för en 80mm i sidopanelen. Sidopanelen ja: helt suverän - du har tillgång till innanmätet på 3-4 sekunder.

Nackdelar? Hmm - ja den är ju ganska tung. Men äver på detta finns det bot. Versioner i alluminium finns också.

abishai
Member
Medlem
189016
August 1, 2002 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ja självklart, så bästa köpet skulle väl va en chieftec alu. låda? 😉 samma pris som dom andra lådorna dock finns den ju bara i aluminium färg 🙁 men man kan måla den :bgrin:

Tomster
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
189182
August 2, 2002 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

För min del så var det utseende + pris som gjorde att jag valde Chieftec. Sen om alla har dom chassina SO WHAT!!

Och den har INTE USB i fronten.

600 spänn oanvänd, varför tveka ? det är bara att slå till så kan du lägga pengarna som det hade kostat att köpa en ny/annat märke på delar till chassit eller kanske en moddning så du får USB i fronten.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
189207
August 2, 2002 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Kommer chassit bli "omodärnt"??? Kommer man kunna ha clawhammer moderkort och processorer i den tror ni???, för jag tänker inte bygga datorn förens om typ 5-6 månader! Tänkte bara slå till för prisets skulle... kommer ändå inga nya roliga spel förens 2003.

abishai
Member
Medlem
189211
August 2, 2002 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

jo det lär ju passa, 600kr är ju som sagt småpotatis för ett sånt fint chassi, jag har beställt chassit idag jag ska ha, nästa vecka lr veckan efter så beställer jag skärm, hdd och lite annat, sen är det som är dyrt kvar då, cpu,mb,minnen,graffe och allt! cry

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 212
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL